Un scaun de primar costa un miliard

marți, 08 iunie 2004, 23:00
3 MIN
 Un scaun de primar costa un miliard

Partidele politice sint obligate ca, la 15 zile dupa alegeri, sa raporteze Curtii
de Conturi sumele cheltuite in campania electorala. Daca vor fi descoperite
sume neevidentiate in rapoartele partidelor, Curtea de Conturi are obligatia
sa preia la bugetul de stat acesti bani.
Campania electorala a Partidului Democrat (PD) la nivelul judetului Neamt
a costat aproape jumatate de miliard de lei. Banii au fost adunati de la
membrii PD care s-au regasit pe listele de consilieri locali, consilieri
judeteni sau pentru fotoliile de primar.
In baza datelor furnizate de catre mandatarul financiar al PD Neamt, Puiu
Marin, reiese ca repartizarea celor 490,19 milioane de lei s-a facut in felul
urmator: 153 de milioane de lei pentru sustinerea candidatului PD la functia
de primar al municipiului Piatra Neamt si a echipei de consilieri locali cu
care acesta a mers in alegerile din 6 iunie; 194 milioane de lei pentru
candidatul de primar si consilieri locali pentru municipiul Roman; 100,6
milioane de lei pentru campania electorala a celor aflati pe lista de
consilieri judeteni si 42,3 milioane de lei pentru campania electorala
desfasurata in mediul rural. PD Neamt nu a primit donatii sau sponsorizari.
Suma pe care au cheltuit-o in campania electorala liberalii nemteni este de
peste un miliard de lei. Grosul acestei sume a fost folosit la Piatra Neamt,
rezultatele putind fi masurate prin simpatia de care s-a bucurat in rindul
pietrenilor candidatul PNL la functia de primar al municipiului Piatra Neamt.
Gheorghe Stefan s-a aflat la o diferenta de citeva voturi de candidatul PSD,
Ioan Rotaru. La Roman, campania electorala a liberalilor nu a insemnat
cheltuirea unor sume astronomice. Candidatul PNL la functia de primar,
Neculai Stan, si candidatii pentru Consiliul Local au pus la bataie in jur de
60 de milioane de lei. Suma ar putea creste dupa ce PNL Roman va intra
in posesia facturilor de la alte firme cu care a colaborat in aceeasta
perioada. In total, suma cheltuita de PNL in campania electorala este de
1,2 miliarde de lei.
Partidul Unitatii Natiunii Romane (PUNR) Neamt a cheltuit citeva milioane
de lei in acesta campanie electorala. Iosif Covasan, presedintele PUNR
Neamt, ne-a declarat ca el a pus la dispozitia partidului 1,3 milioane de lei,
restul fiind din contributiile celor care s-au aflat pe listele de candidati. La
Piatra Neamt, de exemplu, PUNR a cheltuit sase milioane de lei. Tot la
Piatra Neamt, candidatii au pus mina de la mina si au strins alte zece
milioane de lei pentru realizarea unor spoturi electorale la posturile locale
de televiziune. Sumele folosite in Roman nu depasesc suma cheltuita la
Piatra Neamt. „Citeva sute de afise electorale au fost tiparite la o firma din
Tirgu Mures. Celelalte afise au fost realizate de candidati la calculator si
scoase la imprimanta. La comune nu prea s-a facut campanie electorala,
prin urmare nu am despre ce sume sa vorbesc”, a declarat Liviu
Buhaceanu, mandatarul financiar al PUNR Neamt.
In mai putin de o luna cit a durat campania electorala, candidatul PSD la
Primaria Roman si cei 26 de candidati inscrisi in lista pentru Consiliul Local
au pus la bataie aproximativ 550 milioane de lei. Sumele au fost cheltuite
pentru realizarea de afise electorale, bannere si materiale publicate in
presa. O parte importanta din acesta suma a fost alocata pentru plata
formatiilor care au fost in Roman in perioada campaniei electorale. Echipa
PSD Roman a fost consiliata de catre specialisti de la firma Expert Project
din Iasi.
Deoarece mandatarul financiar al PSD Neamt nu si-a inchiat socotelile
dupa campania electorale, surse neoficiale declara ca, la nivelul judetului
Neamt, PSD ar fi cheltuit in jur de opt miliarde lei. Din acesti bani au fost
platite materialele electorale, aparitiile in presa si spectacolele. In plus, in
acesta campanie electorala, pentru fiecare comuna din judetul Neamt a fost
tiparit un ziar in patru pagini cu privire la localitatea respectiva. Tirajul a fost
in echivalentul numarului cetatenilor cu drept de vot.
Membrii Organizatiei Roman a PRM au pus mina de la mina si au adunat
circa 15 milioane de lei, bani folositi pentru tiparirea de afise si realizarea
unor materiale in presa. Efortul financiar al PRM-istilor romascani s-a
concretizat intr-un mandat de consilier local.
Sumele cheltuite de PUR, FDR, PNG, PER si PNTCD nu au putut fi aflate
pina la inchiderea editiei, mandatarii acestor partide neputind fi contactati
sau avind inca in lucru bugetul de venituri si cheltuieli al campaniei
electorale. (Lucia CRAINICU)

Comentarii