Hairstyling, beauty-salon si alte realitati emotionante

miercuri, 04 aprilie 2012, 19:09
4 MIN
 Hairstyling, beauty-salon si alte realitati emotionante


M-am dus la frizerie. Ma rog, asa obisnuiam sa cred pina de curind. Si tot pina de curind obisnuiam sa consider ca persoana care se ingrijeste de starea podoabelor capilare se numeste, dupa gen, „frizer(ita)", „coafor" sau „coafeza". La fel de ferma era si credinta ca actiuni precum „a tunde", „a friza" ori „a coafa" presupun implementarea unor tehnici sensibil diferite de raportare la obiectul cunoasterii si de modelare a acestuia conform dorintelor clientului. Invatasem chiar si termeni-cheie: „pierdut", „cu bordura", „cu breton", pe care ii foloseam cu prudenta si cu teama de a nu fi considerat un ageamiu printre specialistii care, cu briciul fixat asa, intr-o doara, ca din pura intimplare, pe jugulara beneficiarului, intrebau scurt si la obiect: „Pierdut sau cu bordura ?" Pina si gindul unei alte posibilitati nastea fiori de moarte: „Cum vrei dumneata, sefu’, cum zici !".

Pe nesimtite, frizeria la care obisnuiam sa merg a devenit „hair salon". Frizerii si coafezele s-au upgradat si acum masoara musteriii (customerii, adica) cu privirea rece si cosmopolita de „hairstylist".

Spre deosebire de precursorii lor umani scoliti batrineste la Cooperativa „Igiena", hairstylistii, caci despre ei va fi vorba in rindurile care urmeaza, poseda nu doar un inventar enciclopedic de cunostinte, ci si un vocabular distinctiv. La ei nu te tunzi, ci devii o opera de arta, un rococo uman, o frumusete umblatoare. Pentru acesti esteti, parul nu e doar par, ci o notiune sistematica si istorica. Din punctul lor de vedere, infatisarea e un look, tunsoarea e un trend (retro, afro, punk, indie, goth, emo s.a.m.d), iar rezultatul e un cultural statement (liberty spikes, creasta, dreadlocks, codita, suvite). Ca orice artist, stilistul podoabei capilare este fericitul posesor al unei personalitati creatoare. Binecuvintat de gratii, locuit permanent de muze, izvor de inspiratie, artistul parului lucrat ca un muschi nu greseste, ci inoveaza. In brazdele adinci lasate de foarfecele trecutului el cultiva tulpinile viguroase ale viitorului. Un asemenea fauritor de frumos va sti sa caute in holda vie si miscatoare a parului germenii indubitabili ai unui aranjament stilistic personalizat. Cu gesturi pricepute si iuti, natura este preschimbata in arta, asa cum, sub dalta marelui Michelangelo, blocul de marmura s-a deschis pentru a-l elibera pe David in lumea eterna a frumusetii.

Daca punem impreuna lipsa de cusur a tehnicii de prelucrare si intuitiile fabuloase ale organului artistic intern, vom obtine o fiinta supraomeneasca, un titan al hairstylingului. Sub fruntea sa cugeta insusi universul, privirea sa stapineste roiurile de popoare ale firelor de par cita frunza, cita iarba, sub mina sa tresalta dorul frematator a tot ceea ce va fi fost, este si va fi. Sublimul nu-i destul daca nu esti cool!

Abia ma obisnuisem cu ideea ca frecventarea unui „hair salon" nu e nici moft, nici forma fara fond, ci arta pentru arta si soarta avea sa dea o noua lovitura de teatru. Cind nici cu gindul nu gindeai, „hair salon"-ul a cazut in desuetudine, iar din cenusa sa s-a inaltat – ca o piramida azteca cu fruntea ridicata spre soare – o realitate si mai zguduitoare: „beauty-salon". Scurtind povestea, notam doar ca hairstylistul si-a unit fortele creatoare cu make-up artistul, iar acesta din urma si-a adus si prietenii: beauty-advisorul, creative directorul si fashion consultantul.

Am facut greseala sa presupun ca noul „beauty-salon" e doar alta palarie pentru Maria sa, salonul de infrumusetare. Nimic mai fals. Intre sarmanul „salon de infrumusetare" si megatipul „beauty-salon" deosebirile sint tot atit de multe ca diferentele dintre industria mica si mijlocie si un gigant multinational. La „beauty-salon" nu intri daca nu esti Urban, MultiCulti, eclectic, Hype si profund superficial. La „beauty-salon" viata are sens doar daca esenta sa, parul, e curly, wavy, bob sau sturm un drang. In sfirsit, la „beauty-salon" nu omul face parul, ci parul pe om.

Ar fi nevoie de generozitatea unui set de dictionare pentru a putea comunica pe larg despre I) produse de ingrijire, adica lotiuni, creme si unguente, II) instrumente (manuale si electrice) de scurtat, alungit, smuls, filat, indreptat, incretit, descretit, colorat, decolorat si altele, III) tipuri, stiluri si figuri de hairstyling, IV) mimica, gesturi, posturi, atitudini si comportamente si V) retorica, pragmatica si stilistica actelor de limbaj. Iar proiectul editorial e schitat aici doar in chip incipient, de prim contact. In timp, cu staruinta si mult efort, proiectul ar fi largit, iar autorii ar deveni, aidoma altor semeni de-ai nostri, rotite importante in angrenajul corporatist numit hair industry. Pornind de la ipoteza ca oamenii sint aidoma unor masini a caror frumusete e doar o chestiune de natura tehnica, as sprijini, pe urmele celebrului Henry Ford, infiintarea unor linii de asamblare si as incuraja productia de masa. Frumusete rapitoare pentru tot poporul, la preturi de nimic. You name it, we do it for you! Contra unei sume simbolice, de numai citiva euro sau petro-dolari, orice salbatic lipsit de maniere si de sensibilitate va fi invitat sa ia loc pe linia de asamblare, va fi motorizat, carosat, vopsit, insurubat, incleiat, siliconat, slefuit, accesorizat, personalizat si prezentat marelui public tinindu-se cont de avantajele indubitabile ale modelului. Produsul e organic, aerodinamic, confortabil, versatil, economic, nepoluant si poate fi obtinut in leasing sau cu plata in rate. In vremuri de restriste, achizitia se face dupa modelul "In God we trust, all others cash only!".

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii