Problemele universitatii

joi, 30 octombrie 2008, 20:38
4 MIN
 Problemele universitatii

Mi-a cazut in mina o carte cu un titlu promitator: Universitatea romaneasca intre reforma si anti-reforma. Subtitlul este inca si mai incitant: De ce le este frica "baronilor universitatilor" romanesti de societatea civila? Cartea este semnata de Dorin Isoc, Anca Croitoru si Dan C. Stegaroiu si a aparut la Cluj, tiparita de o editura de care n-am auzit niciodata, numita Studia. Inclin sa cred ca volumul are o circulatie confidentiala.

Voi marturisi din capul locului ca lucrarea m-a deceptionat in mare parte. Multe, foarte multe pagini din volum sint semnate de profesor universitar (fost profesor?) Dorin Isoc, de la Universitatea Tehnica din Cluj, de unde – daca am inteles bine – a fost concediat in iunie 2008. Autorul expune foarte pe larg cazul sau personal, cu lux de amanunte, cu documente fotocopiate etc. Voi reveni. Am aflat insa si lucruri interesante, pe care le ignoram. Spre exemplu, ca exista asociatii ale societatii civile ce actioneaza in invatamintul superior. Iata, mai intii, Asociatia Grupul pentru Reforma si Alternativa Universitara (GRAUR), infiintata in 2004 si acreditata pe linga Parlamentul Romaniei. Pe site-ul http://www.graur.org/ se gaseste publicatia electronica Alternativa Academica. Luam cunostinta de obiectivele asociatiei, de citeva interventii ale ei pe linga institutii oficiale, pe linga Ministerul Educatiei, dar si de niste actiuni in instanta pe care profesorul Dorin Isoc, presedintele asociatiei, le-a intentat Universitatii Tehnice din Cluj (acuzind-o de lipsa de transparenta si de limitare a accesului la informatii de interes public). O alta asociatie este EDU CER (Educatie si Cercetare), fondata in 2005 si acreditata la Ministerul Educatiei si Cercetarii. Si aici aflam programul asociatiei (foarte critic fata de responsabilii educatiei din Romania), formele de activitate (site: http://www.educer.eu/), se face un bilant al anilor 1990-2008 (cu nu putine observatii pertinente), conchizindu-se ca "intregul sistem de invatamint a fost pervertit in ultimii 18 ani". Sint abordate apoi problema cercetarii (cu accente critice vizindu-i pe "expertii nationali") precum si aceea a coruptiei din invatamint. Sub un titlu cam senzational: "Conspiratie impotriva educatiei" sint vizate bacalaureatul, desfiintarea testelor nationale, utilizarea finantarilor externe. Asociatia FAR, intemeiata in 2007, face parte din Coalitia pentru Universitati curate (http://www.forumul-academic-roman.org/). Ea pare sa se ocupe mai ales de proliferarea imposturii academice si de fenomenul nepotismului. Existenta unor astfel de asociatii este binevenita si nimeni nu ar avea motive sa le conteste legitimitatea. In definitiv, care om de buna credinta nu doreste schimbari de substanta in invatamintul superior romanesc? Nu cunosc insa formele concrete de manifestare a asociatiilor si rezultatele palpabile pe care le-au obtinut. Se fac ele auzite acolo unde trebuie? Se tine seama de observatiile si propunerile lor? Sint incapabil sa dau, aici, un raspuns.

Restul volumului este heteroclit, cu materiale de interes inegal, unele din ele alunecind in pamflet. E abordata, oportun, problema grava a plagiatului, devenit – la studenti, dar nu numai – o practica obisnuita, mai ales dupa aparitia Internetului. Pentru profesorul Dorin Isoc, Universitatea Tehnica din Cluj a devenit Prima Scoala Tehnica Ajutatoare (si de aici i se trag conflictele cu conducerea institutiei). Desi exagereaza prin tonul pamfletar, textul contine multe observatii juste, verificabile si in alte universitati. Trei articole interesante, echilibrate si consistente publica Anca Croitoru, lector dr. la Facultatea de Matematica a Universitatii "Al.I. Cuza" din Iasi: "Reforma ratata", "Cantitate in dauna calitatii" si "Matematica – incotro?". Autoarea pledeaza pentru un invatamint preuniversitar mai "uman", in care profesorul sa se implice si sa puna suflet, propune reintroducerea examenului de admitere la unele facultati, atragerea studentilor in proiecte de cercetare, finantarea echitabila a facultatilor (indiferent de numarul de studenti). De asemenea, protesteaza impotriva sacralizarii revistelor ISI si a granturilor (universitarii stiu despre ce este vorba), ce au devenit conditii indispensabile pentru promovare. Avem, spune domnia-sa, reviste romanesti de inalt nivel care nu sint cotate ISI iar, pe de alta parte, conditionarea promovarii de obtinerea unui grant duce la inflatie de proiecte, unele fara valoare si fara bataie lunga. In sfirsit, Anca Croitoru abordeaza probleme specifice ale Facultatii de Matematica, subliniind importanta matematicii si deplingind numarul tot mai redus de tineri atrasi de aceasta disciplina.

Din pacate, zeci de pagini sint ocupate de prezentarea pataniilor profesorului Dorin Isoc si a conflictelor sale cu conducerea Universitatii Tehnice din Cluj. Nu sint in masura sa ma pronunt. S-ar putea ca profesorul sa aiba dreptate intr-o serie de privinte, dar nu cred ca a ales totdeauna calea potrivita. E o simpla opinie personala, in absenta cunoasterii complete a cazului.

Am spus "din pacate" pentru ca un astfel de volum ar fi putut deveni un document pretios si o baza de discutii fertile. Invatamintul superior romanesc traverseaza, cu siguranta, o perioada de criza. Identificarea cauzelor ei, propunerea de solutii, analiza atenta si la obiect a punctelor nevralgice ar avea, neindoielnic, consecinte pozitive.

Comentarii