Sporuri uriase in institutiile de stat

luni, 19 octombrie 2009, 21:12
4 MIN
 Sporuri uriase in institutiile de stat

In timp ce in ultimul an numarul somerilor s-a dublat, unele institutii publice au continuat sa plateasca sporuri de miliarde bune de lei vechi angajatilor. Altele si-au permis sa sustina financiar consilii de administratie numeroase, umplute in general cu tot felul de asa-zis specialisti, multi dintre ei ajunsi acolo politic.

Sporuri de doua milioane de lei la ITM

Aproximativ 85% din bugetul pe 2008 al Inspectoratului Teritorial de Munca (ITM) s-a dus pe cheltuieli de personal. Institutia a consumat 4,4 milioane de lei, din care 3,8 milioane au reprezentat cheltuieli de personal. Desi pare aproape incredibil, doar circa un sfert din ultima suma mentionata s-a consumat pe salariile de baza, in timp ce mai mult de jumatate, respectiv doua milioane de lei, a fost directionata spre plata a 10 diferite sporuri si indemnizatii acordate celor 51 de angajati. Facand o simpla impartire rezulta ca, in medie, fiecare angajat a primit anul trecut, in afara salariului de baza, cate 57.000 de lei, ceea ce lunar ar insemna, in suma bruta, peste 4.700 de lei.

Sporuri acordate in 2008 la Inspectoratul Teritorial de Munca

Salarii de merit

33.900 de lei

Indemnizatii de conducere

39.970 de lei

Spor de vechime

232.925 de lei

Spor pentru conditii de munca

5.783 de lei

Alte sporuri

16.285 de lei

Ore suplimentare

67.136 de lei

Fond de premii

282.991 delei

Prima de vacanta

76.597 de lei

Indemnizatie de delegare

2.457 de lei

Alte drepturi salariale

1.333.745 de lei

TOTAL

2.091.789 de lei

Conducerea ITM sustine ca situatia din 2008 a fost una speciala. Suma cheltuita cu sporurile si alte drepturi salariale in afara celor de baza este atat de mare intrucat s-au platit retroactiv, pe o perioada de trei ani, suplimentul postului si suplimentul treptei, drepturi castigate in instanta. Pe de alta parte, aceste cheltuieli s-ar fi facut doar in prima parte a crizei economice, adica aceea din septembrie – decembrie 2008 intrucat in 2009 s-ar fi diminuat sau ar fi disparut unele sporuri. Astfel, prin ordin al ministrului Muncii nu se mai achita deloc salariul de merit, indemnizatia de conducere a scazut cu 10%, iar sporurile pentru conditii de munca, audit si control financiar preventiv au scazut de la 10% la 1%. "Eu as vrea sa fiu un director cu salariul directorului de anul trecut", declara in luna septembrie Ovidiu Micutaru, fost director coordonator ITM.

AJOFM plateste un superconsiliu consultativ

Tot in vremuri de criza Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca (AJOFM) isi permite sa achite indemnizatii la un consiliu consultativ format din 15 persoane. Dupa cum se poate vedea si mai jos, este vorba de oameni de afaceri, lideri sindicali, dar mai ales sefi de institutii care nu se pot plange ca, financiar vorbind, o duc tocmai prost.

Consiliul Consultativ al AJOFM:

Reprezentantii administratiei publice locale

– Ecaterina Niculaes – director Cancelaria prefectului

– Ada Macovei         – inspector scolar general

– Cristian Achitei     – vicepresedinte CJ

– Valentin Ghitun    – director adjunct Directia de Finante

– Radu Dragus         – director Directia pentru Munca

Reprezentantii organizatiilor sindicale

-Vasile Chiru            – BNS

-Miluta Timofte         – CNSLR – Fratia

-Petre Taielup           – CNSLR – Fratia

-Marius Orosanu                  – Cartel Alfa

-Gheorghe Constantinescu – CSDR

La acesti 10 membri se mai adauga inca cinci reprezentanti ai organizatiilor patronale.

Luna trecuta, conducerea AJOFM a cerut Prefecturii initierea unui proiect legislativ prin care indemnizatiile membrilor acestui consiliu consultativ, alcatuit dupa schema celui al Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, sa scada de la 10% din salariul directorului la doar 1%. Teodor Dimitriu, pe atunci director al AJOFM, sustinea ca la inceputul anului aparuse un act normativ care prevedea diminuarea la 1% a indemnizatiilor membrilor consiliilor de administratie, insa AJOFM a fost uitat de noua reglementare. "Am dorit sa ne aliniem celorlalte unitati", afirma Dimitriu. In situatia in care salariul sefului AJOFM este undeva in jurul a 2.000 de lei, inseamna ca intr-un an se cheltuiesc aproape 10.000 de euro numai cu indemnizatiile membrilor acestui consiliu. „Noi luam deja 1%, Cred ca o singura data am primit 10%", a declarat totusi Ecaterina Niculaes, reprezentantul Prefecturii in consiliul consultativ al AJOFM.

Prime de vacanta de 300.000 de lei

Prefectura Botosani a avut anul trecut cheltuieli de personal de 5,24 milioane de lei, din care 1,6 milioane de lei s-au dus pe tot felul de sporuri si indemnizatii. Printre altele, s-au consumat aproape 300.000 de lei numai cu primele de vacanta si tot cam atat pentru norme de hrana. Cheltuielile la aceste capitole au mai scazut in primul semestru din 2009. Nu s-au mai platit orele suplimentare, in schimb s-au achitat in continuare, chiar daca in volum mai redus, prime de vacanta si spor pentru conditii de munca.

Consiliul Local Botosani a aprobat o rectificare bugetara care, printre altele, prevede si alocarea a 10.000 de lei pentru deplasarea a doua persoane din cadrul Primariei in Elvetia. Ele vor merge la Lugano, unde se organizeaza Expozitia Elvetiana de Turism. Potrivit hotararii adoptate de consilieri, excursia in Tara Cantoanelor are loc "pentru promovarea turistica a orasului Botosani". Actiunea se va desfasura in perioada 28 octombrie-2 noiembrie.

Numarul somerilor s-a dublat in anul crizei

In timp ce institutiile publice isi permit sa faca asemenea cheltuieli, situatia sociala si economica a judetului este tot mai proasta. Astfel, potrivit datelor statistice ale lunii septembrie 2009, numarul total al somerilor inregistrati la AJOFM a trecut de 9.500, in crestere cu 4.800 de persoane fata de septembrie 2008. Practic, numarul persoanelor fara serviciu s-a dublat si este aproape imposibila redirectionarea lor catre alte locuri de munca.

 

Sursa: Monitorul de Botosani

Comentarii