Contracte de peste 150.000 euro in anul crizei: Firmele „prietene” eludeaza licitatiile in Prefectura

vineri, 19 februarie 2010, 00:25
5 MIN
 Contracte de peste 150.000 euro in anul crizei: Firmele „prietene” eludeaza licitatiile in Prefectura

Peste 150.000 de euro, adica 643.000 lei. Aceasta este suma cheltuita anul trecut de Institutia Prefectului pentru o serie de lucrari si achizitii publice la nivelul institutiei, precum lucrari de reparatii, cursuri de formare profesionala, servicii de curatenie si achizitionarea de cartuse de toner pentru imprimante.

Cum anul trecut s-au perindat la conducerea institutiei doi prefecti, Raluca Dan pina la inceputul lunii octombrie si ulterior Ion Oprea, fiecare a "propulsat" firme apropiate pentru cistigarea contractelor pe bani publici. Interesant este faptul ca majoritatea achizitiilor publice din anul 2009 au fost atribuite prin negociere directa, fara publicarea prealabila a unui anunt de participare, desi licitatia ar fi fost un mod mult mai transparent de cheltuire a banului public. Prefectul Ion Oprea sustine ca toate achizitiile s-ar fi realizat cu respectarea legii, chiar daca printre cistigatori se numara taman un amic de-al sau, pe care l-a omenit cu bani publici si in fostul sau mandat de prefect al judetului.

Cea mai mare suma, 35.714 euro (150.000 lei) a fost cheltuita pentru lucrarile de reparatii la sediul Serviciului Public Comunitar pentru Evidenta si Eliberarea Pasapoartelor Simple Vrancea din strada Cuza Voda nr. 56, contractul fiind atribuit prin negociere fara publicare prealabila a unui anunt de participare, pe loturi. Contractele de achizitie s-au incheiat pe 17 noiembrie 2009, iar patru firme preferate de Ion Oprea au "muscat din cascaval", fara sa participe la vreo licitatie publica, asa cum ar fi fost normal. Astfel, pentru lucrarile de timplarie si dulgherie contractul a fost incheiat cu firma SC Albu Montserv SRL din Gugesti (administrator Florin Albu), in valoare de aproape 25.000 lei, fara TVA. Lucrarile de instalatii electrice au fost realizate de firma M&G Instalatii SRL din Focsani (administrator Constantin Musat), in valoare de circa 13.000 lei, fara TVA. Pentru instalatiile de apa a primit un contract de aproape 20.000 lei firma Termoconstruct SRL (Petre Dobre) din Focsani.

De departe, cea mai mare suma, aproape 69.000 lei, fara TVA, a primit-o SC Romprod MDM SRL, din Rachitosu, la care actionar unic este Dumitru Moisa, un prieten al prefectului Ion Oprea, care i-a fost si coleg de facultate. Firma a lucrat sub umbrela lui Ion Oprea si in celalalt mandat al sau de prefect, cind a facut mobilier pentru scoli. Chiar daca au fost evitate licitatiile in favoarea unor interese care conduc catre PD-L, prefectul a declarat ca aceste contracte au fost atribuite exclusiv pentru raportul avantajos calitate-pret si a negat clientelismul in acordarea contractelor.

"Astea sint povesti!", a spus prefectul intrebat fiind despre relatiile personale cu unii contractori. "Am pus in prim plan modul cum se cheltuie banul public si au fost realizate lucrari de calitate deosebita, vorbim chiar de calitate la standarde europene, la un pret bun. A fost totul foarte transparent, am avut o motivatie corecta si logica, trebuia sa mutam locatia Serviciului de Pasapoarte intr-un termen cit mai scurt, in decembrie, lucru pe care mi l-am asumat, iar lucrarile s-au incadrat in acel termen", spune Ion Oprea.

In ciuda acestor declaratii, banii pentru reparatiile de la Pasapoarte nu au ajuns si a fost nevoie de unele compromisuri pentru ca lucrurile sa intre pe fagasul normal.

Femeie de serviciu de lux

Cheltuieli foarte mari au fost anul trecut si pentru serviciile de curatenie de la Prefectura. Daca in mod normal o femeie de serviciu care ar putea sa faca luna birourile de la cele doua etaje ale institutiei ar putea fi platita cu 1.000 lei lunar, la care s-ar mai adauga si cheltuielile cu materialele de curatare, conducerea Prefecturii a scos din bugetul institutiei de cel putin 6 ori mai mult. Astfel, pentru serviciile de curatare a birourilor si a echipamentului de birou s-au alocat 20.000 euro (83.265 lei), adica 1.666 euro pe luna, procedura de atribuire a contractului fiind cerere de oferte cu faza finala licitatie electronica.

Contractul a fost semnat pe 30 iulie 2009, in timpul mandatului prefectului Raluca Dan, cu firma High Quality Cleaning SRL, la care administratori sint Silviu Nicu Dragomir si Marin Spinu. Cei doi detin si firma Deep Serv, care a cistigat contractul pentru serviciile de curatenie la Consiliul Judetean prin licitatie deschisa in 2008, in valoare de 148.240 lei.

Pentru crearea paginii web a Prefecturii contractul a fost atribuit in luna martie, in timpul mandatului Ralucai Dan, firmei BP OFFICE &SERVICE SRL Focsani, care asigura serviciile de intretinere a retelei informatice si la Consiliul Judetean si Primaria Focsani, valoarea contractului fiind de 1.179 lei fara TVA. Anul trecut insa s-au facut si economii de 25 % la Prefectura, prin renegocierea contractului de telefonie cu ROMTELECOM.

Alegerile au secat bugetul institutiei

Anul electoral 2009, cu alegeri pentru Parlamentul European, pentru Presedinte si Referendum, a adus cheltuieli importante pentru Prefectura. Toate contractele au fost incheiate prin achizitie publica directa si au insumat circa 150.000 lei. Interesant este faptul ca si inchirierea spatiului pentru Biroul Electoral Judetean in cladirea Directiei Generale a Finantelor Publice a costat 919 lei.

"Cred ca a fost o chestiune normala. A fost o suma negociata, in fiecare an electoral s-a intimplat al fel", a spus prefectul Ion Oprea.

Toate cele 12 contracte de achizitii directe pentru organizarea alegerilor pentru Presedintele Romaniei au fost atribuite firmei Selga Comserv SRL Focsani, pentru achizitia, printre altele, a unui unui server, bibliorafturi, dosare, videoproiector, 5 laptopuri. Numai hirtia A4 si A3 pentru copiator a costat 13.000 lei, s-au achizitionat plicuri in valoare de 7.000 lei si pixuri de 3.000 lei.

Selga Comserv SRL, o firma cu asociati din familia Strungaru, a primit circa 5.300 euro pentru trei contracte de furnizare cartuse toner si cerneala pentru listarea listelor de alegatori pentru alegerea presedintelui si pentru referendumul din 22 noiembrie 2009. De asemenea, pentru alegeri s-au mai contractat servicii de transport auto materiale utilizate la alegeri, cu SC Perla Trans SRL, in valoare de 2.300 lei fara TVA.

Contractul pentru achizitia celor 77 de camere web din sectiile speciale de votare a fost atribuit firmei Darer Prescom SRL din Bihor, in valoare de 12.558 lei fara TVA. Si cartusele de toner pentru imprimantele si copiatoarele din Prefectura au "mincat" ceva bani anul trecut. In acest sens au fost incheiate patru contracte, in valoare de peste 12.000 euro,  dintre care trei cu firma Selga. Toate aceste contracte au fost incheiate in mandatul lui Ion Oprea, in modul obisnuit, fara publicarea prealabila a unui anunt de participare.

 

Sursa: Ziarul de Vrancea

Comentarii