Cum să spui „nu” la locul de muncă

luni, 16 ianuarie 2017, 12:37
2 MIN
 Cum să spui „nu” la locul de muncă

Ești ocupat la locul de muncă, dar șeful și colegii iti mai dau ceva de facut. Ce faci? Cum sa spui pur și simplu "nu", fără sa fii concediat sau etichetat ca cineva care nu are spirit de echipa? 

In primul rand, este important sa te intrebi:

Ai timp, realist vorbind, sa duci la capat noua sarcina primita?

Munca ta va avea de suferit daca preiei si aceasta sarcina?

Poti sa iti organizezi sarcinile curente pentru a face loc unei cerinte noi?

Esti persoana cea mai competenta in a prelua sarcina noua?

Dacă răspunzi cu "nu" la o parte din intrebari, poti invata sa spui "nu" intr-un mod corespunzator, scrie womenonbusiness.com.

Se pare ca femeile au aceasta problema mai des decât bărbații si un studiu din 2014 a arătat că nu tipul de personalitate le face pe femei sa le fie greu sa spuna "nu", ci normele sociale. In mod tradițional femeile sunt percepute ca fiind cele care sar in ajutor si atunci când o femeie spune "nu", această acțiune sfidează așteptările oamenilor

Cele care spun "nu" au rezultate mai slabe cand li se evalueaza performanțele și au mai puține recomandări de promovare, s-a constata in studiu. Pe de altă parte, femeile care spun "da" sunt văzute ca avand spirit de echipa.

Femeile se simt vinovate atunci când spun "nu". In plus, fata de efectul emoțional, acepta sarcini in plus deoarece nu doresc să fie tratate în mod negativ de către șefii și colegii lor.

Mai mulți experți au oferit recomandări pentru a învăța cum să refuzi solicitările fără să te simți vinovat, limitând în același timp repercusiunile negative din partea sefului sau a colegilor.

–     Fii onest și exprima-te simplu, pentru a evita orice confuzie.

–     Spune "nu" în persoană, nu prin e-mail.

 –    Cere ajutor in prioritizarea sarcinilor astfel încât să poti include noua cerinta în programul tau (sau confirma că nu o poti realiza și nu ai nici o alegere,  trebuie să spui "nu").

–     Spune-i solicitantului că nu ești persoana potrivită pentru această sarcina și ajută-l să găsească persoana potrivită.

–     Spune mulțumesc în timp ce ii explici sefului că apreciezi faptul că el cred că il poti ajuta si spui motivul pentru care trebuie să spui "nu".

Comentarii