Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
Singura investiţie ar fi autostrada Ungheni - Iaşi - Tg. Neamţ care poate fi gata şi în 2025. Aeroportul Iaşi a fost uitat, cel din Bacău, de exemplu, urmând să primească 67 milioane de euro. Aeroportul din Cluj va primi 125 milioane euro, iar Timişoara 136 milioane. Centrul intermodal este programat pentru 2024-2025. Aflaţi de 4 ani într-o stare de prostraţie, parlamentarii ieşeni nu au articulat nici un sunet
Dezvoltarea Iaşului din punct de vedere al infrastructurii rutiere şi aeriene a fost amânată de către Guvern până după anul 2022. În masterplanul de transport aprobat săptămâna trecută, autostrada Ungheni - Iaşi - Tg. Neamţ (1,3 miliarde euro) ocupă locul 5 din 11 între priorităţile Executivului pe următorii 15 ani. Cu o lungime de 135 km, ruta ar urma să fie făcută dacă Executivul va avea la dispoziţie un buget total de 5 miliarde euro în următorii patru ani. Deocamdată, ar urma să se reia studiul de fezabilitate în această toamnă, iar costurile pentru documentaţie sunt estimate la 38 milioane euro.
În masterplan, în cel mai optimist termen, lucrările sunt prevăzute pentru perioada 2017 - 2020. Dacă Guvernul nu va putea face credite, atunci proiectul va fi mutat în perioada 2023-2025. Valoarea totală a proiectului este estimată la circa 1,3 miliarde euro, asigurată din fonduri structurale (321 milioane euro), de la bugetul de stat (231 milioane euro) şi din împrumuturi (732 milioane euro). Podul de la Ungheni este proiect distinct şi are o valoare de 72 milioane euro. În schimb, tronsonul Tg Mureş - Tg Neamţ este plasat direct în perioada 2023 - 2026, fără şanse de a prinde finanţare pe 2014 - 2020, valoarea estimată a lucrărilor fiind de 3,5 miliarde euro. În acest caz, studiul de fezabilitate este prevăzut pentru anul 2021, iar pentru documentaţie ar urma să fie cheltuiţi peste 100 milioane euro. Potrivit masterplanului, banii ar urma să fie asiguraţi din fonduri structurale (2,2 miliarde euro), de la bugetul de stat (740 milioane euro) şi din împrumuturi (565 milioane euro).
Aeroportul, la coada priorităţilor
În cazul Aeroportului Iaşi, toate investiţiile au fost prevăzute după anul 2020, deşi aerogara ieşeană a evoluat spectaculos în ultimii patru ani. „Din păcate, Aeroportul Internaţional Iaşi a fost trecut din nou cu cifre de trafic eronate, fapt ce l-a declasificat în raport cu celelalte aeroporturi. În primul rând, anul 2015 a fost încheiat cu 380.000 de pasageri, nu cu 280.000. În al doilea rând, prognoza de 500.000 de pasageri pentru anul 2024 a fost atinsă anul acesta în primele 7 luni. Deşi am transmis observaţiile şi pe cale oficială, acestea au fost ignorate. În opinia mea, o analiză care conţine date greşite nu poate genera decizii corecte“, a comentat ieri directorul Aeroportului Iaşi, Marius Bodea.
În consecinţă, Iaşul a fost întrecut de Bucureşti, Cluj, Timişoara, Sibiu, Bacău şi Tg Mureş şi a fost plasat pe aceeaşi linie cu cel din Craiova. Investiţiile la Iaşi au fost estimate la 102 milioane euro, iar implementarea lor ar urma să fie în perioada 2022 - 2024. În schimb, până în 2020, de bani vor beneficia aeroporturile din Sibiu (46 milioane euro), Bacău (67 milioane euro), Bucureşti-Otopeni (un miliard euro), Cluj (125 milioane euro) şi Timişoara (136 milioane euro). Iaşul a fost plasat în liga a II-a a aerogărilor, alături de Tg Mureş, Craiova, Baia Mare şi Tulcea.
O altă investiţie amânată după 2020 în cazul Iaşului este cea privind înfiinţarea unui centru intermodal (34,2 milioane euro). Proiectul ocupă locul 9 din 11 între priorităţile Guvernului, pe ultimele două poziţii fiind Giurgiu şi Braşov. Centrul intermodal prevede o platformă betonată şi spaţii de depozitare pe o suprafaţă de 180.000 mp, realizarea unui drum de acces rutier de 5 km şi a unei căi de acces de 4 km. Intermodalul de la Iaşi este prevăzut pentru implementare în perioada 2024 - 2025.
Înaintea Iaşului s-au calificat la finanţare proiectele din Bucureşti, Timişoara, Cluj, Bacău, Oradea (toate cinci în perioada 2017 - 2020), Suceava, Craiova, Turda şi Braşov (toate patru în perioada 2022 - 2023). Deocamdată, deşi a fost aprobat săptămâna trecută, masterplanul nu a stârnit reacţii în mediul politic local cu toate că Iaşul este cu mult sub alte oraşe în ceea ce priveşte prioritizarea investiţiilor statului pe următorii 15 ani.
Cuvinte cheie: + investitii iasi, masterpla, aeroport
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Totul despre evaluarea copiilor din Iaşi care vor împlini 6 ani după începerea clasei pregătitoare
O nouă reţea de gaze, cu peste 1.700 de branşamente, într-o comună de lângă Iaşi
Un arhitect în cursa pentru Primăria Iaşi. Este candidat din partea REPER
Expoziţie de enciclopedii la BCU Iaşi, sub titlul “Universul într-o carte”
Permis reţinut în vederea anulării: mergea beat criţă cu maşina prin sat
S-a aprobat o nouă majorare de tarife la CFR Călători. Intră în vigoare luni
Guvernul PSD și Antibiotice Iași: un parteneriat strategic pentru sănătatea românilor (P)
Diana Şoşoacă: Mă gândesc foarte serios să candidez la primăria Iaşiului. Cred că voi candida
Doliu la Tribunalul Iaşi. „A fost un accident”. O judecătoare abia pensionată a murit la 54 de ani
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Angajat al Primăriei Timișoara, prins de primar copiind la examen cu o cască (P)
Pacient de 22 de ani cu limfagiom chistic de mezocolon, operat cu succes la Arcadia
Ultimele calcule privind posibilitatea ca Iaşul să prindă un post de europarlamentar
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |