De Business

Punem punctul pe știi

Cele mai valoroase companii din Iaşi. Din Top 100 la nivel naţional, două sunt din judeţ. Una – urcare fulminantă, alta – coborâre. Şi o mare surpriză din Bârnova

miercuri, 21 decembrie 2022, 02:50
8 MIN
 Cele mai valoroase companii din Iaşi. Din Top 100 la nivel naţional, două sunt din judeţ. Una – urcare fulminantă, alta – coborâre. Şi o mare surpriză din Bârnova

Două companii din Iaşi sunt în acest an în pe lista celor mai valoroase 100 de firme din România. Deşi nou intrată în acest top naţional, compania Iulius Group a „plonjat” direct pe locul 50, cu o valoare de piaţă estimată de specialişti la peste trei miliarde de lei (616 milioane euro). Iar BorgWarner România (fosta Delphi Diesel), companie cu sediul în Miroslava, se află pe locul 93, în scădere cu 26 de poziţii faţă de anul anterior. O companie însă fondată de un om de afaceri născut la Bârnova este unul din cei doi „unicorni”, în domeniul IT, la nivel naţional.

 

Într-un an în care scumpirea energiei electrice a fost motivul principal de îngrijorare în sectorul economic, Top 100 al celor mai valoroase companii din România, realizat în fiecare an de Ziarul Financiar, este condus de Hidroelectrica SA, care a realizat o creştere cu 118% în 2022, faţă de anul precedent. Valoarea celui mai mare producător din România a ajuns astfel, într-un an, de la 28, la 61 de miliarde de lei (adică aproape 12,4 miliarde euro). În topul celor mai valoroase companii din ţară, firmele din domeniul “Energie” sunt şi cele mai numeroase (13 din 100), iar patru dintre acestea ocupă chiar unul din primele zece poziţii din clasament.

 

Cum stă Iaşul?

 

Iaşul este reprezentat în topul celor mai valoroase companii din România de două firme: de Iulius Group & Atterbury (nou intrat în top 100, direct pe poziţia 50, cu o valoare estimată în 2022 de 616 milioane euro), în Sectorul Real Estate, şi de BorgWarner România (locul 93, cu o valoare de 297 milioane euro), în sectorul Auto.

Şase din cele opt companii din Real Estate situate în topul celor mai valoroase companii sunt nou intrate în listă, fapt care demonstrează importanţa pe care a căpătat-o acest sector în ultimul an. Cât despre sectorul Auto, doar Automobile Dacia (^12%, locul 9 în 2022), Ford România (^4%, locul 28) şi Daimler Group (locul 34, în creştere cu 20 de poziţii faţă de anul anterior) au crescut ca valoare. Celelalte patru companii de top din acest sector (Continental Automotive România, Michellin România, Pirelli Tyres România şi BorgWarner România) au fost în declin. Continental Automotive, care are un punct de lucru permanent şi în Iaşi, şi-a văzut valoarea diminuată în 2022 cu 32% faţă de anul trecut, ajungând la o valoare estimată în analiza ZF de 754 milioane de euro. Iar BorgWarner, cu sediul social în comuna ieşeană Miroslava, a scăzut ca valoare cu 24%.

 

Topul IT&C şi Telecom

 

Consistent prezente în topul celor mai valoroase companii din acest an sunt şi firmele din IT&C şi din Telecom. Iar locul secund al clasamentului, după Hidroelectrica, este ocupat de compania de tehnologie UiPath.

“Topul celor mai valoroase companii din România surprinde foarte bine an de an evoluţia sectoarelor economiei româneşti. Puterea pe care sectorul energetic a căpătat-o dintr-odată, de exemplu, în ultima perioadă, s-a văzut rapid în valoarea Hidroelectrica, dublă faţă de anul anterior. Apoi, situaţia complicată din sectorul tehnologic de pe piaţa americană este surprinsă de evoluţia UiPath, gigantul RPA (robotic process automation – automatizarea proceselor prin roboţi software) plecat din România, a cărui capitalizare este în scădere cu 71% an la an. Prezenţa UiPath însă în top 10 cele mai valoroase companii din România certifică forţa sectorului IT&C de pe piaţa locală. Firma şi-a făcut loc la vârf, printre giganţii din petrol, energie, comerţ şi industrie”, argumentează Sorin Pâslaru, redactorul şef al Ziarului Financiar.

Şapte firme din IT&C şi trei din sectorul Telecom sunt în acest an între cele mai valoroase din România. UiPath, unicorn cu o ascensiune impresionantă, fondat de un matematician din Oneşti, a intrat prima dată în topul celor mai valoroase companii în 2019, iar în 2020 a devenit cea mai mare companie de IT din România, depăşind IBM şi Oracle. Între timp, UiPath SRL are ca unic acţionar UiPath Nederlands Holding, din Amsterdam, Olanda. Însă, “chiar dacă fondatorul Daniel Dineş e minoritar, păstrează poziţia de control”, observă specialiştii ZF, care cuantifică UiPath ca fiind unul dintre unicornii României. Unicorn este termenul folosit pentru companii din tehnologie care sunt evaluate la o valoare de peste un miliard de euro, iar valoarea la care este estimat UiPath este de peste 6,6 miliarde euro.

 

Avem doi „unicorni”. Una e fondată de un om de afaceri născut la Bârnova

 

După definiţia clasică, aplicabilă companiilor din tehnologie, România are doi unicorni: UiPath şi BitDefender. Grupul BitDefender şi-a păstrat în acest an locul 17 în topul celor mai valoroase companii din România şi este pe locul al patrulea în topul celor mai valoroase companii antreprenoriale româneşti (fondate, conduse şi/sau deţinute de români). Firma, care în această toamnă a semnat un parteneriat cu Scuderia Ferrari, a fost fondată de antreprenorul “cu sânge de moldovean” Florin Talpeş. “M-am născut lângă Iaşi, în Bârnova, dar ai mei s-au mutat în Brad, în Hunedoara, când aveam 4 ani. Deci, am sânge de moldovean şi educaţie de ardelean”, se prezenta antreprenorul într-un interviu din Adevărul. 

 

Cum stau băncile

 

Domeniul bancar a trimis în top 100, în acest an, nouă companii. Iar Banca Transilvania unde, potrivit ZF, “capitalul privat românesc are o poziţie dominantă”, este a şaptea cea mai valoroasă companie din România şi prima dintre companiile bancare din acest top, chiar în condiţiile în care a avut un declin cu 21% faţă de 2021. Cu o valoare de 2,5 miliarde de euro, BT a scăzut un loc în clasament faţă de anul trecut. BCR, BRD, Raiffeisen Bank, UniCredit, ING, CEC, Alpha Bank şi Garanti Bank sunt instituţiile bancare prezente în România care s-au clasat în acest an între primele o sută cele mai valoroase firme.

 

Sectorul retail

 

Şi sectorul Retail (comerţ alimentar) a este puternic reprezentat în topul celor mai valoroase companii din România. Toate cele nouă firme din comerţul alimentar intrate în top sunt situate, de fapt, între primele 50 cele mai valoroase din ţară, iar opt din aceste nouă companii au urcat câteva poziţii în clasament faţă de anul trecut. Doar Mega Image a coborât, de pe locul 21 anul trecut, pe 25 în acest an. Dintre marile lanţuri de magazine alimentare, Kaufland România este cel mai valoros retailer – este pe locul opt în top (în creştere patru poziţii faţă de anul trecut), şi are o valoare de 2,47 miliarde de euro. Lidl Discount SRL a urcat două poziţii în top, până pe locul 13, şi are o valoare estimată de 2,01 miliarde euro. După ordinea din top, urmează Carrefour România (locul 15), Profi Rom Food (locul 19), Mega Image (25), Auchan România (31), Metro Cash and Carry România (39), Rewe SRL (45) şi Selgros Cash & Carry (46).

În afară de comerţul alimentar, retailul mai este reprezentat în top 100 companii valoroase din România de câteva firme din comerţul de modă, IT&C şi jucării. Pepco Retail a crescut cu 32% faţă de anul trecut, până la valoarea de 427 milioane de euro, ceea ce a făcut ca această companie să suie de pe locul 86 în 2021, până la locul 69 în acest an. Fosta Zara Bucureşti (Inditex România) este pe locul 87, la mică distanţă de Decathlon România (locul 90), nou intrat în topul celor mai valoroase companii. eMag şi Altex, din sectorul retail (IT&C), sunt printre companiile cu valoare de peste un miliard de euro. Dante Internaţional SA (EMag), pe locul 6 în top, a scăzut cu 25% faţă de anul trecut, dar în clasament a pierdut doar o poziţie.

 

Îngrijire, mâncare, curăţenie

 

Între cele mai valoroase companii de pe teritoriul României şi-au făcut loc şi şapte din sectorul FMCG (Fast Moving Consumer Goods sunt produse de larg consum, precum băuturile răcoritoare, hârtia igienica, cosmeticele si produsele de îngrijire, mâncarea procesata, produsele de curăţenie, detergenţi, etc). Coca-Cola HBC România şi-a menţinut poziţia în clasament (locul 22), cu o valoare de 1,22 miliarde de euro. În schimb, Ursus Breweries a coborât două poziţii, până la locul 32, Heineken România (locul 58) a scăzut 14 poziţii, RomAqua Group (locul 72) a scăzut 12 poziţii, iar Nestle România a ajuns de pe 76, pe locul 78.

Firmele de top din sectoarele Farma şi Sănătate au scăzut în valoare în 2022 faţă de al doilea an al pandemiei, şi au pierdut mai multe locuri în clasament. Farma este sectorul cu patru companii valoroase în top 100 (Grupul Catena Fildas – Trading, Terapia SA, Grupul Sensiblu-Mediplus şi Zentiva SA, iar din sectorul Sănătate doar Medlife (locul 66) şi Regina Maria (loc 85) au intrat în top 100.

Cele mai valoroase 100 de companii din România sunt evaluate la peste 524 miliarde lei (106 miliarde euro), fiind, potrivit calculelor făcute de specialişti, “al doilea cel mai bun nivel din istoria catalogului ZF” (n.r. topul din 2022 este la a 17-a ediţie, iar valoarea cea mai mare a primelor o sută de firme din România s-a înregistrat anul trecut, când a fost cu 10,8% mai mare decât în 2022).

Din cele 100 de firme de top, 49 au fost evaluate în scădere, 15 au fost nou-intrate în clasament, iar 36 sunt mai valoroase în acest an decât erau în 2021. Iar dintre cele mai valoroase, după Hidroelectrica, cea mai mare creştere a înregistrat-o grupul de pariuri sportive şi gaming SuperBet (^47%).

“Şi emergenţa firmelor cu capital privat românesc spre vârf este surprinsă de top 10 companii cele mai valoroase din România, atrage atenţia redactorul şef al ZF, arătând că “Nu e puţin ca şapte din cele mai valoroase organizaţii de business din România să aibă o componentă românească semnificativă”. 

 

 

 

 

 

Comentarii