Cheşcu şi Delcea dau marea lovitură – Halele lugubre ale Terom, de lângă eGros, vor deveni blocuri de 20 de etaje

joi, 09 martie 2023, 02:50
4 MIN

Un proiect major a fost iniţiat pentru reconfigurarea din temelii a unei foste zone industriale. Zeci de tronsoane de bloc vor fi construite pe un teren de peste 7 hectare, imediat după eGros. 

Este vorba despre parte din fosta platformă Terom: investitorul a achitat, în urmă cu câţiva ani, 7,3 milioane euro pentru proprietatea imobiliară. Între timp, Office & Logistic SRL a întocmit un plan urbanistic zonal (PUZ) care va face obiectul unei dezbateri publice la sfârşitul acestei luni.

În proiect nu se precizează câte apartamente vor fi amenajate, dar un indiciu îl putem găsi la informaţiile despre parcaj: sunt prevăzute peste 2.200 de locuri de parcare. Investiţia presupune locuinţe colective, spaţii de învăţământ, comerţ, servicii şi birouri, iar regimul maxim de înălţime este cu subsol, demisol, parter şi 20 de etaje.

În ce constă proiectul

Firma Office&Logistic SRL este deţinută în cotă parte de alte două companii: Flux SRL şi Rom Paper 2000 SRL, patronate de familia Cheşcu şi, respectiv, omul de afaceri Cristian Delcea.

„În prezent, amplasamentul este un teren industrial slab valorificat economic, ce prezintă o probabilitate ridicată de poluare a solului, aerului sau a apelor subterane şi cu risc infracţional. Realizarea investiţiei propuse prezintă următoarele avantaje: curăţarea şi amenjarea terenului, realizarea de resurse bugetare prin impozite şi taxe şi creşterea valorii peisagistice a zonei”, se precizează în proiectul de PUZ.

Amplasamentul a fost împărţit în două unităţi teritoriale de referinţă: o zonă dedicată blocurilor de locuinţe (5,2 ha) şi cealaltă pentru spaţii de învăţământ şi funcţiuni complementare (2 ha).

În primul caz, bilanţul arată o amprentă la sol a blocurilor de circa 22.000 mp, în timp ce spaţiile plantate vor ocupa peste 15.600 mp (30%), iar circulaţiile auto şi pietonale (alături de piste pentru biciclete) vor fi amenajate pe aproape 15.000 mp.

Regimul blocurilor este propus cu subsol, demisol, parter şi 20 de etaje. În ceea ce priveşte imobilele aferente spaţiilor de învăţământ, acestea vor ocupa 7.000 mp, în condiţiile în care pe alţi 6.000 mp vor fi spaţii verzi, iar circulaţiile pe circa 7.000 mp.

Accesul auto şi pietonal este propus atât din str. Calea Chişinăului, cât şi din bld. Metalurgiei. „Amplasamentul beneficiază în prezent de 6 zone de acces, ce sunt păstrate: 3 accesuri realizate din drum public şi 3 accesuri realizate prin proprietăţi private. Se propune un nou acces auto din zona bld. Metalurgiei.

Accesul la toate construcţiile propuse urmează a se realiza prin introducerea unor circulaţii auto dimensionate corespunzător, ce coincid cu parcelele cu destinaţia de drum sau utilizate în prezent drept căi de acces”, se mai arată în PUZ.

În ceea ce priveşte parcajul, în planul urbanistic sunt prevăzute nu mai puţin de 2.200 de locuri de parcare, atât în subteran, cât şi suprateran. Ca o comparaţie, parcarea de la Palas are 2.500 de locuri.

Proiectul este de tip brownfield

Unul dintre argumentele invocate în PUZ pentru construirea ansamblului de clădiri vizează faptul că zona este „o rană deschisă” generată de deindustrializarea treptată şi „o sursă de degradare a oraşului”.

În privinţa regimului de înălţime, proiectanţii spun că necesitatea de locuire a fost acoperită „pentru o vreme” de dezvoltarea pe orizontală a oraşelor, în ciuda unor limitări precum distanţele mari pe care locuitorii din zonele suburbane trebuie să le acopere pentru a ajunge în diverse zone ale oraşului sau costurile ridicate pentru dezvoltarea reţelelor de transport şi de utilităţi.

În acest context, arată proiectanţii, s-a dezvoltat ideea de a regenera zone abandonate şi de a le da noi funcţii care să asigure o dezvoltare sustenabilă a oraşului.

„Această abordare este specifică proiectelor «brownfield», tipologie de intervenţie abordată şi în proiectul propus. Noile construcţii, funcţiunea şi regimul de înălţime propuse se vor conforma necesităţii de dezvoltare a zonei, fiind studiate proiectele de PUZ învecinate, ce abordează ideea de regenerare urbană a zonelor industriale, prin crearea unor ansambluri de locuinţe colective cu funcţiuni mixte ce beneficiază de funcţiuni complementare precum servicii, birouri, comerţ etc.”, se mai precizează în PUZ.

În context, este oferit ca exemplu proiectul Silk District, aflat în construcţie tot pe str. Calea Chişinăului. După dezbaterea publică de la sfârşitul lunii martie, proiectul propus de Office&Logistic SRL va putea intra în circuitul de avizare de la nivelul Primăriei şi să fie ulterior aprobat de către plenul Consiliul Local (CL) pentru ca, în final, investitorul să obţină autorizaţia de construire. 

Comentarii