Chirica: vechile probleme ale noului mandat. Sunteți în stare să le rezolvați?

vineri, 23 octombrie 2020, 08:27
7 MIN
 Chirica: vechile probleme ale noului mandat. Sunteți în stare să le rezolvați?

Iată ce provocări uriaşe vă stau în faţă în acest mandat, domnule primar!

De ieri, primarul a revenit la muncă, după pauza de izolare Covid. În câteva zile, dacă totul decurge normal, îşi va lua în primire oficial şi noul mandat dat de ieşeni. Sau, în fine, de doar 11 la sută din ei. Dar nu asta are importanţă acum. Mult mai importante sunt câteva probleme care nu mai suferă amânare nicio secundă. Iată ce provocări uriaşe vă stau în faţă în acest mandat, domnule primar!

* Investiţii în infrastructura rutieră – Fără îndoială că problemele rutiere profunde ale Iaşului se vor accentua. Nu trebuie să fii expert în infrastructură ca să constaţi că, după pandemie, Iaşul se va bloca efectiv. Maşinile s-au înmulţit într-un ritm incredibil în ultimii ani, după ce fostul guvern PSD a anulat taxele de înmatriculare pentru maşinile second-hand din afara ţării. Pandemia nu a făcut decât să ne lase să respirăm puţin. Dar, chiar şi aşa, cu sub jumătate din şcoli funcţionale în regim „face to face”, deci cu tot atât mai puţini părinţi care-şi duc dimineaţa copiii la şcoală, în aceste zile intersecţii precum Podu Roş sau Podul de Piatră, sau trasee precum şoseaua Bucium ori Nicolina sunt un calvar. Ce ne facem când trece pandemia? Observăm că în ultimii ani v-aţi înconjurat de oameni care vă tot susură în ureche că vom putea rezolva probleme grave de trafic din oraş cu reglări de timpi la semafoare. Sau poate cu o bandă în plus înaintea intersecţiei. Fals. Concediaţi-i şi aduceţi alţi oameni! Acel moment a trecut de mult. Aveţi obligaţia să găsiţi resurse pentru lucrări curajoase de infrastructură. De care nu am avut absolut deloc parte în ultimii ani, din păcate.

* Regândirea mobilităţii urbane – În altă ordine de idei, pe termen mai lung provocările vor fi cele nepopulare: să îndrumaţi sau chiar să forţaţi ieşenii să lase maşinile acasă, făcându-i să vadă cum autobuzele şi tramvaiele cele noi ale CTP merg pe lângă ei cu viteză, pe benzi speciale, iar ei stau dublu în trafic, blocaţi în maşina personală. Mulţi vă vor pune la zid, vă vor înjura, dar nu aveţi încotro: deşi v-au votat mai puţini ieşeni ca acum 4 ani, va trebui să vă asumaţi astfel de decizii dure. Cu atât mai mult într-un oraş şi într-o ţară în care, din cauza prejudecăţilor profunde, a nu merge la serviciu sau la plimbare în oraş cu maşina pare ceva degradant, umilitor. Sunteţi acum coleg de partid cu Emil Boc: întrebaţi-l cum a făcut asta la Cluj, deocamdată pe câteva trasee importante, încât, cel puţin înainte de pandemie, i-a forţat pe mii de clujeni să-şi lase maşinile acasă pentru a merge la serviciu în autobuze, căci au văzut că ajung mai repede. Staţi cinci minute la intrarea în rondul Podu Roş dinspre Nicolina, sau în Podul de Piatră dinspre Alexandru cel Bun, şi număraţi câte autoturisme au în ele un singur ocupant: şoferul! O să rămâneţi surprins să vedeţi că vorbim de opt-nouă maşini din zece, toate blocând oraşul la orele de vârf ca să ducă de ici colo un singur om.

Mulţi ieşeni, cu atât mai mult din generaţiile care cresc, care vin din urmă, care sunt deja adulţi tineri, sunt dispuşi să folosească metode alternative ale mobilităţii urbane: biciclete, trotinete electrice, chiar mersul pe jos etc. Ce le oferiţi acestora, în condiţiile în care în Iaşi pe cea mai mare parte a unor astfel de trasee eşti nevoit să mergi cu bicicleta sau pe jos prin trafic, printre maşini, printre mulţi şoferi necivilizaţi cărora adesea nici nu le trece prin cap că ai putea avea prioritate în faţa lor deşi eşti pe bicicletă?

Revenind: oricât v-ar şopti vechii colaboratori că vom rezolva problemele de trafic pe termen lung cu modificări de timpi la semafoare, sau chiar cu vreo pasarelă cu o bandă pe ici pe colo, nu-i mai credeţi. Aduceţi oameni noi să vă spună altceva, aşa cum noul primar de la Bucureşti a adus un inginer care s-a ocupat cu succes de regândirea mobilităţii urbane din New York. Marile aglomerări urbane din Europa de mult au ales acest drum.

* Iaşul Smart – Din ce am văzut până acum, iniţiativele în acest sens au venit, în totalitate, din zona ONG, Primăria fiind, de voie de nevoie, doar un partener, adesea unul plictisit şi fără nicio tragere de inimă. Mare păcat că dvs. şi angajaţii apropiaţi nu păreţi a înţelege acest uluitor mecanism de comunicare cu cetăţenii. Vă putem oferi un exemplu concret, de altfel le găsiţi uşor în arhiva Direcţiei de Comunicare dacă chiar vă interesează: aceeaşi sesizare trimisă de două ori în decurs de 3-4 luni să nu-şi fi găsit o rezolvare, deşi era ceva banal, dar nici măcar un răspuns formal. Este inadmisibil în anul 2020, în era comunicaţiilor digitale. Cum aflaţi ce oraş vor ieşenii, altfel decât din observaţiile dvs. sau ale oamenilor apropiaţi, cu putere de decizie? E o mare mirare… Nu mai amânaţi deloc implementarea oraşului smart: veţi fi uluit ce instrument fenomenal este!

* Poluarea – Ştim cu toţii cât de prost stăm la acest capitol. Mai nou, recent am aflat şi cât ne costă asta: circa 3.000 de euro per capita, potrivit unui studiu la nivelul UE, cheltuieli suplimentare ce derivă din spitalizări, decese premature etc. A ignora subiectul, a-l considera exagerare, sau, mai rău, a-l duce în zona politică, cum aţi făcut până acum, devine de-a dreptul ridicol.

* Reinventaţi oraşul – O altă provocare pe care o aveţi în faţă, şi pe care nu o mai putem rata: lăsaţi de acum inginerii să se ocupe de partea de infrastructură, iar aparatul pe care îl conduceţi, la nevoie reformat din temelii, forţaţi-l să pună accentul pe brandul oraşului, pe creativitate, pe evenimente care să ne repună acolo unde îi e locul unui oraş de talia şi faima Iaşului. Apoi, reinventaţi Zilele Iaşului din octombrie, aduceţi-le la nivelul zilelor noastre. Pentru că s-a ajuns ca Mitropolia sa fie mai modernă decât Primăria.

* Recuplaţi universităţile la viaţa urbei – Aveţi obligaţia să aduceţi universităţile, ideile, cunoaşterea şi creativitatea de acolo, în spaţiul public. Este evident pentru oricine urmăreşte fenomenul că acestea s-au izolat de mult, au devenit cetăţi în cetăţi, nu participă la viaţa oraşului decât tangenţial, punctual, deloc decisiv, doar ca observatori, nu ca actori. Un prim pas, dacă nu ştiţi cu ce să începeţi: scoateţi toţi politrucii din AGA şi CA-urile societăţilor publice şi puneţi în loc cadre universitare de profil. Apoi mutaţi dezbaterile despre viitorul oraşului în amfiteatrele de la „Cuza” sau Politehnică, acolo unde samsarii imobiliari cu care v-aţi tot înconjurat se tem să calce.

Nu e greu, puteţi să faceţi lejer toate acestea. Ştim, vă îngrijorează că nu mai aveţi o majoritate aşa de uşor controlabilă ca aceea din mandatul trecut. Da, toate indiciile de până acum arată că este mai greu de conturat o astfel de majoritate atunci când va fi vorba de transferuri controversate de proprietate, principala sursă de scandaluri şi acuze din ultimii patru ani. Dar aceleaşi indicii arată că nu va fi deloc greu de conturat majorităţi atunci când veţi vrea să luaţi decizii curajoase în privinţa mobilităţii urbane. Sau a dezvoltării Iaşului şi pe alte dimensiuni decât cele clasice.

Este Mihai Chirica omul capabil să facă faţă acestor mari provocări, sau va rămâne prizonierul trecutului nebulos? Marile decizii se conturează în primul an de mandat: ne vom convinge curând…

Text apărut în secțiunea EDITORIAL Ziarul de Iași

Comentarii