De Business

Punem punctul pe știi

De unde pleacă relansarea şi cum ar putea arăta viitorul industriei aeronautice româneşti

miercuri, 25 mai 2022, 08:59
2 MIN
 De unde pleacă relansarea şi cum ar putea arăta viitorul industriei aeronautice româneşti

Cei doi vicepreşedinţi ai companiei Lockheed Martin, Ray Piselli şi Dennis Goege, au semnat miercuri, 18 mai, scrisoarea de intenţie cu ministerul Economiei, prin care firma americană îşi exprimă disponibilitatea de a încheia parteneriate cu statul român pentru investiţii în industria aeronautică din România.

Nu e un deziderat singular în ce priveşte producerea de armament sub toate formele, în contextul războiului din Ucraina şi a creşterii prezenţei NATO pe flancul de Est:

în urmă cu o lună şi jumătate, ministrul Apărării, Vasile Dîncu, îşi exprima speranţa că vom putea produce, în curând, drone – în acelaşi nou context declanşat de invazia Rusiei.

CursDeGuvernare vine cu o analiză a celor 4 companii româneşti aflate în cărţi pentru astfel de investiţii şi comenzi, care vizează, în principal mentenanţă, reparaţii şi producerea de componente: Romaero, Aerostar Bacău, IAR Braşov şi Avioane Craiova:
cu ele porneşte România la importul de tehnologie şi investiţii, punând pe masă un supliment de 0,5% din PIB la industria de Apărare.

Marile diferenţe dintre cele 4 companii reprezentative ale industriei aeronautice româneşti arată că aceasta are nevoie un program de relansare integrată: Două dintre cele 4 sunt pe profit şi dau dividende, iar celelalte două nu şi se descurcă aşa cum pot cu datoriile. Perspectivele nu lipsesc şi nici problemele, în contextul creşterii cheltuielilor militare ale României până la 2,5% din PIB.

Astfel, Aerostar Bacău (ARS) a raportat profit net de aproape 60 de milioane de lei în 2021, mai mare cu 56% faţă de 2020. Compania a fost desemnată drept centrul de mentenanţă al avioanelor F-16 ale Forţelor Aeriene Române.
IAR Braşov (IARV) a avut profit net de aproape 23,5 milioane de lei. Modernizează elicopterele Puma şi Alouette, dar face şi piese de schimb şi subansambluri pentru Airbus Helicopter România, unde deţine 49% din acţiuni.

Listate la Bursă sunt şi Romaero Bucureşti (RORX) şi Avioane Craiova (AVIO), dar au înregistrat pierderi de 63 de milioane de lei, respectiv 12,4 milioane de lei în 2021.

Cititi materialul integral pe cursdeguvernare.ro

 

 

Comentarii