Polonezii se luptă cu turcii, la Iaşi: cine va câştiga contractul pentru 18 tramvaie noi?

sâmbătă, 08 iulie 2023, 01:50
2 MIN
 Polonezii se luptă cu turcii, la Iaşi: cine va câştiga contractul pentru 18 tramvaie noi?

PESA şi Bozankaya sunt ofertanţii la licitaţia Primăriei pentru furnizarea a încă 18 tramvaie noi. Cele două companii au mai livrat, fiecare, câte 16 vehicule în ultimii ani la Iaşi. 

În acest sens, PESA a câştigat o licitaţie la Ministerul Dezvoltării (procedură organizată în numele Iaşului), iar Bozankaya s-a impus la o achiziţie asemănătoare făcută de Primărie. Toate cele 32 de tramvaie achiziţionate anterior sunt acum în circulaţie. Vehiculele sunt similare şi au dotări moderne. Noua licitaţie prevede livrarea a 18 tramvaie noi, mai scurte faţă de cele existente: vor avea o lungime între 19 şi 22 metri (faţă de 30 metri).

Contractul ajunge la circa 200 milioane lei

Primăria a evaluat achiziţia la peste 177 milioane lei, fără TVA, iar banii sunt asiguraţi prin intermediul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Anterior, cele 32 de tramvaie au fost cumpărate cu fonduri europene nerambursabile, dar prin intermediul unui alt program de finanţare: fiecare vehicul a costat atunci în jur de 2 milioane euro (9-10 milioane lei).

Municipalitatea are termen 21 septembrie pentru a evalua ofertele PESA (Polonia) şi Bozankaya (Turcia), atât din punct de vedere tehnic, cât şi financiar. La acest moment, nu sunt cunoscute ofertele financiare ale celor doi participanţi la licitaţie.

Procedura de achiziţie s-a desfăşurat până acum fără sincope, cu o singură excepţie: Primăria a amânat cu o săptămână depunerea ofertelor la solicitarea companiilor interesate, astfel încât acestea să aibă timp să întocmească documentele necesare. Odată ce va fi semnat un contract de furnizare, primul tramvai va ajunge la Iaşi în maximum 15 luni.

Ulterior, vehiculele vor fi livrate la fiecare 3 luni. „Tramvaiele trebuie să aibă o capacitate de transport totală de minimum 135 locuri, dintre care minimum 30 pe scaune fixe, nerabatabile, din care minimum 5 din low floor, plus vatmanul. Producătorul poate suplimenta numărul de locuri pentru călători prin montarea de scaune rabatabile”, se precizează în documentaţia de licitaţie.

Toate scaunele trebuie să fie singulare (şi nu de tip banchetă) şi să fie realizate din material armat cu fibră de sticlă sau mase plastice.

Potrivit caietului de sarcini, vehiculele trebuie să fie echipate cu instalaţie de aer condiţionat, instalaţie de încălzire corespunzătoare pentru sezonul rece, instalaţie de exhaustare a aerului viciat, sistem de numărare a călătorilor, cu instalaţie audio-video în interior, anunţuri vocale exterioare în staţii pentru persoanele cu dizabilităţi de vedere, instalaţie electrică a echipamentelor de ticketing, instalaţie de informare a călătorilor atât la interior, cât şi la exterior, precum şi cu prize de încărcare USB.

Toate aceste cerinţe sunt eliminatorii. De asemenea, fiecare tramvai va avea un tablou de bord cu afişaj digital, alături de un computer de gestionare a traficului, GPS, echipamente Wi-Fi şi comunicare online. 

Comentarii