Români care câştigă bani din notarea într-un caieţel a preţurilor mărfurilor din magazine

vineri, 20 mai 2022, 10:26
2 MIN
 Români care câştigă bani din notarea într-un caieţel a preţurilor mărfurilor din magazine

Ioana are unul din joburile despre care poate habar n-aveai că există. De 3 ori pe lună îşi ia caieţelul sub braţ şi porneşte prin magazine, dar nu ca să-şi facă cumpărăturile. Odată intrată într-un magazin, Ioana îşi notează conştiincioasă, preţurile. Punctul culminant al muncii ei este indicele preţurilor de consum sau inflaţia, indicatorul de care până şi Isărescu se teme. Inflaţia o resimţim cu toţii. În ultima vreme este bau-baul Guvernelor şi al băncilor centrale, dar cu care cel mai tare se luptă oamenii simpli, din ale căror buzunare muşcă puternic. 

Cei 112 sunt statisticieni special ”antrenaţi” pentru asta. ”Să ştiţi că nu e deloc o muncă uşoară!”, ne avertizează oficalii INS care administrează acest segment de activitate. ”Omul nostru trebuie să meargă în acelaşi magazin în fiecare decadă a lunii, să caute exact acelaşi produs, cu exact aceleaşi caracteristici, să-şi noteze preţul fiecăruia în caieţel, iar la final să-l transmită la Centru. Şi sunt 1800 de sortimente de produse şi servicii pe care Statistica le monitorizează înainte de a publica inflaţia.

Uneori, munca lor se loveşte de obstacole. În pandemie, unele magazine s-au închis. Altele au renunţat să vândă anumite produse care erau ”pe lista” Statisticii. Altele, la sortimentul căutat de vânătorii de preţ, era un preţ de promoţie care nu putea fi notat pe caieţel, întrucat ar fi denaturat rezultatul final.

Au mai fost cazuri în care găseau sortimentul căutat, acesta avea acelaşi preţ ca cel de luna trecută, dar cantitatea era mai mică (de exemplu, un sortiment de napolitană care se vindea la 3 lei gramajul de 125 de grame, acum costa tot 3 lei, dar avea doar 100 de grame).

Ce fac statisticienii în aceste situaţii? ”Avem norme şi proceduri care trebuie aplicate. Se aplică anumite transformări statistice pentru a face ca preţul să fie comparabil. „Aceste principii de continuitate şi de comparabilitate sunt extrem de importante pentru că altfel rişti să denaturezi mişcarea preţului în mod artificial”, spun oficialii INS.

„Trebuie respectat principiul continuităţii, care e extrem de important în calculul indicelui preţurilor de consum. Statisticianul se duce la acel punct de culegere care e clar stabilit si care nu poate fi modificat decât în anumite împrejurări foarte clare- dacă s-a desfiinţat magazinul sau s-a mutat în altă parte, de exemplu. Sau dacă produsul are discontinuitate şi nu mai poate fi găsit la raft. Sau dacă magazinul şi-a schimbat profilul şi nu mai vinde să zicem televizoare, ci pături şi feţe de pernă”, mai precizează aceştia.

Citiţi materialul integral pe hotnews.ro

 

Comentarii