Un glonţ tras de şefii Aeroportului a şuierat pe la urechile consilierilor

joi, 20 decembrie 2018, 02:56
3 MIN
 Un glonţ tras de şefii Aeroportului a şuierat pe la urechile consilierilor
Două dintre cele cinci proiecte propuse de către regie au picat din cauza unor probleme grave: lipsa unui plan de dezvoltare şi modificarea denumirii unei investiţii după aprobarea bugetului ei. Opoziţia a acuzat că cel de-al doilea proiect este ilegal şi că aduce a deturnare de fonduri. Proiectul care a fost cel mai îndelung disputat la reuniunea de ieri a Consiliului Judeţean şi pe care au intervenit inclusiv directorul Aeroportului şi cel al Direcţiei Economice a CJ a fost propunerea privind rectificarea Bugetului de venituri şi cheltuieli al RA Aeroportul Iaşi pentru anul 2018. Consilierii judeţeni PNL şi cei ai PMP au atras atenţia că există nereguli cu privire la licitaţia lansată de conducerea aerogării pentru Masterplanul de dezvoltare al Aeroportului, afişată pe Sistemul Electronic de Achiziţii Publice fără să aibă buget aprobat.

Practic, a fost schimbată denumirea unei investiţii, ceea ce „sună a deturnare de fonduri“, a avertizat liberalul Romeo Vatră.

„În planul de administrare propus de noua echipă de management şi de administraţie, plan aprobat de CJ în septembrie, scrie negru pe alb că urmează să se facă un studiu de oportunitate în urma căruia CJ să ia decizia dacă vom dezvolta aeroportul pe zona de est sau pe zona de vest a pistei. Or, realizarea acestui Masterplan ar presupune că au luat peste capul Consiliului Judeţean decizia de a dezvolta Aeroportul Iaşi la est de pistă“, a lansat un al doilea avertisment liderul liberalilor din CJ.

Directorul Direcţiei Economice a folosit cuvântul „eronat“ ca să descrie proiectul susţinut de conducerea Aeropor­tului, în timp ce directorul aero­gării a recunoscut că, într-adevăr, licitaţia lansată pe 22 noiembrie şi care ar urma să primească oferte până pe 28 decembrie conţine două direcţii distincte, fiecare estimată la 4 milioane de lei. Pentru una, susţinerea financiară ar veni din excedentul de investiţii al Aeroportului – 6 milioane de euro, potrivit lui Cătălin Bulgariu – lucru care nu i-a convins pe consilieri.

Prin urmare, proiectul a fost aprobat doar pentru cea stabilită la începutul anului: „Dezvoltarea şi modernizarea Aeroportului Internaţional Iaşi, Modul II – extras din SF pentru realizarea unui terminal de pasageri, construirea a două căi de degajare rapidă, a unei platforme de îmbarcare-debarcare, precum şi instalaţiile aferente acestora (ba­lizaj, sisteme iluminare etc.)“.

Ce au mai discutat aleşii judeţeni

Ultima reuniune lunară a consilierilor judeţeni din acest an a fost una destul de încinsă, lucru previzibil după conţinutul ordinii de zi – completat cu 48 de ore înainte de şedinţă – şi după discuţiile tensionate care s-au purtat cu o zi înainte în comisiile de specialitate, locul unde consilierii analizează conţinutul proiectelor înainte de a le vota a doua zi.

Marius Dangă a cerut din nou introducerea pe ordinea de zi a proiectului privind plata coti­zaţiei CJ către Asociaţia Euro­regiunii Siret-Prut-Nistru. Amintim că, după schimbarea conducerii executive (în mai) şi după atribuirea preşedinţiei asociaţiei CJ Prahova, liderul CJ Iaşi a refuzat plata cotizaţiei, motivând că vrea să ştie pe ce s-a cheltuit bugetul AESPN până cum. Ieri, Maricel Popa a reiterat acest motiv, dar consilierul liberal a făcut publice documente potrivit cărora documentele soli­citate au fost înregistrate la CJ luna trecută. Marius Dangă a avertizat că se încheie anul şi rămâne datoria CJ, dar Maricel Popa i-a replicat că se poate convoca o şedinţă extraordinară şi pe 30 decembrie.

După ce au fost aprobate ta­rifele pentru prestarea serviciilor artistice de către Ansamblul Folcloric al Judeţului şi după ce proiectul de majorare a taxelor practicate de CJ şi instituţiile subordonate a fost adoptat cu majorarea anulată, consilierii s-au înfruntat mai serios pe propunerea de concesionare a unei suprafeţe de 600 mp în incinta Aeroportului către o firmă de curierat. Proiectul nu a trecut, pentru că era nevoie de votul a două treimi dintre consilieri. Aceasta l-a făcut pe preşedintele Maricel Popa să-i acuze ulterior pe cei de la PNL şi PMP că blochează modernizarea Aeroportului. Opoziţia a replicat că motivul real este lipsa unui plan de dezvoltare concret şi că o eventuală concesionare poate să pericliteze marile proiecte de extindere. Pe de altă parte, „blocajul“ invocat de şeful CJ nu s-a văzut şi la votul pentru extinderea facilităţilor aeroportuare, pentru care toată lumea a fost de acord cu cheltuirea a 13 milioane de euro.

Comentarii