Poveste socanta cu un calugar si sapte eleve

miercuri, 12 aprilie 2000, 23:00
12 MIN
 Poveste socanta cu un calugar si sapte eleve

"Sint o mama disperata", isi incepe povestirea Ana Ursache, mama Oanei Tiliuta, pina la sfirsitul anului trecut eleva in clasa a XIII-a la Scoala Normala "V. Lupu" din Iasi. "Din noiembrie, cind fetita mea a mers cu ASCOR-ul (Asociatia studentilor crestini ortodocsi din Romania – n.r.) in excursie pe Rarau, viata mea a devenit un calvar", marturiseste Ana Ursache.
Cosmarul femeii a inceput pe 29 decembrie. "Cind m-am intors de la serviciu, am gasit pe masa un bilet de la Oana: «Mamico, am parasit lumea aceasta, am plecat. Nici duhovnicul meu nu stie unde sint. Nu ma cauta»", ne-a relatat Ana Ursache. Fata abia se intorsese, cu o zi inainte, de la schitul Rarau, unde si-a petrecut alaturi de calugarul Maxim – Mircea Anton, pe numele sau de mirean – si de citeva colege Craciunul. Nu era prima data cind mergea acolo. In noiembrie, isi aminteste mama ei, Oana s-a intors de pe Rarau foarte fericita, spunind ca a gasit un duhovnic foarte bun, «un inger». "Se schimbase total. Mi-a spus sa o mai las intr-o excursie, tot pe Rarau. N-as fi lasat-o daca nu insista profesoara de religie, Felicia Petreanu, care m-a asigurat ca va merge si ea cu fetele si ca totul va fi bine", a mai povestit mama Oanei.
"Cind l-am vazut asa de tinar, cu atitea fete dupa el, mi s-a parut dubios"
Charismaticul calugar Maxim si-a facut aparitia in Iasi pe 6 decembrie, cind, insotit de toate cele sapte tinere, le-a vizitat, pe fiecare, la domiciliu, pentru a le sfinti casele si a le cunoaste familiile. "Cind l-am vazut ca este asa de tinar, de numai 29 de ani, cu atitea fete dupa el, mi s-a parut foarte dubios. A insistat sa o las pe Oana si de Craciun la manastire. Cind s-a intors a povestit cum a fost acolo. A spus ca le spovedea de 4 ori pe noapte si le impartasea de 2-3 ori pe zi. A venit total schimbata de la Rarau, iar pe 29 decembrie am gasit biletul pe masa", isi aminteste mama Oanei Tiliuta.
Zilele care au urmat au fost un calvar pentru familia Ursache. Mama Oanei si-a cautat fata pe la colege, a sunat pe la prietene. In cele din urma, a inteles ca se refugiase la o manastire. Din cei 300.000 de lei pe care Oana ii avea de la parinti, pentru banchetul de sfirsit de liceu, a luat doar 100.000 lei. In primele zile ale anului 2000, a sesizat Politia ca i-a disparut fiica de la domiciliu, dupa care a pornit singura intr-un pelerinaj, pe la manastirile din Moldova, pentru a o gasi. Mai intii a cautat-o la Voronet. Apoi s-a dus la schitul Rarau, unde calugarii i-au spus ca nu stiu nimic. In cele din urma a gasit-o la Orata, o manastire de maici din satul Fundul Moldovei. A adus-o acasa aproape cu forta. "A plins tot drumul", isi aminteste Ana Ursache. "Era schimbata, ratacita".
"Eu sint maica, am canon"
Fata n-a stat acasa decit patru zile. "A plecat la 3,30 noaptea, cind dormeau toti. Se suparase ca ii luasem de pe cap baticul si-l rupsesem. Zicea: «Eu sint maica, am canon»", spune Ana Ursache, care-si aminteste ca fiica ei a sunat-o a doua zi la serviciu, spunindu-i ca sta la o colega. Disperata, mama Oanei a pus pe cineva s-o urmareasca. Ana Ursache spune ca fata ei nu dormea la nici o colega, ci in caminul Institutului Teologic de linga Teatrul National. Din cind in cind, fata strecura in posta biletele in care scria: "Nu incerca sa ma desparti de Dumnezeu, daca nu vrei ca Dumnezeu sa ma desparta pentru totdeauna de tine" sau "Bucura-te ca am gustat fericirea pe care voi n-ati gustat-o vreodata".
"Luati-o acasa, daca puteti"
Din caldura relatiei mama-fiica nu mai ramasese parca nimic. "Tu nu esti mama mea, mama mea este in ceruri. Tu esti sora Ana", i-a spus Oana femeii, intr-una din ultimele lor intrevederi.
La scurt timp, Oana a plecat din nou spre schitul Rarau, unde a ramas o vreme alaturi de alte sase tinere, eleve si studente. De aici s-a indreptat spre Cluj, unde familia a gasit-o la 22 martie intr-o casa din satul Cristorel, com. Chinteni, unde, impreuna cu alte sase fete din Iasi, sub indrumarea duhovnicului Maxim, spera sa intemeieze o manastire, care sa fie sfintita de ziua Sfintului Ilie. "I-am spus calugarului: «Dezlegati-o, parinte! Ce i-ati facut?» Iar el mi-a raspuns: «Luati-o acasa, daca puteti»".
Situatia Anei Ursache pare fara iesire. Atit episcopul Pimen, al Sucevei, cit si IPS Bartolomeu, arhiepiscop al Clujului, Vadului si Feleacului i-au spus femeii ca nu au cum s-o ajute, intrucit fiica sa este majora. "Am vrut sa merg in audienta la IPS Daniel, insa nu am reusit. Mi s-a spus ca cererile se depun cu o luna inainte si sa vorbesc cu parintele exarh. Daca Biserica nu ma ajuta, Politia nu ma ajuta, eu ce sa mai fac? Sa strig la ceruri, sa-mi dea fata inapoi?", a spus disperata, Ana Ursache, a carei singura dorinta este ca fiica ei sa se intoarca la scoala, sa-si dea macar bacalaureatul. "Anul trecut, spunea ca vrea sa dea la Teologie; i-am facut rost de carti de Dogmatica, sa invete, iar acum nu vrea sa-si termine macar liceul. Spune: «Ce-mi trebuie?»"
In clasa a IX-a, Oana inca mai credea in povesti
Fata ar fi avut mari sanse sa intre la facultate. "Oana Tiliuta a fost o eleva foarte buna, ca toti colegii sai, de altfel. In clasa nu sint elevi cu note sub 8,00. Este o fata foarte sensibila, cu tendinta spre labilitate psihica. In clasa a IX-a, de exemplu, mi-a spus ca ea crede in povesti si ca vrea sa intre intr-o poveste", a povestit diriginta Oanei, prof. Viorica Codreanu. Atit ea, cit si alti profesori ai liceului si preotii de la Seminarul Teologic au remarcat ca in toamna "a venit un duh in scoala, ca multe fete purtau fuste lungi si broboade pe cap". N-au dat importanta acestui fapt. Despre fuga Oanei s-a aflat la scoala destul de tirziu, prin luna februarie. Toti credeau ca fata e bolnava. "Am crezut ca problema se va rezolva si nu mi-am imaginat ca Oana doreste sa abandoneze scoala", a spus directoarea Scolii Normale, Mariana Purtuc.
"In Biblie, spune ca daca ai fete, sa le dai la manastire…"
Cind insa a primit o scrisoare de la Oana Tiliuta, prin care fata solicita exmatricularea "din motive strict personale", conducerea scolii a inaintat o adresa catre IPS Daniel. "Mentionez ca, fiind majora si in deplinatatea facultatilor mintale, am luat aceasta hotarire singura, nesilita si neinfluentata de nimeni. In cazul in care nu veti lua act de cererea mea, voi reclama forurilor superioare", scria Oana in scrisoarea adresata directoarei. Pe plicul cererii figureaza insa ca expeditor Roxana Ababei, plecata odata cu Oana in "turma" calugarului Maxim. Roxana este fosta secretara de la ASCOR si este – din relatarile mamei Oanei – liderul incontestabil al fetelor, mina dreapta a calugarului. Inainte de a pleca la Cristorel, fata era in anul II la Scoala Postliceala Sanitara "Sf. Paraschiva", dupa cum am aflat din spusele mamei sale.
Mama Roxanei nu pare insa ingrijorata. "Eu m-am rugat la Sfinta Paraschiva sa o lumineze. Daca a ales calea asta, eu spun ca bine a facut. Ce sa faca in lume? Este prostitutie, sint inchisori, este numai rau… Incotro s-o apuce? In Biblie, spune ca daca ai fete, sa le dai la manastire…", spune Elena Ababei.
"Sint distrusa. In fiecare zi ma tem ca fuge si ea"
Roxana, impreuna cu Laura Tabaranu – si ea membra ASCOR, cu vreo patru ani mai mare ca Oana – este acum in Iasi. Parintii altor eleve de la Scoala Normala sint disperati, fiind convinsi ca cele doua fete s-au intors acasa doar pentru a le lua fiicele la Cristorel. Nici Roxana, nici Laura nu au acceptat sa vorbeasca cu "Monitorul". Roxana ne-a spus doar, confuza, cu o voce stinsa, ca a venit acasa pentru citeva zile si ca va pleca din nou la Cluj, unde acum este sora la manastire.
Din relatarile dirigintei, in afara de Oana Tiliuta, in scoala mai sint alte sapte fete care au fost atrase de mirajul calugarului Maxim. Una dintre acestea este Simona S., eleva in clasa a XIII-a B, la Scoala Normala "Vasile Lupu". Povestea Simonei, relatata de mama ei, seamana izbitor cu cea a Oanei Tiliuta: mai intii excursiile pe Rarau, apoi sfintirea casei de Craciun. "Calugarul Maxim a venit la noi acasa pe 6 decembrie, cu sapte fete dupa el, toate de la Scoala Normala. Mi-a facut o impresie proasta. A venit cu sticla de agheazma dupa el, a turnat-o intr-un castron, a inceput sa citeasca, dupa care s-a oprit si a inceput sa birfeasca, sa vorbeasca aiurea. S-a uitat prin niste ziare ale lui barbatu-meu, dupa care a inceput din nou sa slujeasca. Fetele se distrau, rideau de rupeau valea", isi aminteste mama Simonei. Fiica ei pare hotarita sa isi urmeze colegele la Cristorel. "Nu pot vorbi cu ea, este foarte rece, uneori reactioneaza violent. Sint distrusa. In fiecare zi ma tem ca fuge si ea", a adaugat mama Simonei.
ASCOR se dezice de fete si de calugar
Contactat telefonic, Sorin Mihalache, fost presedinte al ASCOR, actual membru senior al organizatiei, se dezice atit de cele sapte fete care l-au urmat pe Maxim, cit si de ieromonah. "Este un caz izolat. Noi avem 200 de membri, insa daca s-au calugarit sapte fete pentru ca asta a fost dorinta lor, nu inseamna ca noi umblam sa racolam fete pentru manastiri. La adunarile noastre vine multa lume, insa nu toti sint membri activi. Oana Tiliuta si celelalte fete au fost doar simpatizante, nu au fost inscrise in asociatie si nici nu au participat la activitatile noastre. In primul rind pentru ca nu erau studente", ne-a spus Sorin Mihalache. Mama Oanei Tiliuta sustine insa ca fiica sa a fost membra activa in organizatie din octombrie 1999. "Fara cerere scrisa de inscriere in ASCOR nu ar fi putut merge in excursie. Am vazut eu cu ochii mei cererea. Acum stiu ca fiica mea nu mai figureaza in nici un act la ASCOR", spune mama Oanei, Ana Ursache.
Tinerele adepte ale calugarului Maxim s-au baricadat ieri in casa
La casa din Cristorel, care apartine sotilor Voina, reporterii "Monitorului" au gasit ieri doar patru din cele sapte surori, dar nici urma de calugarul Maxim, care ar fi, se pare, plecat la schitul Rarau. Printre ele, si Oana Tiliuta. Nici una dintre fete nu a vrut sa stea de vorba cu reporterii, tinerele baricadindu-se in casa. Localnicii stiu insa ca fetele vor deveni calugarite la manastrirea Cristorel, care se ridica in comuna alaturata, Aschileul Mare, la capatul unui drum desfundat, impracticabil. Deocamdata, acolo nu exista chilii pentru viitoarelor maicute, dar localnicii spun ca urmeaza sa se construiasca.
Proprietarii casei in care stau fetele nu par sa aiba ceva impotriva calugarului Maxim. "In nici un caz nu se pune problema ca parintele Maxim sa fie omul care sa trimita fetele in Grecia pentru a se prostitua", dupa cum ar umbla vorba, spun ei. "Cu siguranta, fetele cum sint majore, au dreptul sa faca ce vor cu viata lor. Ce parinti sint aia care nu-si lasa copilul sa-l slujeasca pe Dumnezeu?", se intreaba ei.
Membrii "Turmei Sfintului Ilie", excomunicati de Biserica
Surse bine informate din cadrul bisericii ne-au declarat ca secta autointitulata "Turma Sfintului Ilie", de care se banuieste ca ar apartine calugarul Maxim, este de data relativ recenta. A fost condamnata de Sinodul Motropoliei Moldovei si Bucovinei inca din 1996, iar intr-un comunicat remis mass-media la vremea aceea, era prezentata activitatea sectei, metodele de racolare si citeva elemente de "doctrina". Desi unii membri ai sectei isi spun "calugari" si "preoti", ei nu au absolut nici o legatura cu Biserica Ortodoxa si, de altfel, cu nici o confesiune crestina. Chiar daca au apartinut la un moment dat bisericii, ei sint in prezenti excomunicati.
Folosirea numelui bisericii si a categoriilor ierarhice specifice ei este considerata un fals si un abuz care trebuie sa intre in atentia justitiei. Secta actioneaza cu precadere in Moldova, in orase ca Roman, Birlad, Tecuci, Botosani si este condusa "de un batrin psihopat care se considera reincarnarea proorocului Ilie", dupa cum afirma surse bine informate din cadrul Bisericii Ortodoxe. Mai grave decit aceste deviatii sint cele care tin de comportamentul moral si social al membrilor sectei. De asemenea, se vorbeste despre agresivitatea deosebita a acestei secte, fiind pusa pe seama ei moartea tragica a fostului protopop de Birlad, unul dintre cei care au descoperit si au facut publice activitatile sectei.
"Este un caz sectar", ne-a spus ieri parintele Clement, exarh al manastirilor din Moldova, referindu-se la calugarul Maxim. "Se banuieste ca este vorba despre secta Sfintului Ilie, cu care am avut de-a face si in anii trecuti. Propovaduieste casatoria alba, fara copii si face racolari din rindul tinerilor", spune parintele exarh. Secta "Turma Sfintului Ilie" si-ar avea inceputul la sfirsitul secolului trecut, dincolo de Nistru, patrunzind in Basarabia dupa anexarea provinciei de catre URSS, in 1940, iar de aici si in Romania.
Diabolicele epistole ale calugarului Maxim
"Monitorul" a intrat in posesia a cinci scrisori trimise de calugarul Maxim tinerelor fete care l-au urmat la Cluj. Scurte, caligrafiate scolareste, scrisorile sint trimise, toate, de la Schitul Rarau inainte ca cele sapte fete sa-si paraseasca familiile. "Ingeras scump si drag", "Copile scumpe" – astfel li se adreseaza Maxim fetelor, pe care le indeamna, printre altele, sa faca lucruri neplacute lui Dumnezeu, de exemplu sa-si minta parintii, sa fie fatarnice. "Fa-ti canonul inainte sau dupa cursuri, intr-o Biserica. Chiar daca intirzii de la scoala, poti replica: «M-am plimbat, ca sa ma mai recreez» (…).Cind veniti, postiti 2-3 zile inainte, pt. a va impartasi. Nu spune familiei ca postesti. Pur si simplu «Mi-e pofta de cartofi prajiti» sau de altceva de post, te gindesti tu! (…). Fii inteleapta si fa pace cu parintii. Macar la suprafata!". In acelasi timp, Maxim le indeamna pe fete: "Nu minti si nu vicleni, caci Dumnezeu vede inima omului!".
De altfel, indemnul pe care Maxim il adreseaza adeptelor sale de a-si minti parintii nu este singurul lucru pe care-l face impotriva invataturilor Bisericii Ortodoxe. El nu se sfieste sa pomeneasca numele diavolului. "Abia ieri am primit scrisoarea ta. Avea pe ea stampile de Vatra-Dornei si Crucea. A plimbat-o dracul prin toata Bucovina".
Insa cel mai puternic indemn pe care Maxim il transmite in toate cele cinci scrisori este acela de a le chema pe fete la el, de a le inocula in cap convingerea ca singura lor cale este aceea de a-si abandona familiile. "Cit despre parinti… Mai mult ii ajuti din m-re, rugindu-te pentru ei, decit din lume". Cind vorbeste de manastire, Maxim foloseste cuvintul "acasa". "Te iubim si ne este dor de tine! Vino ACASA! Acolo unde e Dumnezeu este iubire" sau "Bunul Dumnezeu te cheama acasa si pentru asta, multime de ingeri-slujitori au fost trimisi sa te scoata din intunericul acestei lumi. Permanent pasii iti sunt coordonati spre ACASA. Esti fiica a Tatalui Ceresc, esti calatoare, straina pe acest pamint, iar noi avem misiunea de a te duce acasa ".
In epistolele sale, calugarul vorbeste despre un plan: acela de a avea "manastirea noastra". Se teme ca de proiectul lui se va alege praful. "Simbata si duminica e posibil sa slujesc (am fost invitat) cu Episcopul Gherasim, m-au cerut la un schit nou, dar pr. staret si obstea nu ma da. Daca ma transfera acolo, s-a terminat cu «visul» nostru", scrie el. "Cind vom avea manastirea noastra am sa te pun paraclisiera, ca sa poti intra in Sf. Altar, sa facem slujba impreuna. De-ai sti tu ce se-ntimpla in timpul slujbei in Sf. Altar, ce frumos cinta ingerii… (…). Se pare ca marti (18.01) sau miercuri se va hotari locul unde vom face m-rea. Pr. staret a fost «informat» ca vreti «la munte», asa ca faca-se voia voastra".
Calugarul Maxim nu se da in laturi sa le spuna adolescentelor ca le iubeste, ca ii este dor de ele. "De-ai sti tu, copila ce dor mi-e de voi si cit de mult astept sa va revad… Ti-am pregatit o «surpriza»", scrie Maxim, care-si incheie scrisorile spunind "va iubesc si mi-e dor de voi".
Cert este ca din epistolele sale se contureaza diabolicul plan de a le ademeni pe toate – folosindu-se de credinta lor sincera in Dumnezeu si de minciuni, indemnuri imperative, vorbe dulci, promisiunea unei manastiri care sa le apartina numai lor – la sute de kilometri de casa.

Comentarii