De Business

Punem punctul pe știi

300 de oraşe şi comune din Olanda, administrate din birourile unei firme din Iaşi. „Secretele” din spatele uşilor Centric, una din cele mai mari firme de IT

miercuri, 03 aprilie 2024, 03:00
10 MIN
 300 de oraşe şi comune din Olanda, administrate din birourile unei firme din Iaşi. „Secretele” din spatele uşilor Centric, una din cele mai mari firme de IT

În birourile unei companii de IT din Iaşi se creează soluţii care simplifică viaţa olandezilor. Peste 300 de municipalităţi din Ţările de Jos folosesc produsele gândite aici, fie pentru serviciile de finanţe şi taxe, fie pentru a-i ajuta pe cetăţenii olandezi să parcurgă relaxaţi paşi pe care românii îi fac cu mult efort atunci când apelează la instituţiile statului pentru obţinerea unor documente. Gestionarea cimitirelor şi automatizarea întregului proces al unei înmormântări, sau soluţii prin care cetăţenii pot participa la proiecte urbanistice din faţa calculatorului, ori pentru serviciile sociale sau de administraţie publică – toate acestea şi multe altele sunt produse cu care Centric IT Solutions România le-ar putea face şi ieşenilor viaţa mai uşoară.

La sfârşitul lunii februarie, Muzeul Etnografic al Moldovei de la Palatul Culturii din Iași lansa aplicaţia MuzeAR, dezvoltata de Centric IT Solutions România, prin care vizitatorii sunt invitaţi să exploreze trei obiecte de patrimoniu folosind realitatea augmentată. A fost primul produs al acestei companii ajuns pe piaţa ieşeană, în timp ce un altul este deja utilizat de mai mult timp. Dar nu la Iaşi, ci la Cluj şi la Bucureşti. Cum poate Iaşul să profite de experienţa obţinută de miile de IT-işti care creează aici soluţii pentru companii din SUA sau din vestul Europei? Ce soluţii putem împrumuta şi cum putem scăpa de coşmarul “declaraţiei online care se depune la ghişeul X” ? Este posibilă adaptarea unor astfel de soluţii la piaţa din România şi cât ar dura ? Robert Dumitru, Business Development Manager în cadrul Centric IT Solutions România a răspuns, pentru Ziarul de Iaşi, la aceste întrebări, folosind ca exemplu produsele deja create aici pentru piaţa olandeză.

A treia cea mai mare cifră de afaceri din oraş

Centric IT Solutions România, deţinută de compania olandeză Centric International Holding B.V, este unul dintre marii jucători pe piaţa producătorilor de software din Iaşi. În 2022, Centric IT Solutions România înregistra a treia cea mai mare cifră de afaceri în rândul firmelor din Iaşi care realizează în principal “ Activităţi de realizare a software-ului la comandă (software orientat client)”, după Amazon Development Center şi Ness România. Centric IT Solutions România se apropia atunci de cifra de afaceri de o sută de milioane de lei (97.664.231 lei) şi realiza un profit de 11,8 milioane de lei (aproximativ 2,4 milioane euro).

De la 127 de angajaţi în 2014, Centric IT Solutions România a crescut an de an, ajungând la 351 de salariaţi în 2022. Iar cifra de afaceri a urmat acelaşi trend de creştere constantă. Dacă olandezii nu transpiră de emoţie şi nu au accese de furie atunci când au de rezolvat probleme care ţin de documente, acest lucru se datorează într-o oarecare măsură şi firmei Centric IT Solutions România, dar şi altor firme din IT-ul ieşean, deţinute de companii olandeze.

“Pentru cetăţeni, oferim servicii prin care ei îşi pot configura datele personale, pot intra să-şi vadă statusul unui cereri, dacă fac o cerere pentru eliberarea unui buletin de identitate, pentru un permis de conducere sau pentru absolut orice alt document. Solicitantul poate intra de acasă sau de pe device-ul lui mobil, de oriunde, să verifice acele lucruri. Sau poate depune cereri online, poate face multe. Practic, am reuşit să facilităm conexiunea între cetăţean şi instituţie publică, să fie total digital. La fel, procesul de votare se poate face online. Sau îşi poate plăti taxele online, absolut totul, aceste aplicaţii fiind conectate la sistemul principal”, spune Robert Dumitru.

Cum se combate şomajul?

Însă mult mai multe aplicaţii au fost dezvoltate de Centric IT Solutions România pentru a veni în ajutorul instituţiilor. Iar instituţiile olandeze le folosesc – peste 300 de clienţi din rândul municipalităţilor olandeze utilizează cel puţin un produs Centric. “Acoperim, prin aplicaţii, partea de servicii sociale, atât pentru persoane care nu au un loc de muncă, dar şi pentru persoanele care au situaţii speciale, pensii de handicap de exemplu. O persoană care îşi caută un loc de muncă depune o cerere, cu un CV şi cu date specifice despre ce poate să facă, iar în spate aplicaţia din cadrul instituţiei publice poate să realizeze o potrivire între persoana care îşi caută loc de muncă şi un loc de muncă disponibil. Dacă, de exemplu, potrivirea este doar de 80%, atunci aplicaţia poate recomanda acelei persoane şi nişte cursuri, ca să fie sigură că se pliază 100% pe acea poziţie”.

Platformele pentru instituţii publice din finanţe sau care se ocupă cu colectarea datelor sunt conectate şi adaptate la legislaţia olandeză, mai explică managerul ieşean de la Centric IT Solutions România: „De fiecare dată când apare un update în legislaţia lor, aplicaţiile noastre îşi refac logica din spate. Pe partea de mediu există restricţii destul de mari în ceea ce priveşte ce poţi face cu un teren, ca şi în România. Dacă vrei să construieşti ceva, să trasezi un gard sau, eu ştiu, să faci anumite lucruri, trebuie să te asiguri că eşti în conformitate cu cererile din acea zonă. Şi dacă e nevoie să depui tu cerere sau să plăteşti nişte taxe pentru acele legi, bineînţeles că vei fi atenţionat şi ajutat prin aplicaţie”.

Aplicaţie prin care cetăţenii participă la proiecte

Una dintre soluţiile Centric IT Solutions România a ajuns şi la serviciile olandeze de cadastru: “Se cheamă înregistrarea clădirilor sau înregistrarea obiectelor. Există o hartă, asemănătoare cu cea din Google Maps, în care poţi să vezi exact toate clădirile şi toate detaliile, dacă au fost înregistrate, dacă nu au fost înregistrate, dacă o clădire are aviz sau dacă avizul este în curs de aprobare. Şi tot în zona de mediu mai avem o aplicaţie, Furban, am reuşit să o aducem şi în România. E o aplicaţie în care putem modela sau remodela mediul”.

Furban, aplicaţia Centric IT Solutions România, este un model de colaborare participativă, în care autorităţile propun un anumit proiect, IT-iştii îl ilustrează în mediul virtual, iar cetăţenii pot contribui, de acasă, din faţa calculatorului, cu un click pe mouse, prin adăugarea sau eliminarea unor elemente din acel proiect.

“Poate fi un parc, sau poate să fie o zonă din oraş, sau poate să fie o zonă rurală, noi definim zona, o putem modifica şi o putem decora, să zicem, cu diferite elemente, folosind aplicaţia şi folosind un mediu virtual tridimensional. Un exemplu bun ar fi dacă vrem să facem, de exemplu, partea din faţa Teatrului Naţional, atunci o putem face în 3D. Avantajul este că este colaborativ, adică am putea implica cetăţenii sau am putea implica diferite instituţii care pot gestiona şi pot propune diferite opţiuni pentru redecorarea sau reamenajarea acelui spaţiu. Aplicaţia poate merge şi până la modul în care pot fi supuse la vot diferite opţiuni şi atunci ar fi fain, pentru că ţelul este de a consulta cetăţenii şi a obţine viziunea lor pentru acel spaţiu”.

Aplicaţia este deja folosită în judeţul Cluj şi în Bucureşti, mai spune business development managerul Centric IT Solutions România: „Primăria Floreşti, din Cluj, foloseşte aplicaţia noastră pentru a redecora anumite zone. Din câte ştiu eu, Floreştiul stă foarte bine, ar fi echivalentul Miroslavei, poate, ca potenţial financiar. Au investit foarte mult pe plan local, iar prin aplicaţia noastră refac diferite zone din oraş. Am mai lucrat şi cu sectorul 5 din Bucureşti, tot aşa pentru reamenajarea anumitor zone”.

Copaci, bănci, alei, clădiri – fiecare dintre noi ar putea contribui la construirea proiectelor din Iaşi prin adăugarea, mutarea sau eliminarea unor elemente din proiectul supus dezbaterii online, spune Robert Dumitru. Sau prin sugerarea altora, care pot pune o amprentă locală sau naţională: „Dacă ne dorim, omul de acasă poate plasa copacul cu mouse-ul sau poate lăsa un comentariu. Putem avea 10, 15, 20, 100 de viziuni ale cetăţenilor. Maparea se face prin geo-location, la scară reală, ca să ne asigurăm că toate detaliile de acolo sunt foarte aproape de o eventuală versiune finală. Salvăm timp şi bani. Faţă de o randare 3D, e mult mai rapid genul ăsta de generare, înainte să ajungem la arhitect, putem avea o decizie, să zicem, destul de aproape de cea finală”.

Automatizarea înmormântărilor

În Olanda, automatizarea proceselor de lucru a ajuns şi în cimitire, iar înmormântările pot fi uşor administrate printr-o aplicaţie, groparii şi preoţii, firmele de catering care livrează mâncarea pentru parastas sau pomeniri, clopotarii, totul poate fi automatizat, spun IT-iştii ieşeni. “Începând de la primele lucruri care se fac în momentul în care a decedat cineva, până la aducerea la capelă, programarea slujbei, a cateringului, a lumânărilor, absolut totul se face din aplicaţie şi totul este automat programat, implicit preotul sau groparii primesc automat un mesaj cum că în data de, la ora x ar trebui sa fie prezenţi. Sună puţin morbid şi un pic ciudat, dar eficienţa este una foarte mare”, afirmă hotărât Robert Dumitru. Iar “pentru gestiunea cimitirelor, la fel ca şi în cazul Furban, se scanează toată zona, se identifică absolut toate mormintele, care sunt etichetate şi sunt poziţionate în spaţiu. Ajută, în primul rând, să avem o privire de ansamblu mult mai corectă asupra ceea ce se întâmplă în cimitire. Dacă sunt zone din cimitir care reprezintă monumente istorice, informaţiile pot fi accesate online, se poate afla ce a fost în trecut acolo, cine a fost înmormântat”.

Cât de uşor va adopta Biserica Ortodoxă Română ideea automatizării, digitalizării şi, implicit a transparentizării înmormântărilor, rămâne de văzut. Însă experienţa olandeză le mai oferă ieşenilor de la Centric un avantaj – pe piaţa serviciilor de cloud. “Există acum şi la noi, în România, acest proces de digitalizare şi migrare către cloud a tuturor informaţiilor pe care le avem. Noi îl facem deja în Olanda pentru instituţii şi asigurăm şi suportul lor, mai ales în cazul în care vor să realizeze această migrare, pentru că ei au început digitalizarea serviciilor acum mult timp. Acolo multe instituţii încă sunt pe sisteme hibride sau pe sisteme vechi, în care au totul in-house. Dar le oferim şi suportul ăsta de a face migrare”.

Cum se vede de la Centric colaborarea între municipalităţi?

Care este, de fapt, contribuţia ieşenilor de la Centric IT Solutions România în serviciile şi produsele folosite de olandezi şi de instituţiile publice din Ţările de Jos? “Noi, cu biroul din Iaşi, asigurăm dezvoltarea aplicaţiilor pe care le-am menţionat. O mare parte, nu aş putea spune cât, pentru că e în funcţie de proiect şi de mărimea lui. De exemplu, la aplicaţiile de finanţe, de taxe, lucrează echipe mixte de development din Olanda şi din România”.

Având în vedere că sunt diferenţe mari între legislaţia din România şi legislaţia din Olanda, cât de uşor ar fi ca aceste aplicaţii/produse să fie adaptate la piaţa locală?, am mai vrut să aflu de la Robert Dumitru.

“Le putem spune aplicaţii, dar mai degrabă ele sunt considerate produse. La fel cum este Windows de la Microsoft, la fel este aplicaţia de taxe de la Centric, să zicem. Noi le vindem sub formă de licenţă şi sub formă de contract. Adică, semnăm contracte cu primăria din Amsterdam pe 5 ani de zile, în care le oferim produsul XYZ, plus mentenanţă, plus update-uri. În mare parte, nu pot fi folosite în alte pieţe. Poate doar pe piaţa din Belgia, să zicem, unde legislaţia, limba şi sistemul de taxe e asemănător cu cel din Olanda. Dar ele nu pot fi folosite cum sunt acum în alte ţări, trebuie să fie adaptate în funcţie de logica şi complexul acestui aspect, la fel şi de legislaţie.

De exemplu, cea de mediu (cadastru) trebuie adaptată şi poate fi folosită. Cea de redecorare a mediului, Furban, deja poate fi folosită. Dar pe cele de taxe sau de finanţe, şansele să le putem refolosi sau adapta pentru legislaţia din România sunt destul de mici, de 20-30%. Dar, oricum, reprezintă o bază destul de importantă. Şi, să spunem, dacă nouă ne-a luat 5 ani să facem aplicaţii de finanţe pentru municipalităţile din Olanda, pentru România nu ne-ar lua tot 5 ani, poate ne-ar lua un an”.

Urgenţa în administraţia locală, aşa cu e văzută prin ochii IT-iştilor de la Centric IT Solutions România, o reprezintă “partea de infrastructură şi modul cum comunică datele. Şi dau un exemplu aici: cum ar putea primăria din Botoşani să comunice cu primăria din Iaşi fără să fie date telefoane, fără scrisori şi chiar fără e-mail-uri? În spate, ele ar trebui să fie conectate la acelaşi punct, la acelaşi server, să spunem. Sau, bineînţeles, redirecţionate în cloud. Sau să fie mutat totul în cloud. Cu siguranţă poate fi îmbunătăţită comunicarea. Există nişte lucruri automatizate şi la primăriile astea mai mici, care din ce am văzut am văzut şi au făcut.

Au un site, au un sistem de a, măcar, depune o cerere sau a face o declaraţie, dar în spate ele nu sunt încă conectate şi cred că asta ar fi un punct principal să reuşim să conectăm aceste instituţii publice între ele, chit că sunt primării sau sunt, bineînţeles, tribunale sau alte instituţii. Cam asta cred că ar fi o prioritate”.

„Am vrea să ajutăm aici cu expertiza”

Ambiţia formulată pe tot mai multe voci din IT-ul ieşean, aceea ca IT-ul să producă pentru piaţa locală, e exprimată şi de reprezentantul Centric IT Solutions România: „Ţinem de Centric Olanda, dar suntem o companie românească, Centric IT Solutions România. Am vrea să ajutăm aici cu expertiza şi experienţa pe care o avem, să adaptăm produse sau să construim produse de la zero, în funcţie de nevoi. Pentru că în Iaşi şi în România digitalizarea e una mai alertă. Şi, aşa cum compania Digi reuşeşte să ofere în România servicii mult mai bune, mai moderne şi mai rapide faţă de alte companii care oferă servicii similare în alte ţări, cred că la fel şi noi am putea veni cu aplicaţii mai moderne pentru Iaşi şi pentru România, care să fie apoi exportate sau duplicate în alte ţări”.

Comentarii