A8, acuzaţii dure de la Iaşi: „S-au schimbat datele problemei în timpul jocului”. Un ecoduct din Neamţ poate scoate proiectul din PNRR

vineri, 03 iunie 2022, 23:15
4 MIN
 A8, acuzaţii dure de la Iaşi: „S-au schimbat datele problemei în timpul jocului”. Un ecoduct din Neamţ poate scoate proiectul din PNRR

"Nu ne permitem să mai pierdem nicio zi", avertizează Cătălin Urtoi, referindu-se la capetele segmentului montan. Spre Iaşi, e posibil să se facă mai întâi tronsonul până la Leţcani, pentru care documentaţia de proiect e practic gata. Mai grav, însă: au apărut două ecoducte destinate animalelor, foarte costisitoare, la care numai monitorizarea ar dura circa 3 ani, ceea ce poate scoate proiectul din calendarul finanţării PNRR.

 

 

Stadiul proiectelor celor două autostrăzi care urmează să se intersecteze în vestul judeţului rămâne în atenţia tuturor. După ce ministrul Transporturilor s-a declarat „moderat-optimist”, săptămâna trecută, privind realizarea celor două capete din tronsonul montan al A8, spiritele s-au încins, mai ales că şi pe segmentul ieşean al A8 s-au înregistrat deja întârzieri. Ieri, Prefectura a găzduit o întâlnire de lucru pentru Autostrada Unirii, la care au participat reprezentanţi ai mediului politic, ai administraţiei locale şi ai societăţii civile, alături de reprezentanţii CNAIR şi ai proiectantului. Ulterior, prefectul Bogdan Cojocaru a promis că astfel de evaluări de progres vor fi organizate lunar.

Cititi si: ALERTA: Guvernul “buşeşte” dur Autostrada Unirii. Zece ani in plus, puşi din pix!

Studiul de fezabilitate pe tronsonul Moţca-Iaşi-Ungheni ar trebui predat în septembrie, conform ultimului act adiţional din contractul încheiat anul trecut de Consitrans cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Studiile geotehnice realizate pe tronsonul Moţca – Tg. Frumos (cca. 50 km) au fost predate săptămâna aceasta către CNAIR, întregul studiu până la Podu Iloaiei fiind gata în proporţie de 90 la sută, a precizat ieri Petre Ene, directorul general adjunct al Consitrans.

În judeţul Iaşi, A8 începe cu segmentul Moţca-Podu Iloaiei

Cătălin Urtoi, cunoscutul activist pro-autostradă şi, în prezent, consilier al ministrului Transporturilor, a intervenit spunând că e o „necunoscută” partea de autostradă de la Leţcani (Podu Iloaiei) la Ungheni în relaţia cu Jaspers, experţii financiari acreditaţi de Comisia Europeană şi Banca Europeană de Investiţii să supervizeze marile proiecte. „Undeva s-au schimbat datele problemei în timpul jocului”, a mai spus Cătălin Urtoi.

În acest moment, tot ce înseamnă soluţii de tunel, soluţii de viaducte şi de protecţia mediului sunt deja stabilite cu specialiştii noştri pe acest segment, a completat reprezentantul Consitrans. Săptămâna viitoare ar urma să fie transmisă varianta de traseu finală inclusiv pentru Varianta ocolitoare Nord a Iaşului, a adăugat el. „Întrucât segmentul Moţca-Podu Iloaiei este mult mai avansat, am propus să fie scos la licitaţie mai repede, iar celălalt segment, până la Ungheni, să fie scos de CNAIR ulterior în licitaţie pentru proiectare şi execuţie”, a menţionat Petre Ene. Ar fi o soluţie viabilă pentru recuperarea întârzierilor, a adăugat el. Decizia aparţine CNAIR.

Preţul închiderii contractului cu spaniolii

În zona de munte, acolo unde reactualizarea şi completarea studiului de fezabilitate au fost subevaluate, sunt încă şi mai multe condiţii. Pasajele destinate trecerii animalelor (ecoducte) – pe sub sau pe deasupra autostrăzii – sunt obligatoriu de prevăzut în proiectul oricărei autostrăzi. Astfel, ecoductul de pe capătul Tg. Mureş – Miercurea Mirajului a fost translat pe segmentul de mijloc din tronsonul montan, în vreme ce pasajul care ar urma să asigure traversarea autostrăzii pe capătul Moţca – Tg. Neamţ – Leghin va fi construit (sau nu) la capătul unei monitorizări care va dura trei ani. O decizie în acest sens trebuie luată în zilele următoare pentru a rămâne în calendarul PNRR.

Practic, costul prospecţiunilor şi studiilor care nu s-au făcut în teren pe întreg tronsonul montan în contractul subevaluat cu spaniolii de la Acciona ar trebui mutat către proiectantul care va avea de desenat în amănunt toate detaliile înainte de faza execuţiei. Ar fi vorba de aproximativ 4 milioane de euro, o sumă derizorie în comparaţie cu preţul estimat al segmentului montan, 5,2 miliarde de euro. Este o decizie care se tot amână de un an şi jumătate, iar acum e ultimul tren, a avertizat Cătălin Urtoi.

Cititi si: Autostrada „Unirii” A8: Întârziere de 5 luni pentru sectorul Tg Neamț – Iași – Ungheni

Marţi, în prezenţa ministrul Transporturilor, directorul CNAIR ar urma să fie reconfirme programul etapelor în proiectul A8 cu ultimele ajustări posibile. „Programul va trebui să urmărească finalitatea capetelor tronsonului montan, cele finanţate prin PNRR”, a subliniat Cătălin Urtoi. Acestea trebuie să fie gata pe 30 august 2026, iar pachetul proiectare plus execuţie durează 30 de luni. „Suntem într-o marjă foarte strânsă. Trebuie să ne facem foarte bine temele şi să urmărim foarte foarte strict ce se întâmplă la CNAIR, la proiectant etc.”, în aşa fel încât să nu fie irosită nicio zi, a conchis consilierul ministrului Transporturilor. 

Comentarii