EXCLUSIV – Blue Air: Plecăm din Iaşi! Situaţie de urgenţă maximă la Aeroport

joi, 14 noiembrie 2019, 02:50
5 MIN
 EXCLUSIV – Blue Air: Plecăm din Iaşi! Situaţie de urgenţă maximă la Aeroport

Reprezentanţii companiei acuză de rea-credinţă conducerea Aeroportului Internaţional. Ei susţin că cererea companiei de a i se acorda un discount prevăzut în contract s-a izbit de refuzul conducerii aerogării şi au cerut prezenţa preşedintelui Consiliului Judeţean la discuţiile de astăzi. Aseară, directorul general al Aeroportului susţinea că nu ştie nimic de ultimatumul Blue Air.

 

O ultimă rundă de negocieri între reprezentanţii companiei Blue Air şi administraţia Aeroportului Iaşi ar urma să aibă loc astăzi la Consiliul Judeţean, în prezenţa preşedintelui Maricel Popa. Compania aviatică a solicitat regiei să reanalizeze decizia de a nu-i acorda reduceri comerciale conform contractului încheiat între cele două părţi în 2015. Este vorba de aproximativ 800.000 de dolari.

Potrivit situaţiilor financiare, Blue Air a încasat acest discount anul trecut, pentru 2017, dar şefii Aeroportului au refuzat plata celui pentru anul 2018. Ei invocă o adăugire la contract, prin care operatorul de zbor este obligat să încheie anul fără datorii către regie ca să poată cere apoi acest discount. Celelalte companii de zbor au primit astfel înapoi o parte din banii plătiţi pentru folosirea infrastructurii aeroportuare. Blue Air, companie despre care chiar conducerea Aeroportului a recunoscut că se confruntă cu unele dificultăţi financiare, are de plătit în schimb penalităţi. Mai mult, executivul aerogării a decis recent înăsprirea penalităţilor aplicate la întârzierea plăţilor.

La rândul ei, conducerea companiei nu e de acord cu motivul invocat pentru neplata acelui discount şi reproşează inclusiv lipsa unui răspuns din partea directorului general la solicitarea formulată în acest sens către Aeroportul Iaşi.

Amintim că, astă-vară, Blue Air a reuşit să achite toate restanţele către Aeroport. Cătălin Bulgariu susţine însă că, de atunci, compania nu a mai plătit un leu. De altfel, regia a deschis acţiune în executare contra operatorului de zbor, aşa cum s-a mai întâmplat în câteva rânduri, pentru a-şi recupera banii.

Totul până la discount

„Am constatat şi faptul că propunerea noastră de eşalonare la plată a debitelor restante cu garanţii de plată nu a fost acceptată, în contextul în care aceasta era o propunere menită să ducă la continuarea colaborării dintre compania noastră şi Aeroportul Iaşi“, se precizează în adresa datată 1 noiembrie. „Decizia de a ne priva de drepturile recunoscut prin contract, pe lângă faptul că reprezintă o încălcare a drepturilor contractuale, ne pune în situaţia de a reanaliza condiţiile acestei colaborări“, se mai arată în adresa semnată de directorul general al companiei, Oana Petrescu.

Este menţionat şi un termen de la care operatorul de zbor va lua în calcul posibilitatea relocării activităţii de pe Aeroportul Iaşi: mâine, 15 noiembrie. Conducerea Blue Air subliniază că îşi asumă consecinţele unei asemenea decizii, respectiv costuri de relocare, compensaţii pentru pasageri şi pentru terţi etc.

Contactat de noi aseară, directorul general al Aeroportului ne-a spus că nu are cunoştinţă de adresa Blue Air. Cătălin Bulgariu şi-a manifestat toată deschiderea pentru negocierea oricăror probleme apărute în relaţia cu Bliue Air, nu însă şi acordarea acelui discount solicitat de companie.

ADRESA EMISĂ DE BLUE AIR – AICI

Ce ar pierde Aeroportul: bani. Ce ar pierde ieşenii: mult mai mult

Blue Air, în prezent cel mai mare operator de zbor autohton, acoperă o treime din traficul de pe Aeroportul Iaşi, cu 24 de zboruri săptămânale către 8 destinaţii: Bucureşti, Bruxelles, Londra, Roma, München, Paris, Köln şi Barcelona. Celălalt mare operator aerian de pe Aeroportul Iaşi este Wizz Air, care a deschis până acum 28 de zboruri pe săptămână către 14 destinaţii, toate externe.

Chiar dacă aerogara ieşeană a pierdut câteva zboruri de la începutul lui 2019, e de aşteptat să închidă anul cu o creştere a traficului de pasageri faţă de anul trecut, uşor peste 1,35 milioane de pasageri, cu aproximativ 100.000 mai mulţi decât în 2018.

Dar îşi permite Aeroportul să piardă 450.000 de pasageri? O asemenea întorsătură ar avea consecinţe grave nu doar asupra mobilităţii spre Iaşi şi dinspre Iaşi către alte destinaţii, dar va determina o scădere drastică a veniturilor regiei. „Cucerirea“ aerogării de către Wizz Air, care a anunţat şase noi destinaţii din vara viitoare, nu e suficientă ca să readucă traficul la nivelul de acum. Mai mult, un operator aerian dominant va putea să-şi impună mai uşor tarifele către regie şi preţurile biletelor de călătorie – exact aşa cum s-a întâmplat după retragerea companiei Malev de la Iaşi, cu zece ani în urmă.

În ceea ce priveşte compania Blue Air, aceasta ar putea să-şi mute zborurile pe Aeroportul Bacău, unde îşi are deja baza, dar şi într-o „curte“ a Wizz Air, la Suceava, judeţ cu o administraţie foarte deschisă. Ambele aerogări s-au modernizat de curând, mărindu-şi fiecare capacitatea terminalelor de pasageri.

Fostul director al Aeroportului îi invită pe ieşeni să facă check-in la CJ

Fostul director general al Aeroportului a condamnat politica administraţiei impuse la Aeroport în 2017. Marius Bodea îl consideră responsabil de ceea ce se întâmplă la Aeroport pe preşedintele CJ Maricel Popa şi a pus întrebarea: Ce ar face şeful administraţiei judeţene dacă ieşenii rămaşi fără zborurile Blue Air ar veni la Consiliul Judeţean?

Maricel Popa ne-a transmis aseară că se află în toiul unei videoconferinţe naţionale a partidului şi că nu poate vorbi. Vom reveni astăzi cu poziţia lui legată de participarea sau nu la discuţiile cu Blue Air.

Pe de altă parte, Marius Bodea are o explicaţie şi pentru încăpăţânarea conducerii Aeroportului de a nu plăti către Blue Air reducerile prevăzute în contract: profitul Aeroportului ar scădea atât de mult, încât nici directorul general, nici membrii Consiliului de Administraţie nu ar mai avea de încasat primele anuale – echivalentul a şase salarii pentru Cătălin Bulgariu, respectiv şase indemnizaţii pentru membrii Consiliului de Administraţie condus de Mitică Rebegea.

Comentarii