Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

EXCLUSIV - Traseul exact al A8, din caietul de sarcini al licitaţiei pe Leghin-Moţca. Iaşul are doar 672 m. Când începe şi când ajunge A8 la Iaşi?

GALERIE
autostrada-a8
  • autostrada-a8
- +

Prima licitaţie de lucrări aferentă autostrăzii A8 Tg Mureş - Iaşi cuprinde şi o scurtă secţiune, de aproape un kilometru, pe teritoriul judeţului Iaşi. Procedura a fost lansată la finalul anului trecut, iar valoarea estimată a contractului pentru cei 30 km între Leghin şi Moţca ajunge la peste 2,3 miliarde lei. 

Din documentaţia publicată în sistemul naţional de achiziţii publice rezultă că 672 metri din această secţiune a autostrăzii vor fi construiţi pe teritoriul judeţului Iaşi, fără a include şi podul peste râul Moldova (534 metri), râu care delimitează judeţele Neamţ şi Iaşi.

ZDI vă prezintă traseul exact al porţiunii din A8, aşa cum rezultă din caietul de sarcini aferent licitaţiei lansate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Termenul pentru depunerea ofertelor este 28 februarie. Într-un scenariu optimist, lucrările efective ar putea începe în prima parte a anului 2024.

Secţiunea este unul dintre capetele sectorului montan al A8

Sectorul Leghin - Tg Neamţ are o lungime de 30 km şi se desfăşoară pe raza judeţelor Neamţ şi Iaşi. Secţiunea reprezintă capătul estic al sectorului montan (Tg Mureş - Tg Neamţ) şi traversează teritoriul următoarelor localităţi: Vânători, Agapia, Grumăzeşti, Petricani, Urecheni, Timişeşti, Păstrăveni (toate din Neamţ) şi Moţca (Iaşi).

Traseul începe în zona localităţii Leghin cu un nod rutier de tip trompetă care va asigura accesul spre zona mănăstirilor cu descărcare în DN 15B, prin intermediul unei intersecţii giratorie.

„Între localităţile Agapia şi Humuleştii Noi, autostrada intersectează DN 15C, aici fiind proiectat şi un nod rutier de tip trompetă ce descarcă traficul în DN 15C printr-o intersecţia giratorie, care va asigura legătura cu Târgu Neamţ şi Piatra Neamţ”, se arată în documentaţia de atribuire a contractului de lucrări.

Potrivit sursei citate, de la intersecţia cu DN 15C, traseul ocoleşte localităţile Topoliţa (pe la nord) şi Humuleşti (pe la sud) şi traversează un drum judeţean (115I) pentru a se înscrie, ulterior, între localităţile Boiştea şi Petricani, fiind ocolită zona împădurită. Autostrada va intersecta apoi DJ 155B şi va trece la nord de Lunca Moldovei, spre râul Moldovei peste care va fi construit un pod.

„Proiectul are ca punct final km 211+107 (teritoriul localităţii Moţca, n.r.) pentru a îngloba şi podul cu ajutorul căruia se traversează râul Moldova”, se mai precizează în documentaţie. Pe întreg traseul sectorului Leghin - Tg Neamţ sunt prevăzute 23 de lucrări de artă: 13 poduri, 8 pasaje şi 2 viaducte.

Autostrada va avea patru spaţii de servicii şi un centru de întreţinere şi coordonare (lângă Tg Neamţ). Licitaţia are ca termen de ofertare 28 februarie, iar, în condiţiile în care nu vor exista contestaţii, contractul poate fi semnat în vara acestui an.

Următoarele 6 luni sunt dedicate proiectării, astfel că, într-un calendar optimist, lucrările efective pe secţiunea Leghin - Tg Neamţ vor demara la începutul anului 2024, finanţarea fiind asigurată prin intermediul PNRR.

Când va ajunge autostrada la Iaşi?

Secţiunea scoasă acum la licitaţie are continuitate pe teritoriul judeţului Iaşi cu un alt sector, de peste 90 km, care va tranzita nu mai puţin de 21 de localităţi ieşene. Tronsonul Tg Neamţ/Moţca - Iaşi - Ungheni este, la acest moment în procedura de obţinere a avizelor necesare eliberării autorizaţiei de construire, odată ce, la finalul anului trecut, a fost stabilit şi traseul final al acestui sector din A8.

Tronsonul Tg Neamţ - Iaşi - Ungheni va îndeplini şi un rol de variantă ocolitoare a municipiului Iaşi (la nord de oraş). Acest sector ar urma să fie finanţat prin intermediul Programului Operaţional pentru Transporturi (POT) 2021 - 2027, program care a fost aprobat recent de Comisia Europeană.

Cu această ocazie, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a invocat faptul că autostrada Tg Neamţ - Iaşi este unul dintre proiectele prioritare. Într-un scenariu optimist, acest tronson ar putea fi finalizat până în anul 2030.

În context, amintim că, la finalul anului trecut, CNAIR a anunţat că grupul de firme UMB a câştigat licitaţia de execuţie a lucrărilor pentru construirea autostrăzii Mirceşti - Paşcani (30 km), parte din A7, valoarea contractului fiind de 1,7 miliarde lei. În acest caz, lucrările pot începe în cursul acestui an. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri