De Business

Punem punctul pe știi

Lovitură de pe Aeroportul Iaşi pentru TAROM? Un proces de milioane care poate pune probleme operatorul de stat

vineri, 13 octombrie 2023, 01:50
3 MIN
 Lovitură de pe Aeroportul Iaşi pentru TAROM? Un proces de milioane care poate pune probleme operatorul de stat

Chiar dacă operatorul aerian de transport şi-a plătit datoriile de anul trecut după ce a fost dat în judecată, instanţa a impus achitarea unor penalităţi semnificative, pe lângă ajustarea sumelor restante cu rata inflaţiei.

 

Aeroportul Iaşi nu a mai avut răbdare şi a chemat în instanţă Transporturile Aeriene Române SA, societate pe care o cunoaştem mai ales sub numele TAROM, pentru neplata facturilor din ultimele patru luni ale anului trecut. Procesul deschis în martie a avut patru termene, dintre care unul – cel mai lung, la interval de trei luni – a fost dispus pe fondul protestului magistraţilor. Până să se pronunţe instanţa, TAROM şi-a achitat datoriile care depăşeau 1,1 milioane de lei. Dar judecătorii Tribunalului Iaşi au ordonat debitoarei „să plătească creditoarei, în 30 de zile de la comunicarea prezentei ordonanţe, penalităţi de întârziere de 0,04 la sută/zi de întârziere, calculate la debitul principal de 1.132.047,76 lei reprezentând contravaloare restantă” pentru cele zece facturi reclamate de Aeroportul Iaşi.

Cititi si: Culisele afacerii Blue Air. Ce datorii au competitorii Wizz şi Tarom

Minuta afişată pe Portalul instanţelor de judecată mai precizează că „penalităţile (sunt) calculate de la data scadenţei fiecărei facturi până la data plăţii efective”. Mai mult decât atât, pe lângă banii plătiţi cu întârziere, fiecare sumă de pe cele zece facturi trebuie ajustată cu rata inflaţiei. Decizia este executorie, dar instanţa a lăsat societăţii TAROM dreptul să formuleze cerere în anulare în termen de zece zile de la comunicarea sentinţei pronunţate pe 5 octombrie.

Nu am putut să aflăm când şi-a stins TAROM datoriile de anul trecut către regia ieşeană. Un calcul simplu arată că, la cele peste 1,1 milioane de lei, penalitatea pentru o singură zi ajung la aproape 450 lei. Este de aşteptat ca TAROM să conteste impunerea penalităţilor.

Este de notorietate că Transporturile Aeriene Române SA întâmpină dificultăţi financiare de mai multă vreme, având datorii deopotrivă către aeroporturi şi către stat, peste 80 de milioane de lei la sfârşitul anului trecut, potrivit unor surse. După Iaşi, şi Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti a ales calea instanţei ca să-şi recupereze banii.

„Plata debitelor restante şi curente către toţi partenerii TAROM, nu doar către aeroporturi, reprezintă o prioritate pentru conducerea companiei. În momentul de faţă, TAROM se află în proces de analiză a fluxurilor de numerar viitoare, a structurii şi cuantumului datoriilor curente, precum şi a modalităţilor viabile de stingere a acestora”, răspundea cu câteva luni în urmă munistrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, unei interpelări a senatorului ieşean Liviu Brătescu.

Cititi si: 29 de zboruri Blue Air anulate la Iasi. Firma datorează 7 milioane de lei Aeroportului

Pe de altă parte, directorul general al Aeroportului Internaţional Iaşi, Romeo Vatră, ne-a spus că regia a rămas şi cu o gaură în buget de circa 9 milioane de lei după dispariţia Blue Air. În 2021 şi 2022, aerogara a reuşit să recupereze 5 milioane de lei de la Blue Air, până când compania low-cost – care de altfel a şi falimentat cu un an în urmă, „răpusă” de o amendă de două milioane de lei administrată de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor – reuşise să obţină protecţie în faţa executorilor printr-un concordat preventiv, procedură închisă la începutul acestui an. În prezent, o armată de creditori, printre care şi Regia Autonomă Aeroportul Iaşi, încearcă să mai recupereze ceva de pe urma Blue Air.

Comentarii