Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
EXCLUSIV - ultimele calcule de la nivel guvernamental arată că numai sectorul ieşean al Autostrăzii Unirii, adică de la Moţca la Ungheni, pe Prut, ar costa acum nu mai puţin de 2,5 miliarde de euro. Aceasta înseamnă practic o dublare a costurilor, faţă de calculele anterioare, bazate pe alte preţuri ale materialelor de construcţii. Estimarea a fost menţionată de consilierul ministerial Cătălin Urtoi, în cadrul unui interviu în studioul tv al Ziarului de Iaşi, interviu ce poate fi viziont integral astăzi. Până să fie gata autostrada, ieşenii vor vedea încă din acest an sistemul „2 plus 1” aplicat pe o şosea intens circulată din judeţ.
La nodul A7-A8 de la Paşcani, prima va ajunge autostrada A7, cea dinspre Ploieşti-Bacău, a declarat Cătălin Urtoi, consilier al ministrului Transporturilor, într-un interviu acordat în studioul tv al Ziarului de Iaşi, interviu care poate fi audiat integral mai jos. „A8 e mai întârziată, dar nu e disperare, decât din partea celor care nu au încredere”, a adăugat el.
Dacă segmentul montan - şi cel mai scump, aproape 6 miliarde de euro - ar putea să primească avizul de mediu etapizat, cele două capete (Moţca - Tg. Neamţ/Leghin şi Miercurea Nirajului - Tg. Mureş) să intre în competiţia directă pentru finanţare prin PNRR. Până la sfârşitul anului ar trebui să fie gata şi acordul de mediu pentru cei 151 km din zona de munte. În schimb, de la Moţca spre est lucrurile stau bine doar până la Leţcani.
Consilierul ministrului a explicat că nici până acum nu a fost stabilit traseul Centurii ocolitoare Nord, parte a A8, unde au intrat în discuţie cinci variante, mai apropiate sau mai depărtate de municipiul Iaşi. Proiectantul trebuie să meargă pe teren, a indicat el o primă condiţie necesară pentru ieşirea din acest impas, care ţine de şapte luni.
Consilierul a atras atenţia că estimarea pentru întregul sector ieşean al A8, Moţca-Iaşi-Ungheni, s-a dublat între timp, ajungând la 2,5 miliarde de euro, iar competiţia pentru obţinerea de fonduri europene (prin Programul Operaţional de Transport) se va desfăşura cu un singur criteriu: primul venit, primul finanţat.
Cătălin Urtoi a vorbit şi despre măsurile de siguranţă aplicate pe şosele, ca soluţii rapide până la finalizarea autostrăzilor. Cum fondurile pentru crearea sistemului alternativ „2 plus 1” au ajuns doar pe DN 2, şi doar din sud până la Bacău, la minister i s-a propus să solicite un proiect pilot, pe care îl vedem acum pe o distanţă de câteva sute de metri, între Bălţaţi şi Tg. Frumos: parapetele despărţitoare montate pe axul drumului.
Până în noiembrie proiectul se va finaliza şi dincolo de Târgu Frumos, unde tocmai a început o campanie de asfaltare până la intersecţia cu DN 2/ E 85. Aici va fi aplicat direct sistemul „2 plus 1” - două benzi pe un sens şi una pe celălalt sens, care vor alterna pe anumite distanţe de-a lungul a 14 km. În acest fel, spune Cătălin Urtoi, nu vom mai avea acostament lărgit, ci trei benzi cu lăţimea standard de 3,5 metri. Acostamentul nu va dispărea acolo unde rămâne o bandă, spune el, ci va fi unul cu piatră. El nu va permite circulaţia autovehiculelor, dar maşinile vor putea să iasă de pe carosabil în caz de urgenţă sau avarie.
Cuvinte cheie: + zdi tv, urtoi, a8, autostradă
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
VIDEO Puștan de 12 ani, filmat conducând un BMW prin Verești/Suceava
Trei copii au ajuns la spital după ce un copac a căzut peste mașina în care se aflau
IMAGINEA ZILEI: fața occidentală a aeroportului Iași după ce s-a deschis marelui public
4,25 milioane de dolari pentru cel mai scump medicament din lume
Bulevardul Socola, închis pe jumătate. Pe unde au fost deviate autobuzele
VIDEO PRIMELE IMAGINI cu craterul format de prăbușirea dronei, la 8 km de Brăila
Prognoză meteo pentru luna aprilie: Temperaturi peste cele normale. În ce zone sunt anunțate ploi
Ciucă se gândește la o confruntare cu Ciolacu la alegerile prezidențiale
Miroslava – comuna cea mai mare și cea mai bogată din regiune. Încotro? (P)
Gamificarea: o aventură magică la școala primară Lorelay! (P)
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |