Mastodonţi de 58 de tone sfărâmă drumurile din judeţ. De ce nu sunt opriţi şi amendaţi?

luni, 31 ianuarie 2022, 02:50
4 MIN
 Mastodonţi de 58 de tone sfărâmă drumurile din judeţ. De ce nu sunt opriţi şi amendaţi?

Au fost depistaţi în trafic, mastodonţi de 58 de tone, cu mult peste limita admisă. Consiliul Judeţean are cântare pentru a verifica tonajul, dar ar trebui şi echipe de control. Pentru a opri maşinile în trafic, în echipă trebuie să fie şi un poliţist, numai că cei de la Rutieră au puţini oameni u ISCTR are doar cinci oameni pentru controale pe drumurile naţionale.

Drumurile Iaşului sunt fărâmate de camioanele care transportă marfă cu mult peste limitele admise. Culmea, s-a ajuns ca firmele care transportă pietriş la construcţia altor drumuri, să le distrugă pe cele care le tranzitează până la destinaţie. De exemplu, camioanele grele care duc nisip sau pietriş pe drumurile din Şipote sau Plugari strică drumul Ţigănaşi – Vlădeni, finalizat în anul 2014 de către Consiliul Judeţean Iaşi. Anul trecut, o porţiune a drumului a fost decopertată pentru a fi refăcută, iar în prezent, drumul a început să se găurească. Sunt camioane care cântăresc peste 55 de tone la un singur transport, cu 40% mai mult decât ar trebui.

Un alt drum găurit deja este Iaşi – Ciurea, care a fost construit pentru trafic uşor, nicidecum pentru mastodonţi de zeci de tone. Instituţiile de control pentru verificarea gabaritului fac foarte puţine controale pe drumuri. Consiliul Judeţean Iaşi are cântare noi nouţe însă nu sunt folosite la maxim. De asemenea, cei de la Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR) care verifică camioanele pe drumurile naţionale sunt rar văzuţi pe şosele deoarece cei cinci inspectori au mai multe activităţi de întreprins.

Paradoxal, în calea acţiunilor de control efectuate pe drumurile gestionate de către Consiliul Judeţean Iaşi stă Poliţia Rutieră Iaşi. Angajaţii CJ nu pot oprit camioane în trafic, având nevoie de poliţişti de la Rutieră pentru a face acest lucru. Iar cum organigrama Poliţiei Iaşi este subţire, controalele în trafic sunt puţine. Unul dintre consilierii judeţeni care şi-a axat activitatea pe modernizarea infrastructurii rutiere din Iaşi spune că activitatea de control pe drumuri trebuie mărită considerabil.

“Sunt două chestiuni grave. În primul rând, drumuri aflate într-o stare bună sunt distruse de camioanele care încarcă peste măsură utilajele. În al doilea rând, pierdem bani mulţi care ar putea ajunge în bugetul CJ Iaşi. Iar din punctul meu de vedere, sumele colectate din aceste amenzi ar trebui să aibă o singură destinaţie: reparaţia drumurilor judeţene. În 2021 au fost aplicate doar 48 de sancţiuni, valoarea acestora fiind de circa 200.000 de lei. Este un număr foarte mic. Mi s-a mai transmis că angajaţii de la Drumuri Judeţene nu au dreptul să oprească autovehiculele pentru a le cântări fără a fi însoţiţi de către un poliţist de la Circulaţie”, a spus Adrian Acostoaiei (FOTO), consilier judeţean PMP. Consilierul spune că a venit cu o soluţie.

“Am propus semnarea unui parteneriat între CJ şi Inspectoratul de Poliţie Judeţean pentru realizarea mai multor acţiuni comune. Mă refer la reluarea şi creşterea numărului de controale pe drumurile judeţului la un nivel mai mare. La nivelul CJ se fac eforturi privind asfaltarea drumurilor judeţene, dar ele trebuie dublate de acţiuni pentru protejarea celor deja asfaltate, mai ales că o parte sunt modernizate cu ajutorul fondurilor europene”, a completat Adrian Acostoaiei.

“Ar trebui să încarce maximum 25 de tone de marfă”

De cealaltă parte, la drumurile naţionale, şeful ISCTR România admite că de mulţi ani au probleme cu aceste firme de transport care distrug drumurile, însă în judeţul Iaşi are numai cinci controlori care sunt „distraşi” de pe drumuri cu diferite activităţi. “Mi-aş dori să am mai mulţi inspectori, cei cinci sunt tot ce am. Cei cinci inspectori pot face doar două echipaje zilnic, adică unul dimineaţa şi unul după-amiaza. Este de acoperit tot judeţul, plus controale la societăţi, controale la sedii, şcoli de şoferi, autogări. Totuşi, activitatea principală este aceea de control în trafic. Trebuie să acopere toate tronsoanele de drumuri, în funcţie de planificări. Toate drumurile într-o săptămână”, ne-a spus Mihai Alecu, inspectorul şef al ISCTR România. Acesta spune totuşi că este un femomen greu controlabil.

“Este o problemă cu care ne confruntăm şi ne luptăm. În funcţie de categoria drumului, acesta suportă o anumită sarcină. De exemplu, un drum european suportă o încărcătură de maximum 11 tone pe o axă. O autobasculantă care transportă agregate minerale, de exemplu care transportă nisip ud, cel mai dens material, poate încărca 55 de tone doar încărcătura. Reţineţi, cu tot cu încărcătură şi masa autovehiculului ar trebui să fie de 42 de tone maxim. Însă, noi am identificat în acţiunile noastre autovehicule care transportau 42 de tone numai de marfă. În total, 58 de tone. Numai capul tractor are 7 sau 8 tone, iar bascula între 7 şi 9 tone. Deci ar trebui să încarce 23, maximum 25 de tone de marfă. Ei încarcă 40 de tone”, a subliniat Mihai Alecu.

În anul 2021, inspectorii din Iaşi au oprit 2.129 de autovehicule. Aceştia au dat amenzi în valoare de 414.400 de lei, iar alte 22 de amenzi au fost date pentru refuzul de a permite cântărirea, in valoare de 132.000 de lei. Alte amenzi au dat balastierelor, fiind vorba despre 121 sancţiuni în valoare de 648.000 de lei.

Comentarii