Plouă cu SF-uri în zonă. Se caută un traseu pentru Autostrada Nordului

luni, 23 noiembrie 2020, 03:00
2 MIN
 Plouă cu SF-uri în zonă. Se caută un traseu pentru Autostrada Nordului

Pe segmentul Suceava – Vatra Dornei, studiul de fezabilitate va fi realizat de aceeaşi firmă care se ocupă de tronsonul montan al A8 şi de drumul Bacău – Paşcani. În primul caz, se aşteaptă prelungirea termenului de finalizare. În al doilea, a fost deja împins spre sfârşitul anului viitor.

Cele trei loturi scoase la licitaţie pe sectorul unei părţi din Autostrada Nordului – de fapt, drumul expres Suceava-Baia Mare – au fost atribuite firmelor are urmează să realizeze studiile de fezabilitate. Aceste studii vor determina parametrii, condiţiile şi costurile proiectării şi execuţiei arterei rutiere. La fel ca ultimul segment al drumului expres Ploieşti-Suceava, Paşcani-Suceava-Siret (atribuit în septembrie), al patrulea tronson din AN, Baia Mare-Satu Mare-Petea, a fost lăsat la urmă.

Astfel, Lotul 1, Baia Mare-Bistriţa, a fost adjudecat de asocierea condusă de Search Corporation, cu 15,2 milioane de lei, Lotul 2, Bistriţa-Vatra Dornei, a fost atribuită SC Explan SRL, contra 15,8 milioane, iar de Lotul 3, Vatra Dornei-Suceava, se va ocupa asocierea Best Consulting & Design SRL – Ingenieria Especializada Obra Civil E Industrial, pentru 14,5 milioane de lei fără TVA. Pentru fiecare dintre cele trei loturi ale Autostrăzii Nordului, durata contractului este de 18 luni.

Societatea spaniolă Ingenieria Especializada Obra Civil E Industrial se ocupă şi de reactualizarea documentaţiei similare de pe tronsonul montan al A8, pe care şi-a adjudecat-o în primăvara anului trecut contra 17,6 milioane de lei. Aici, lucrările se derulează cu dificultate: deşi studiul refăcut ar trebui să fie gata în ianuarie, contractul este realizat abia în proporţie de 60 la sută, conform raportărilor de la Ministerul Transporturilor. Aceeaşi societate se ocupă şi de elaborarea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic pentru segmentul de 82 km ai drumului expres dintre Bacău şi Paşcani. Aici, lucrările au început în martie 2019, iar termenul de finalizare a fost prelungit cu 10 luni, din martie până la sfârşitul anului viitor.

La începutul verii trecute, un aşa-numit Studiu de Coridor, realizat sub coordonarea Centrului de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică din cadrul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, a arătat că varianta optimă este implementarea la profil de autostradă a întregului sector Ploieşti-Paşcani. Deşi, de la data anunţului, adică din iunie, documentele oficiale au trecut direct la denumirea „A7“, rămâne de văzut dacă licitaţiile pentru execuţie – care vor fi lansate cel mai probabil începând cu anul 2022 – vor fi pentru autostradă sau pentru drum expres.

Mai trebuie precizat că, spre deosebire de regimul de autostradă, viteza maximă este mai mică pe drumul expres, benzile – care pot fi şi în număr de doar două pe sens – sunt mai înguste şi nu există cele de urgenţă. De asemenea, spaţiul median e mai mic, iar curbele şi razele şoselei sunt diferite. În România, încă nu există un drum de categorie expres/mare viteză.

Comentarii