Restricții pe piața meditațiilor, de la toamnă. Care este opinia profesorilor ieșeni?

luni, 23 mai 2022, 23:14
3 MIN
 Restricții pe piața meditațiilor, de la toamnă. Care este opinia profesorilor ieșeni?

Meditaţiile cu elevii de la clasă vor fi interzise prin lege. Până în acest moment, interdicţia figura într-un ordin de ministru din 2018, dar nu era aplicată. Aceasta ar putea fi aplicată din anul şcolar 2022 – 2023, iar cadrele didactice care nu vor ţine cont de lege, vor fi pasibili de sancţiuni. Cu toate acestea, ministrul educaţiei, Sorin Cîmpeanu a anunţat că meditaţiile nu vor fi interzise fiindcă "se practică în orice alt stat european şi pregătirea suplimentară este în interesul educaţiei".

Acelaşi punct de vedere îl au şi cadrele didactice care spun că meditaţiile sunt necesare mai ales în cazul unde, programa pentru examen nu se regăseşte în culegerile şi manualele şcolare. Aceştia afirmă că elevii vin la pregătire pentru că nu ştiu cum să se pregătească singuri pentru examenele de bacalaureat sau pentru examenele de admitere la facultate. Mircea Nedea, fost profesor de Biologie la Colegiul Naţional "Costache Negruzzi" din Iaşi, spune că cererea pentru pregătirea de examen este şi acum mare. Elevii îşi doresc să aplice la Facultăţile de Medicină, iar materia pe care o au de pregătit pentru examen nu se regăseşte în manualul obişnuit pentru un elev de an terminal. "Consider că cei care au acceptat acest manual s-au gândit doar la considerentele materiale, nu şi la materia din programa obligatorie. Programa nu are nici o legătură cu manualul de liceu, în sensul în care are legătură ca şi cunoştinţe, dar conţinutul pentru admitere nu este cel prevăzut de manual, depăşeşte mult. Profesorul primeşte manualul de la stat şi după cum este prevăzut, trebuie să se continue pregătirea după programa prevăzută în acesta.", a explicat Mircea Nedea, profesor de biologie.

Specialiştii consideră că pregătirea este utilă unui elev la orice materie, dar susţin decizia Ministerului Educaţiei de a nu fi realizată cu elevii de la clasă. Aceştia apreciază că interacţiunea cu elevul înafara orelor poate determina subiectivismul când aceştia revin la orele de curs. Laviniu Adrian Lăcustă, preşedinte Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar Iaşi, explică că pregătirea elevilor de la clasă poate fi considerată etică în cazul în care se desfăşoară pro bono. "Eu consider că decizia luată de ministru este una corectă deoarece există unele riscuri. Profesorul poate deveni puţin subiectiv în momentul în care notează la clasă. Atunci când un profesorul se află cu un un elev la pregătire, evident, apare latura financiară. Nu putem considera că acest fapt are o aplicabilitate generală, însă punctual, pot exista cazuri, iar atunci apare subiectivismul", a completat Laviniu Adrian Lăcustă.

Directorul Colegiului Naţional "Costache Negruzzi" din Iaşi, Camelia Gavrilă, consideră că foarte mulţi profesori aplicau deja această măsură, din motive etice. "Din considerente de decenţă profesională, de mulţi ani cunosc cadre didactice care nu practică aceste pregătiri cu elevii de la clasă. În momentul în care va apărea şi un text de lege, fie că este vorba despre ordin de ministru sau de prevederi legislative, sigur că lucrurile vor fi mai clar precizate. Consider că este o reglementare necesară şi care va aşeza într-o ecuaţie mai corectă, echitabilă şi morală relaţia profesor-elev.", a explicat Camelia Gavrilă. Directorul Colegiului mai explică faptul că meditaţiile sunt o necesitate, mai ales pentru elevii capabili de perfomanţă, care îşi doresc să lucreze mai mult şi într-un ritm mai rapid. Aceasta explică faptul că pregătirea suplimentară nu este realizată doar pentru a aduce un elev la un anumit nivel, ci de a atinge un nivel mai profund în demersul perfomanţei. 

Comentarii