S-a ales praful de finanţarea UE pentru drumul lui Kim Ir Sen, asfaltat ultima oară în urmă cu 4 decenii

luni, 06 februarie 2023, 02:50
3 MIN
 S-a ales praful de finanţarea UE pentru drumul lui Kim Ir Sen, asfaltat ultima oară în urmă cu 4 decenii

Drumul era şi el praf demult, dar abia acum au confirmat partenerii de peste Prut ai proiectului transfrontalier – raionul Sângerei – că nu îşi pot îndeplini sarcinile prevăzute în proiect.

 

Un drum de 6,4 km de lângă Iaşi, pentru care se obţinuseră fonduri europene şi chiar a fost atribuit şi contractul pentru lucrări de modernizare, va intra în reconfigurare. Proiectul finanţat prin Programul Operaţional Comun cu Republica Moldova trebuia să fie realizat în parteneriat cu raionul Sîngerei. Autorităţile de acolo au comunicat zilele acestea Consiliului Judeţean că sunt în imposibilitatea de a rezolva o problemă legată de drumul ce trebuia modernizat între două sate, astfel că întregul proiect a îngheţat de tot.

Cititi si: Încep lucrările la „Drumul lui Kim Ir Sen“ de la Iaşi. Povestea acestuia e fabuloasă

Modernizarea drumului lui Kim Ir Sen – cum i se spunea în anii ’80 când a fost asfaltat ultima oară, cu ocazia trecerii prin vecinătate a trenului în care călătorea dictatorul nord-coreean chemat în vizită de Nicolae Ceauşescu – a fost licitată între timp. Contractul pentru refacerea drumului între Mânzăteşti şi Bosia a fost adjudecat de Con Ted Company în iunie 2020 pentru 13,5 milioane de lei. De atunci, compania respectivă e şi ea în aşteptare.

Însă drumul parcă e blestemat. Segmentul de 9 km de la Mânzăteşti până în Dancu a fost şi el înscris la fonduri europene, prin acelaşi program, în parteneriat cu alt raion de peste Prut, Leova. Însă acest proiect s-a calificat doar pentru lista de rezervă a Programului Operaţional Comun, în aşteptarea unei eventuale suplimentări de fonduri care nu a mai venit.

Cititi si: O ciudăţenie: drum judeţean cu gropi, dublat la câţiva metri de un drum asfaltat

Aşa cum am mai relatat, Consiliul Judeţean Iaşi, liderul de proiect, a pregătit deja un „Plan B”, în cazul prelungirii blocajului la Sîngerei, plan pe care de acum îl poate pune în aplicare: prinderea DJ 249A în alt proiect cu finanţare europeană, şoseaua de centură ocolitoare de trafic uşor. Ar fi vorba de o încercare de închidere a inelului care începe din rondul de la Vânători, pe E 58, şi ocoleşte oraşul pe o distanţă de 73 km prin Leţcani, Ciurea şi Tomeşti ca să se oprească în Dancu.

După atâţia ani cu drumul blocat în starea în care e, primarul comunei Ungheni ne-a spus că ar prefera o ieşire mai rapidă din impas: investiţia să fie preluată de Consiliul Judeţean Iaşi din bugetul propriu, iar apoi CJ să recupereze banii din alte programe.

Cititi si: IMAGINI: A8 alunecă deja la vale, la Aeroport. Ce-i de făcut?

Indiferent cum va fi refăcut drumul, CJ va trebui să mai pună bani, dat fiind că preţurile materialor de construcţie sunt mult mai mari decât în vara lui 2020, la semnarea contractului. Potrivit Caietului de sarcini, structura drumului trebuie refăcută în totalitate, pentru că nu s-a mai intervenit pe el de 40 de ani. Astfel, straturile de carosabil existente ar urma să fie decapate până la o adâncime de 20 cm, iar platforma DJ 249A să fie lărgită la opt metri, prin realizarea a două benzi de circulaţie a câte trei metri fiecare, a două benzi de încadrare şi a acostamentelor.

 

Comentarii