Părintele Eugen Blaj va împlini anul acesta 13 ani de când străbate nisipurile fierbinţi ale Kenyei, într-o misiune umanitară, de ajutorare a localnicilor şi de răspândire a catolicismului. Dar, din momentul în care şi-a încheiat cei nouă ani de misionariat în Mexic şi până la cel în care a ajuns, după multe escale, în deşertul Chalbi, drumul a fost unul şerpuit. „Aşa s-a născut dorinţa în inima mea de misionar. Dar una e dorinţa şi alta e să ajungă să se concretizeze“, povesteşte bărbatul.
A vrut pe cont propriu
Părintele Eugen a vrut să plece prima dată în Africa pe cont propriu, doar cu binecuvântarea episcopului Petru Gherghel, însă persoanele din Kenya cu care se afla în contact l-au avertizat că este primejdios să vină singur, fără susţinerea diacezei. Râde încet povestindu-mi că s-au terminat vremurile în care preoţii îşi urmau doar chemarea: „Acum e prea periculos“. Dar îl atrăgea misiunea, „şi sărăcia. Este o experienţă interioară care se simte pentru fiecare. Dacă vreau bani şi să trăiesc bine, mă duc în America. Cunosc şi limba şi cultura. Însă când ai o dorinţă interioară, trebuie să-i dai curs, altfel nu te lasă să te simţi bine.“
Creştinismul între nomazi
Prima dată a petrecut 18 luni în Nakuru, să se obişnuiască cu limba, swahili, care încă i se rostogolea greu printre dinţi când a plecat spre Maikona, parohia din deşertul Chalby de unde avea să aibă grijă de mai multe triburi nomade: „10-11.000 mii de suflete, dar niciodată nu putem şti exact“. Îşi aduce aminte şi acum de prima slujbă pe care a ţinut-o într-un campus, în Kenya, înainte de anul 2000. Slujba de liturghie a fost ţinută în faţa unor studenţi educaţi şi îmbrăcaţi frumos, departe de sărăcia lucie pe care avea să o găsească printre nomazi.
În Maikona a ridicat întâi o grădiniţă, apoi un dispensar, grădiniţa a devenit centru de adunare local şi mai apoi loc în care se ţineau slujbele. „Dacă nu ai o comunitate creştină, la ce îţi trebuie întâi o biserică?“, spune el. Însă părintele a fost nevoit să înveţe repede obiceiurile triburilor africane, fie că era vorba de gabra, borano, konso sau wata. În loc să le predice băştinaşilor învăţăturile creştine, părintele Eugen a încercat să-i integreze în slujbele pe care le ţinea la biserica ridicată în mijlocul dunelor. Astfel, liturghiile de duminică s-au transformat în adunări ale locuitorilor satelor de nomazi pe care le păstorea parohia din Maikon. În consilii din care nu lipseau cuvântările lungi ale şefilor de trib, dansurile copiilor pe ritmuri de tobe, veşmintele în toate culorile curcubeului şi cântecele guturale. Însă cel mai greu i-a fost, după ce a început să stăpânească limba swahili, să se integreze el însuşi într-o astfel de comunitate. „În viaţa bisericii, misionarul rămâne întotdeauna străin, pentru că nu e din trib şi, de multe ori, e un alb. Ei făceau, în slujbele de la început, anunţuri foarte lungi, aşteptam şi câte o jumătate de oră să vorbească, iar liturghiile durau câte 2-3 ore. Nu eram obişnuit cu asta şi am avut nevoie să le asimilez obiceiurile şi să-mi adaptez metodele de evanghelizare. Nu e uşor, m-am obişnuit greu, este un conflict intern, te face să suferi, să depinzi de un sentiment. Dar, odată ce înţelegi cultura, îţi permiţi să intervii în societatea lor. Trebuie să-i înţelegi, căci, până la urmă, e viaţa lor acolo“, îmi spune părintele.
Localnicii nu au vrut laborator de analize
Însă, până să devină parte a comunităţii, Eugen Blaj s-a lovit de duritatea respingerii nomazilor. A construit, fără acceptul acestora, un laborator de analize medicale în dispensar, reuşind să facă rost de fonduri. Fără să încerce înainte să le arate cât de pozitivă ar fi deschiderea acestuia. „Nu a avut interes. L-am păstrat aproape trei ani, dar, dacă nu a fost iniţiativa lor şi dacă nu am pregătit comunitatea pentru el, a dispărut, a pierit de la sine. Iar când l-am închis, nimeni nu s-a plâns, ci dimpotrivă, m-au criticat că l-am deschis fără să-i consult. Dacă era nevoie de el? E clar că da, din moment ce spitalul este la trei ore de mers cu maşina pentru a face o analiză iar asistenta medicală îţi dă adesea tratament pe bâjbâite, pe încercate, pentru că nu poate să ştie ce boală ai dacă multe se manifestă în acelaşi fel“. În timp ce vorbeşte apăsat, părintele se încruntă. Nici până astăzi, în ciuda insistenţelor sale, laboratorul nu s-a mai deschis. Ba mai mult, a avut un coleg, misionar într-o altă zonă a Africii, care a intrat în conflict cu comunitatea, şi cînd s-a întors după o scurtă perioadă petrecută înapoi în ţară, biserica din tablă pe care o ridicase a dispărut de pe nisip.
„Dacă nu te faci musulman, ai să mori“
„Religie au ei mai multă decât noi“, îmi spune părintele, dând din mână a oboseală. Îşi aminteşte şi acum de momentul în care a realizat că în afara femeilor şi a copiilor, va fi greu să-i creştineze pe nomazii triburilor din deşertul Chalby. Bărbaţii sunt puşi adesea în situaţii imposibile sau chiar manipulaţi pentru a accepta unele religii. Chiar şi un catehet, care răspândea cuvintele creştine în şcolile construite de către parohia din Maikona, a fost victima ameninţărilor musulmanilor. „Practic, dacă aderă la religia musulmană, nu o fac ca fruct al unei învăţături sau al unei conversiuni, ci din cauza unor promisiuni, favoruri sau a unor ameninţări. «Dacă nu te faci musulman, atunci, uite, eşti bolnav, o să mori şi tu, şi fratele tău». Am avut un caz în care catehetului îi muriseră doi fraţi, şi atunci l-au păcălit şi i-au spus că o să îi piară toată familia dacă nu se face musulman.“ Şi catehetul a uitat, peste noapte, toate învăţăturile creştine.
În schimb, pe părintele Eugen nu-l deranjează faptul că oamenilor le este greu să-şi lepede trecutul pentru a îmbrăţisa creştinismul. Ar continua misiunea umanitară chiar dacă ar fi singur într-o mare de musulmani. „Ceea ce contează este sufletul, inima mintea şi nu exteriorul. Pot să slujesc şi 20 de ani într-un singur loc şi să nu am niciun creştin acolo. Nu mă descurajează, fiindcă o fac cu dragoste! E datoria mea. Îi slujesc cum pot, nu am nevoie să-i conving prin motive exterioare sau ameninţări să fie ei creştini. Dacă nu e convins, dacă nu doreşte, atunci nu are rost să îi împingi. Doar nu îi mântuim noi. Domnul ştie, Domnul mântuieşte!“
Justiţie pe capete de cămilă
Părintelenu se sfieşte nici să spună că a preluat, după mai bine de un deceniu petrecut în sânul comunităţilor nomade, şi câte puţin din caracterul justiţiar al acestora. Că ar prefera, poate, să se supună sfatului bătrânilor decât tribunalelor moderne, în care corupţia şi-a făcut loc. Însă ariditatea şi fierbinţeala deşertului par a o fi stârpit. „Dacă omori pe cineva, se aranjează. Dacă e din duşmani, eşti onorat. Dacă e problemă de lege, bătrânii decid. Te amendează cu câte capete de cămilă sau ce trebuie ca să te concilieze, să te admită din nou la viaţa socială de trib. Şi prefer judecata bătrânilor celei moderne. La urma urmei, şi aceasta, penală sau nu, e tot de oameni facută, nu e chiar atât de dreaptă şi de multe ori e chiar mai strâmbă, pentru că sunt corupţi şi se dau bani. Forma tradiţională e uneori mai sănătoasă, e mai durabilă, pentru că cea modernă vine din afara comunităţii, caută să o frângă.“
Oricum, pentru părintele Eugen Blaj, drumul e departe de a fi încheiat. Printre puţinele luni când îşi părăseşte parohia pentru a se întoarce printre conaţionalii săi, pastorul a ajuns la o concluzie pe care a simţit-o de prima dată când nisipul african i-a ars tălpile bătătorite: de abia şi-a început misiunea.
„E puţin 13 ani. Eu am întâlnit misionari de 30-40 de ani. Ce sunt 13-14 ani? O nimica toată, eşti începător încă după atâţia ani de misiuni. Voi petrece cât vrea Domnul, dar nu mă simt sătul de misiune. Poate după 20 de ani mă pot uita în urmă să spun «uite, am câţiva ani de misiune». Dar acum mi se par puţini“.
Publicitate și alte recomandări video