De Business

Punem punctul pe știi

Cartelul taximetristilor

duminică, 16 octombrie 2005, 23:00
3 MIN
 Cartelul taximetristilor

Consiliul Concurentei este legat de miini si de picioare in lupta taximetristii ieseni. Chiar daca regulile economiei de piata si cele ale Uniunii Europene spun ca intre doua sau mai multe firme trebuie sa existe concurenta, in ceea ce priveste taximetria din Iasi lucrurile stau exact pe dos. Mai precis, in baza unei intelegeri verbale recunoscuta de unii dintre taximetristi, firmele de profil din oras practica aceleasi tarife, pe care le stabilesc de comun acord. „Este adevarat ca taximetristii se intilnesc la Gara sau la Casa de Cultura a Studentilor si propun anumite tarife, care se regasesc la nivelul tuturor firmelor“, ne-a declarat un patron de firma de taxi care nu a dorit sa-i fie dezvaluita identitatea. Cu alte cuvinte, iesenii care aleg taxiul ca mijloc de transport au la dispozitie un pret standard pe kilometru, indiferent de firma de taxi pentru care opteaza.
90% din taximetristi au aceleasi preturi
Diferenta consta doar in tipul de masina cu care acestia vor sa mearga. „Pretul este de 11.700 lei in cazul masinilor mici de tipul Tico sau Matiz si de 11.900 lei pentru masinile mari, gen Cielo sau Logan. Din cele 1.800 de taxiuri autorizate, 90% practica aceste tarife. Restul sint particulari care au preturi ceva mai mari“, a declarat Mircea Manolache, presedintele filialei iesene a Camerei Taximetristilor. Desi are cunostinta de aceasta situatie, Consiliul Concurentei Iasi spune ca nu poate interveni in mod concret. Mai mult, conducerea institutiei sustine ca o eventuala implicare ar fi sortita esecului. „Din punct de vedere al legii concurentei, se poate interveni doar daca se demonstreaza ca exista o intelegere scrisa intre taximetristi. Adica sa fie prezentat fie un proces verbal de la o sedinta a taximetristilor, fie o lista pusa in atentia participantilor care sa cuprinda nivelele egale de tarifare propuse. Ma indoiesc ca se va gasi asa ceva. Am incercat acum un an si jumatate sa facem ceva insa reclamantul nu si-a asumat declaratiile facute si astfel n-am avut o baza de la care sa pornim investigatia“, a declarat Constantin Bilaus, seful Inspectoratului de Concurenta Iasi.
Cum este in alte orase
In celelalte judete din tara situatia este diferita de cea existenta la Iasi. De exemplu, in Bucuresti, clientii au posibilitatea de a circula cu acelasi tip de masina la preturi mai mari sau mai mici, in functie de firma pentru care opteaza. Oferta operatorilor de taxi este destul de diversificata, preturile variind intre 10-30.000 de lei pe kilometru. In Brasov, oras comparabil cu Iasul, preturile practicate sint si mult mai mici. „Acestea variaza intre 7.500-7.990 de lei pe kilometru“, a precizat Marian Dorha, patronul uneia dintre cele mai mari firme de profil din orasul de la poalele Timpei. „Anomalia“ existenta la Iasi pare sa se fi nascut, dupa cum apreciaza directorul executiv al Camerei Taximetristilor din Romania, Teodor Anghel, din lipsa de initiativa a operatorilor de profil din oras. „Banuiesc ca aceasta situatie a aparut deoarece firmele s-au luat unele dupa altele. Legea concurentei interzice insa intelegeri scrise pentru cei care practica acelasi tip de servicii“, a explicat Anghel.
In situatia in care cartelul taximetristilor ar fi deconspirat de unul din membri, amenzile i-ar arde la buzunar pe patronii ieseni cu citeva miliarde bune. „Amenzile variaza intre 1-10% din cifra de afaceri realizata anterior anului in care a fost savirsita practica anticoncurentiala. Sau se poate confisca profitul care este ulterior virat la bugetul de stat“, a explicat Bilaus. (Cristina ORHEANU)

Comentarii