Linia noua

marți, 21 iunie 2011, 17:20
2 MIN
 Linia noua

Mai tineti minte tramvaiele de pe linia 9? Au circulat pe vremea cind strazile Iasului nu gemeau de autovehicule, ca astazi, si s-au bucurat de o audienta-record, mai ales in orele de virf, cind vatmanii nici nu mai puteau inchide usile si erau nevoiti sa mearga asa prin oras, cu teama sa nu pice vreunul dintre cei agatati de bare. Cascadoriile au tinut pina cu 15 ani in urma, si asta nu pentru ca devenisera mai bune conditiile de calatorie, ci din cauza subrezeniei pasajului Nicolina. Asta s-a invocat atunci pentru desfiintarea traseului 9. Intre timp, traficul auto a crescut consistent, iar podul a ramas nereparat. Singurele interventii au vizat covorul de asfalt, topit in fiecare vara din cauza caldurii, si deteriorat in fiecare iarna din cauza materialului antiderapant imprastiat cu generozitate. Pasajul este unul din motivele pentru care reabilitarea liniei 9 va fi mai scumpa decit toate celelalte modernizate pina acum: 20 de milioane de euro, din care jumatate se vor duce pe calea de rulare si in consolidarea pasarelei, iar restul – in refacerea strazii din Podu Ros pina la capatul orasului (asfalt, trotuare si pista pentru biciclete).

Visul Primariei nu se opreste aici. Dupa "indreptarea" liniilor de tramvai, ar urma achizitionarea de vehicule noi, ale caror costuri sint cuprinse in proiectul mai larg de modernizare a transportului in comun, in valoare de 400 de milioane de euro. Proiectul a suscitat controverse la initierea lui, pe motiv ca Municipalitatea cheltuieste prea multi bani pe reabilitarea liniilor de tramvai, in loc sa fi optat pe anumite trasee pentru troleibuze – la fel de fiabile, dar mult mai usor de intretinut.

Zarurile au cazut insa dupa cum au dorit edilii orasului, iar banii s-au dus exclusiv pe asfalt, pavele si linii de tramvai. Chiar ieri, Primaria a batut palma pentru contractul de finantare a "santierului Nicolina", documentatia fiind practic gata. Urmeaza licitatia, care probabil va fi mai corecta decit cele de pina acum, dat fiind ca intr-un capitol vecin de finantare (Axa 2 a Programului Operational Regional, POR – Imbunatatirea infrastructurii regionale si locale de transport) Comisia Europeana a inceput sa intrebe insistent cum s-au cheltuit fondurile europene, in unele cazuri – inclusiv la Iasi – ajungindu-se chiar la suspendarea temporara a platilor. Tramvaiul iesean se afla in Axa 1 a aceluiasi Program Operational Regional.

Dincolo de banii investiti, la fel de importante ramin parerile iesenilor, adica ale acelora care nu au fost consultati inainte ca fondurile destinate infrastructurii de transport sa vizeze doar tramvaiele. Mai multi locuitori din cartierele Nicolina si CUG si-au manifestat deja pe site-ul ziarului nemultumirea privind "aglomerarea" traficului prin refacerea liniei 9. Teama de ambuteiaje este intemeiata, pentru ca, pe unele portiuni, calea de rulare devenise a doua banda pentru masini. In curind, ea va fi blocata pe alocuri de refugiile obligatorii. Iar cea mai mare bataie de cap, testul final pentru intreaga investitie, va fi reconfigurarea intersectiei Podu-Ros pentru accesul tramvaielor din patru directii. Sorin Oprescu sigur ar recomanda un pasaj.

Comentarii