Doua drame si multa nesimtire la Tirgu Frumos

Subtitlu

joi, 08 iunie 2006, 22:56
14 MIN
 Doua drame si multa nesimtire la Tirgu Frumos

Dupa acest gest, profesoara de chimie este batuta in scoala cu pumnii si picioarele de sora mai mare a elevei. Incapabila sa gestioneze „criza“, conducerea scolii alege o varianta revoltatoare: musamalizarea cazului. „Ziarul de Iasi“ a incercat sa afle cum s-a ajuns la aceasta situatie extrema. Ce a determinat-o pe eleva Oana Astefani, de 14 ani, sa incerce sa isi ia viata?
Si cum a fost posibil ca profesoara Alina Todica sa fie batuta crunt in scoala, in timpul orelor, sub ochii paznicului, elevilor si profesorilor? Cine poarta raspunderea pentru cele intimplate? Cit din vinovatia pentru decizia Oanei de a se sinucide ii revine severei profesoare Alina Todica si cit de responsabila e „familia cu probleme“ a elevei, marcata de alcoolismul tatalui? E limpede ca in sufletul elevei s-a dat o batalie inainte de a recurge la gestul extrem. Dar framintarile ei nu au fost observate nici de familie, nici de profesoara de chimie sau de diriginta. Pe de alta parte, care este „lectia“ pe care ar trebui sa o invete profesorii din acest caz? Trebuie ei sa coboare standardele? Sa nu mai lase corigenti de teama ca elevii lor se sinucid sau ii iau la bataie?
Incidentul socant de la Tirgu Frumos a pus in evidenta trei dintre cele mai dramatice probleme ale invatamintului romanesc:
1 – Criza majora in care se afla autoritatile scolare, incapabile sa gestioneze problemele reale ale elevilor;
2 – Drama profesorilor care isi fac meseria si vor sa aplice standardele fara compromisuri majore;
3 – Drama elevilor care se simt abandonati de familie si neintelesi de profesori.
„Ziarul de Iasi“ publica astazi o ampla dezbatere, punind in discutie, separat, toate cele trei probleme enumerate.
Drama profesoarei: Batuta de sora elevei, umilita de conducerea scolii
Atmosfera linistita la ScoAtmosfera linistita la Scoala „Ion Creanga“ din Tirgu Frumos. In pauza orei 11.00 de ieri, nimic nu amintea de bataia pe care o incasase cu 24 de ore in urma profesoara Alina Todica. In loc sa incerce sa investigheze cele intimplate pentru a afla ce anume a facut ca o colega sa fie agresata in incinta scolii, conducerea a ales solutia musamalizarii. Cazul nu exista in opinia directoarei. Profesorilor li s-a ordonat sa taca si sa sustina varianta oficiala – „doar o altercatie verbala“ – in urma careia profesoara s-a ales insa cu buza rupta si cu niste contuzii in zona fetei. Directoarea a continuat sa sustina aceasta varianta chiar si ieri-dimineata, in ciuda faptului ca „Ziarul de Iasi“ relatase pe larg faptele, povestite de martori si confirmate de politie. Cind insa au fost puse fata in fata cu reporterii, directoarele au lasat in planul doi varianta „altercatiei verbale“, spunind ca nu stiu si nu au vazut nimic.
„Am auzit ca ar fi fost batuta profesoara de chimie“
Se pare insa ca doar directoarele – care prin functia lor ar fi trebuit sa fie cel mai bine informate – nu stiau nimic, nici la 24 de ore de la agresiune. Cei citiva elevi aflati ieri in pauza, pe terenul din curtea scolii, auzisera ce se intimplase cu o zi in urma in scoala lor. „Am aflat ca ar fi fost batuta profesoara de chimie. Noi nu eram insa in scoala, si nici nu avem ore cu ea“, spune o eleva de clasa a VIII-a. „Am auzit ca e severa“, sare repede o colega a acesteia. Le intreb pe fete daca o cunosteau pe Oana. „Da, eu o stiam. E vecina cu mine. Cam lipsea de la scoala“, spune o alta eleva de clasa a VIII-a, care abia se alaturase grupului. Discutia a fost intrerupta de paznicul scolii, caruia ii spunem ca sintem de la ziar si luam citeva reactii de la copii. „Ei, eram si eu pe aici prin scoala, ieri. Eram in curte cind m-a chemat elevul de serviciu ca a intrat cineva necunoscut si tipa la profesoara de chimie. Altceva nu stiu ce-a fost“, spune cu seninatate barbatul, dupa care pleaca linistit spre intrarea scolii pentru elevi. Nu ne priveste suspect, nu ne cere sa ne legitimam si nici sa luam legatura cu directoarele scolii. Nimeni nu pare sa-i fi comunicat ca printre atributiile sale se afla si asigurarea securitatii in institutie. Mergem noi dupa el si ii spunem sa ne conduca in biroul directoarelor.
„Sint afectata de ce scrie presa“
„Sint foarte afectata de ce scrie presa despre scoala noastra. Sint niste minciuni. Nu s-a intimplat nimic. Nu a fost decit o altercatie verbala, asa cum va poate confirma si directoarea adjuncta a scolii. Eu eram plecata din scoala atunci, de aceea nu stiu ce s-a intimplat exact“, se repede sa dea explicatii directoarea Dobrita Vladeanu. „Eu aveam ora la a VIII-a B, cind a venit o colega si mi-a spus sa cobor ca a intrat o persoana straina in scoala si a vrut sa o agreseze pe profesoara Todica, dar au intervenit la timp profesorii. Eu nu am vazut ca profesoara sa fie batuta, deci nu stiu ce s-a intimplat“, a adaugat Natalia Mihei, directoarea adjuncta. Directoarea Mihei spune ca nu a vazut nimic si, desi s-a intilnit cu profesoara Todica, nu i s-a parut suspecta infatisarea ei ravasita.
„Era tulburata profesoara, dar nu mai tin minte cum arata. Si eu eram tulburata“, a spus directoarea gesticulind agitat, gasindu-si cu greu cuvintele. Cele doua directoare nu au reusit sa povesteasca ce se intimplase nici macar din relatarile celorlalti profesori, martori la bataia pe care o incasase Alina Todica. „Mai multi colegi ai nostri au intervenit. Nu mai stiu exact cine era acolo, pentru ca eram si eu tulburata. Nici nu am avut timp sa stam de vorba cu profesorii“, a continuat directoarea Mihei, sustinuta de Dobrita Vladeanu.
„Am vazut-o pe Alina trintita pe jos“
„Am auzit tipete pe hol si am iesit din fumoar. Am vazut-o pe Alina trintita jos, iar pe fata aceea cu miinile in parul ei. Am strigat repede la colegul meu Marius, care era si el in fumoar“, a povestit Amalia Dascalu, profesoara in Scoala „Ion Creanga“. „Cind am iesit din fumoar, am vazut-o pe Alina jos, iar pe fosta noastra eleva in picioare tipind: «Mi-ai omorit sora!» Am luat-o de miini, am indepartat-o de colega mea, si am lipit-o de perete. Tipa, se tragea cu miinile de cap, avea iesiri bruste. Am incercat sa o calmez, spunindu-i ca nu e frumos ce face“, a relatat la rindul lui profesorul Marius Dumitru. Acesta spune ca mai departe nu stie ce s-a intimplat pentru ca Simona Astefani a fost luata de directoarea adjuncta Mihei in cabinet, iar profesoara Todica era interogata de politisti. De altfel, acestia au confirmat desfasurarea unei anchete. „Profesoara a dat declaratie ca a fost lovita. Agresoarea a recunoscut ca a lovit-o pe Alina Todica cu un picior in abdomen, un pumn in spate si a tras-o de par. Fata si-a motivat fapta printr-un exces de furie“, a spus Vasile David, politistul de proximitate din Tirgu Frumos, adaugind ca toate acestea le-a adus la cunostinta directoarelor scolii.
Ieri, dupa ce a vazut amploarea pe care a avut-o de fapt evenimentul de la „Ion Creanga“, conducerea ISJ si-a schimbat radical atitudinea. „Am inceput deja o ancheta. Daca investigatiile inspectorilor vor arata ca fosta eleva a patruns in scoala din cauza unei fisuri in paza scolii, vor fi luate masuri“, a spus ieri Camelia Gavrila, sefa ISJ, adaugind ca, si in raportul primit ieri-dimineata, directoarele scolii au sustinut ca intre profesoara Todica si Simona Astefani nu a fost decit o altercatie verbala. Dar, pe baza semnelor de violenta, Alina Todica a obtinut ieri un certificat medico-legal de la Institutul de Medicina Legala. „Certificatul atesta echimoze pe spate si la nivelul fetei si recomanda 6-7 zile de ingrijiri medicale. O voi da in judecata pe Simona Astefani“, s-a rezumat ieri sa spuna profesoara Alina Todica.
Drama elevei: „Mi-am zis ca asa ii scap de probleme pe parinti“
Cazul socant de la „Ion Creanga“ dezvaluie si drama unei fete de 14 ani care, din disperare ca nu va putea sustine testele nationale, a vrut sa-si puna capat zilelor. Cine se face insa vinovat de tragedia prin care trece Oana Astefani, o eleva cu zeci de absente in catalog si corigenta in ultimul an de gimnaziu? Familia? Scoala? Cert este ca fata purta in suflet o durere pe care tinut sa o impartaseasca tuturor, lasind un bilet de adio. „Nu stiu daca e bine ce vreau sa fac, dar numai asa pot sa scap de rusinea fata de cei din jurul din meu. Mama, tata, sora, sper sa ma iertati vreodata. Va iubesc mult si sa nu suferiti dupa mine“, a scris Oana in scrisoarea de adio. Ultimele cuvinte pe care fata vroia sa le lase pe aceasta lume au fost: „Te urasc, profesoara de chimie. Din cauza ta am facut ce am facut. Te blestem toata viata ta“, a scris Oana in biletul pe care il tinea in mina, marti dimineata, la ora 10.00, cind a fost gasita in stare de inconstienta de sora si mama sa. Ieri, fata isi revenise. Privea pe geam in momentul in care am intrat in salonul de doua paturi al Spitalului „Sfinta Maria“ unde este internata. Parea deja impacata cu sine. Dupa o scurta perioada de gindire, Oana a acceptat sa ne dezvaluie ce a indemnat-o la sinucidere.
„Mi-a spus ca o sa ne vedem in toamna“
In ziua cu pricina, marti, Oana sustine ca principala sa preocupare era de a preda lucrarea profesoarei de chimie, obiect la care nu avea medie de promovare. „M-am dus sa ii predau referatul pe care ni-l ceruse. Eram impreuna cu o colega ce se afla intr-o situatie asemanatoare. Acesteia i-a fost primit referatul, iar pe al meu l-a respins. Doar mi-a spus ca «o sa ne vedem in toamna»“, a inceput adolescenta sa povesteasca. Povestea fetei e sustinuta atit de diriginta Alexandrina Ifrim, cit si de colega ei de banca, Ana Maria Vieru. „Am atentionat-o sa ii duca referatul profesoarei, dar copiii din clasa mi-au spus apoi ca aceasta nu a vrut sa-i primeasca lucrarea“, a spus profesoara Ifrim. De cealalta parte, Alina Todica spune ca i-a acceptat referatul Oanei, si chiar a notat-o cu 6. „Nu puteam sa-i pun mai mult. Referatul era copiat cuvint cu cuvint dupa al colegei de banca. Cu nota 6 ar fi putut sa treaca. Dar cind a vazut nota, eleva a rupt in fata mea foile, a fugit din clasa si a trintit usa“, sustine Alina Todica. Varianta prezentata ieri-dimineata si de doi dintre cititorii editiei electronice, pe forumul „Ziarului de Iasi“. Profesoara mai spune ca a avut bunavointa pentru toti elevii corigenti, stiind ca au testele nationale. Pe toti cei cinci corigenti din clasa Oanei, profesoara spune ca i-a ascultat aproape o luna de zile. „Numai pe Oana nu am putut sa o trec pentru ca fie lipsea, fie imi spunea ca nu a invatat nimic“, a adaugat aceasta. Diriginta spune insa ca Oana Astefani nu era cea mai slaba din clasa, ci se incadra in nivelul general: „Toata clasa era foarte slaba. Ma rugam de profesori sa le incheie totusi mediile pentru a intra in examene“.
„Am simtit ca nu mai am nici un viitor“
Cind s-a vazut in ipostaza de corigenta, fara sansa de a se prezenta la testele nationale, speriata ca parintii nu cunosteau adevarata situatie, Oanei i-au venit in minte ginduri dintre cele mai sumbre. „Imi era rusine. Parintii mei nu stiau de faptul ca eu am ramas corigenta la chimie. Tot timpul s-au purtat frumos cu mine si din acest motiv eram foarte nemultumita de situatia mea scolara. In seara cu pricina am vrut sa le spun, dar nu am avut curaj“, a mai spus fata. Coplesita de sentimentul ca si-a dezamagit parintii, eleva nu a gasit alta solutie decit sa inghita pastilele surorii. „Mi-am zis ca asa ii scap de probleme pe parinti. Inainte de a inghiti pastilele, retraiam momentele de la scoala si imi aminteam cum colegii vorbeau despre apropierea testelor nationale si cit de mult s-au pregatit. Atunci am simtit ca nu mai am nici un viitor. Am scris o scrisoare de adio si am inghitit tubul de medicamente al surorii“, a recunoscut Oana. La sentimentul de culpa a contribuit si faptul ca adolescenta nu prea isi daduse interesul pentru scoala in cursul anului, acumulind 126 de absente si medii de 5 si 6 la mai toate obiectele. „Nu numai eu absentam de la scoala…, iar la chimie nu aveam decit un absent“, atit a vrut sa ne spuna Oana, fapt contrazis insa de profesoara.
Familie cu probleme
S-a sinucis Oana din cauza exigentei profesoarei de chimie? Profesorii din scoala spun ca la drama fetei a contribuit in mare masura situatia din familie. „Provine dintr-o familie cu probleme. Se temea de tata, care era ceva mai sever“, a povestit directoarea adjuncta, Natalia Mihei. Diri-ginta fetei, profesoara Alexandrina Ifrim, invoca dezinteresul pe care l-a aratat familia fata de Oana. „Parintii nu veneau niciodata la scoala. Doar sora mai mare participa la sedinte“, a spus profesoara Ifrim. Dascalii mai povestesc ca Simona Astefani, sora Oanei, era bine cunoscuta in scoala, mai ales ca fusese eleva la rindul ei in „Ion Creanga“. Tinara care a batut-o pe profesoara Todica a terminat cu mari eforturi clasa a VIII-a, acum patru ani, pentru ca ramasese insarcinata. „Noi am ajutat-o sa termine clasa, sa-si dea capacitatea si sa faca scoala profesionala“, si-a amintit directoarea adjuncta. Mai mult, Simona le-a spus marti directoarelor scolii, dupa ce a agresat-o pe profesoara de chimie, ca „sufera cu capul“. „Avea o privire tulbure, ne-a spus ca e bolnava cu capul si ca are epilepsie. Noi nu am stiut pina acum“, a relatat Natalia Mihei. De cele doua fete se ocupa mai serios doar mama, stiu dascalii din scoala, iar Oana avea probleme in special cu tatal, cunoscut acolo ca fiind alcoolic. „Marti dimineata, eu i-am spus tatalui Oanei ca aceasta a inghitit pastile si ca Simona a batut-o pe profesoara. I-am spus sa se duca repede acasa, dar peste o ora sau doua l-am vazut intr-o crisma“, a povestit Ana-Maria Vieru, prietena Oanei, cele doua eleve fiind partenere de chiul, potrivit diri-gintei clasei.
„Vreau sa ma apuc de invatat“
Intrebata daca nu cumva dragostea a fost de vina pentru problemele scolare, Oana a sustinut sus si tare ca nu are prieten. „Acum nu am nici un prieten. De o luna si jumatate m-am despartit de fostul meu prieten. Nu are nici o legatura cu ceea ce am facut eu“, a tinut sa precizeze fata.
Cum starea sa de sanatate s-a ameliorat considerabil, adolescenta va putea parasi spitalul in cel mult trei zile, potrivit medicilor. Adolescenta pleaca cu gindul de a-si reface viata si de a uita acest moment de criza. „Regret gestul facut si vreau sa ma apuc de invatat. Voi incerca sa vorbesc din nou cu profesoara de chimie. Sora mea a reactionat mai violent, doar din prea multa afectiune pentru mine. Poate imi va accepta referatul. Inca mai am timp pentru a ma pregati de testele nationale. Tin sa dau acest examen!“ a incheiat optimist Oana, de pe patul de spital.
Adrian Neculau: „Scoala trece printr-o criza, autoritatea profesorului este in scadere“
Cazul de la „Ion Creanga“ pune in discutie o puternica criza de autoritate a scolii in general, a statutului profesorului in societate, precum si o lipsa de comunicare intre profesori si parinti. „Scoala trece printr-o criza. Prestigiul scolii a coborit extraordinar de mult in ultimii ani. Scoala nu mai este un model cultural, motiv pentru care si autoritatea profesorului este in scadere“, este de parere prof.dr. Adrian Neculau, de la Facultatea de Psihologie a Universitatii „Al. I. Cuza“. Profesorul Neculau considera ca dascalii nu mai au credibilitate din cauza ca sistemul de invatamint a devenit atit de flexibil, de lejer, incit oricine poate obtine o diploma. „Uitati-va la ce institutii ofera diplome si cum se trec examenele, chiar la universitate! Asa s-a ajuns ca in invatamint sa fie recrutati oameni care nu au forta, nici morala si nici cognitiva, de a da piept cu elevii. Si atunci, fireste, ca trebuie sa cobori stacheta, atit a ta, ca profesor, cit si a prestatiei elevilor“, a adaugat Adrian Neculau.
Seryl Talpalaru, directorul Colegiului „Racovita“, atrage atentia asupra nivelului de pregatire al profesorilor sub aspect pedagogic. „Exista doua categorii de profesori: cei care si-au dorit meseria asta si cei care nimeresc la catedra. In cazul ultimei categorii, pregatirea pedagogica e in mare suferinta. De aceea, le este si greu sa se impuna in fata elevilor“, a spus Talpalaru. In plus, criza scolii se explica si prin faptul ca pentru multi, profesoratul a ajuns o „meserie de refugiu“. „Aleg catedra pentru ca nu gasesc nimic altceva de lucru“, a comentat Neculau. Directorul Talpalaru mai este de parere ca exigenta profesorilor din ultimii ani a scazut si din cauza presiunii pe care o reprezinta notele. „Admiterea la liceu, la facultate se face in functie de note, de medii. Exista o vinatoare de note, elevii si parintii fiind dispusi la orice pentru asta, iar profesorul simte presiunea din partea tuturor“, a comentat Talpalaru.
Referitor la cazul de la „Ion Creanga“, profesorul Neculau considera ca nu numai situatia scolara a indemnat-o pe eleva la gestul sinuciderii. „Situatia e clara. Provine dintr-o familie tarata. S-au acumulat mai multe esecuri, inclusiv cel al surorii, care, la aceeasi virsta cu a ei, a ramas insarcinata. Nerealizarile si fondul de fragilitate adolescentina au condus la acest gest“, a explicat Neculau. Pe de alta parte, Florin Iancu, directorul adjunct al Colegiului „Negruzzi“, considera ca scoala ar fi trebuit sa se implice mai mult in acest caz. „In momentul in care un elev de clasa a VIII-a are zeci de absente si stare de corigenta la mai multe obiecte, e o problema. Ar fi trebuit intervenit si comunicat in primul rind cu familia“, a spus Florin Iancu, care apreciaza ca un profesor ar trebui sa fie intelegator si indulgent cu elevii, dar numai in situatii in care exista bunavointa si din partea copilului. „Daca elevul nu vine la scoala si nu arata interes, nu vad de ce am cobori stacheta“, a adaugat Iancu.
Scrisoarea de adio a elevei Oana Astefani: „Cu lacrimi in ochi scriu aceste ultime rinduri si cu regret ca viata mea nu a putut fi mai lunga“
„Nu stiu daca e bine ceea ce vreau sa fac, dar numai asa pot sa scap de rusinea fata de cei din jurul meu. Va rog frumos sa ma iertati si sa nu uitati ca va iubesc mult. Poate o sa ma judecati de ce am facut acest lucru, dintr-o prostie ca am ramas corigenta. Nu puteam sa dau ochii cu voi, mai ales cu parintii, ar fi fost o lovitura prea mare pentru ei, nici eu nu puteam sa rezist cind ii vedeam ca toti invata pentru examen sau cind ei ma intrebau daca am inceput sa invat pentru examen, eu ce sa le raspund? Cu lacrimi in ochi scriu aceste ultime rinduri si cu regret ca viata mea nu a putut fi mai lunga, dar asta e, incercati sa nu faceti aceeasi greseala ca si mine. Va rog sa-i spuneti lui Bia (fiica surorii mai mari – n.r.), cind va creste mare, ca am iubit-o foarte mult si sa ma ierte ca am facut acest lucru, dar numai asa puteam sa scap de aceasta rusine. Mama, tata si sora, sper sa ma iertati vreodata pentru ceea ce am facut, va iubesc foarte mult si sa nu suferiti dupa mine. Madalina (prietena si colega ei – n.r.), sa stii ca linga tine am aflat ce inseamna o prietenie adevarata si un prieten care e linga tine si la bine si la rau. Chiar daca mie mi-ati spus ca o sa trec peste asta, dar nu e usor si nu cred ca puteam sa rezist. Bia, cind vei fi mare sa inveti ca sa nu patesti ca mine, te roaga matusa sa nu o uiti si sa fii o fata cuminte. Madalina, sa ai grija de tine si sa nu mai intri in belele. Sa-ti aduci aminte de mine si de clipele petrecute impreuna. Mama si tata, sa nu va mai certati, faceti acest lucru macar in memoria mea. Tata, sa nu mai bei, iar tu, mama, sa nu te consumi pentru mine ca sa nu te imbolnavesti. Sorine, tu incearca sa-i asculti pe parinti, nu-ti mai bate joc de bunatatea lor. Aveti grija de Bia, va rog eu. Imi pare rau ca nu mi-am luat adio de la voi, dar nu puteam pentru ca va dadeati seama de ceea ce urma sa fac. Te urasc profa de chimie! Din cauza ta am facut acest lucru. Te blestem toata viata ta. Todica Alina, blestemata sa fii pentru ce mi-ai facut. Sa ma iertati, va rog eu, si sa aveti grija de voi. ADIO! VA PUP PE TOTI! Bia, imi vine foarte greu sa ma despart de tine. Regret ca nu te voi vedea crescind. TE IUBESC BIA, VA IUBESC PE TOTI!!! ADIO!“

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii