Profesorii au trecut de concursul de titularizare

joi, 15 iulie 2004, 23:00
4 MIN
 Profesorii au trecut de concursul de titularizare

Aspirantii la un post in invatamintul vrincean au trecut ieri prin emotiile concursului de titularizare, care le va trasa destinele profesionale cel putin pentru urmatorii ani. Si in acest an, preferintele viitorilor dascali s-au indreptat spre prescolari si spre elevii din clasele primare, Inspectoratul Scolar Judetean fiind asaltat in acest an de un numar foarte mare de inscrieri pentru posturile de invatatori si educatori. La polul opus s-au situat si de aceasta data specializarile de limba si literatura romana, engleza si franceza, unde mai bine de jumatate din posturi risca sa ramina vacante. La alte discipline, cum ar fi fizica sau chimia, exista foarte putine sau chiar nici o catedra disponibila.
Numarul doritorilor de a lucra in invatamint s-a diminuat si pe parcursul etapelor de mobilitate a personalului didactic. Desi initial s-au inscris 627 de candidati, pina la data concursului mai multi au renuntat din diferite motive. „Pina la concurs au ramas 574 de candidati. 53 nu au avut drept de participare din diverse motive, cum ar fi nepromovarea examenului de licenta, absenta sau nepromovarea la probele practice, iar unii chiar au renuntat la cerere”, a precizat inspectorul pe probleme de mobilitate a cadrelor didactice, Vasile Grapa. Surprize au existat si ieri, cind nu mai putin de 115 aspiranti la un post au lipsit din concurs, din care numai 32 la invatatori. Printre absenti s-au numarat si 16 la educatori, 8 la matematica, 7 la chimie si 6 la geografie. „Motivul numarului mare de absenti este in general lipsa posturilor. Pentru unii concursul nu a mai prezentat interes, obtinind drept de continuitate pe post”, a mai spus inspectorul Vasile Grapa.
Subiecte clasice la titularizare
Examenul de titularizare a debutat in jurul orei 10.00, iar candidatii au avut la dispozitie maxim 4 ore pentru a-si demonstra cunostintele, atit la disciplina aleasa, cit si la partea de metodica. Desi se asteptau ca subiectele sa fie combinate, atit in sistem clasic cit si grila, MEC a hotarit ca in acest an probele sa reflecte cit mai exact cunostintele candidatilor si procesul de predare la clasa. „Probele de concurs se vor sustine ?n profilul postului/ catedrei, dupa o tematica specifica, elaborata si publicata de MEC, nu dupa programa de definitivare ?n ?nvatamint, rupta de prea multe ori de realitatea actului didactic de la clasa; ?n acest fel, recrutarea personalului didactic se face ?n acord cu ceea ce trebuie sa se predea la clasa (de exemplu, la concursul din iulie 2003 au fost 98 de discipline tehnice, multe dintre ele neregasindu-se ?n curriculumul national, din care au ramas 28)”, mentionau reprezentantii Ministerului Educatiei, intr-un comunicat de presa.
Varianta de subiecte extrasa de reprezentantii MEC a purtat numarul 1, ea continind doar subiecte de sinteza. Candidatii la limba romana, de exemplu, au avut de prezentat comediile lui I.L. Caragiale, demonstrarea caracterului oral/ popular al unui text dat, precizarea rolului semnelor de punctuatie, transformarea in vorbire indirecta, precum si alte cerinte de gramatica si metodica, la aceasta din urma trebuind prezentate si programele de optional. „Subiectele au fost alese cu mare grija, iar punctajele partii de metodica au avantajat si pe cei care au mai putine cunostinte de metodica, si pe cei cu experienta mai mare la catedra. Prezentarea programelor de optional mi s-a parut o idee interesanta, o provocare pentru candidati”, a precizat inspectoarea de limba romana, Maria Lupu. Invatatorii au avut de prezentat caracteristicile basmului cult, in timp ce educatoarele au aratat particularitatile genului dramatic in opera „Apus de soare”. La gramatica, subiectele au continut fie despartiri in cuvinte, sinonime, alcatuiri de anunturi, fie precizarea valorii morfologice sau a functiilor sintactice. La metodica, educatorii au trebuit sa descrie, printre altele, si jocul didactic, ceea ce nu i-a pus prea mult in incurcatura pe candidati. „Subiectele au fost asa si asa, prima parte mi s-a parut mai grea. Partea de metodica a fost chiar acceptabila”, ne-a spus una din aspirantele la un post de educatoare.
Candidatii si-au putut verifica lucrarea dupa baremele afisate la centrele de concurs. De asemenea, ele au putut fi obtinute si pe internet.
Un candidat eliminat si o teza anulata
Titularizarea s-a desfasurat in trei centre de examen. La Scoala „Anghel Saligny” au fost repartizati educatoarele si candidatii la fizica, chimie, biologie, cultura civica, filozofie, educatie plastica, religie, informatica, geografie si educatie fizica. La Colegiul „Unirea” au sustinut examen candidatii la limba romana, engleza, franceza, matematica, istorie, muzica, educatie tehnologica si ingineri/ subingineri, in timp ce la Liceul 2 s-au prezentat invatatorii, candidatii la psihologie si maistii instructori.
Doar doua incidente neplacute au survenit in timpul concursului. Un candidat la informatica a fost prins copiind, ceea ce a dus la eliminarea acestuia din sala. De asemenea, o alta teza a fost anulata, pentru ca a fost redactata cu doua culori diferite. „Lucrarea unui candidat la educatie fizica a fost anulata, pentru ca a fost scrisa cu doua feluri de cerneala, albastra si neagra. In plus, s-a intervenit si printre rinduri”, ne-a spus inspectorul responsabil cu mobilitatea cadrelor didactice, Vasile Grapa.
Data limita pentru afisarea rezultatelor este 18 iulie, listele putind fi consultate la centrele in care s-a desfasurat concursul de titularizare. Lucrarile profesorilor au fost trimise spre corectare in centrele universitare din Iasi, Galati, Bucuresti si Brasov. Profesorii din Iasi vor evalua majoritatea tezelor, printre care cele de la romana, educatori si invatatori. Contestatiile se depun la sediul Inspectoratului Scolar, tot pe 18 iulie. „Lucrarile nu vor reveni in Focsani decit dupa rezolvarea contestatiilor. Acestea vor fi transmise prin fax in centrul de evaluare, iar recorectarea se va face cu alti evaluatori”, a precizat presedintele comisiei judetene de titularizare, Mihai Ladaru.
Linie speciala pentru titularizare
Ministerul Educatiei si Cercetarii a pus la dispozitie si o linie telefonica speciala, unde pot fi semnalate problemele aparute la concursul de titularizare. Cei interesati pot suna la numarul 021/315.50.99, in intervalul orar 8.30 – 16.30, pina la incheierea etapelor de repartizare computerizata. (Camelia STANILA)

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii