Zile grele pentru taximetristi

duminică, 24 august 2003, 23:00
3 MIN
 Zile grele pentru taximetristi

Legea taximetriei si normele ei metodologice aparute de curind au pus sare pe rana taximetristilor si patronilor firmelor de taxi. Nu de alta, dar dotarea unui taxi cu toate cele impuse de lege inseamna foarte multi bani, iar scolirea taximetristilor va fi obligatorie. „Deocamdata nu se stie nimic. Nu ne-a zis nimeni nici de cursurile astea, nici de case de marcat sau altceva. Cind vom fi anuntati de politie sau de altcineva, o sa vedem cum si ce trebuie sa facem”, pare sa fie parerea celor mai multi dintre taximetristii Focsaniului.
Noua lege a taximetriei ii va face pe multi transportatori sa renunte la afacere din cauza costurilor foarte mari, impuse de taxele de autorizare. Taximetristii isi vor putea desfasura activitatea numai daca vor detine un atestat eliberat de Autoritatea Rutiera Romana (ARR), dupa frecventarea unui curs de pregatire in domeniu, care ar putea dura cinci zile. Pentru a sustine examenul de absolvire a cursului, conducatorul auto trebuie sa prezinte la ARR dovada absolvirii cursului de pregatire profesionala, dovada platii taxei de testare si a certificatului de atestare, costuri care ar putea ajunge pina la 60 de Euro. Pentru a promova, candidatii vor trebui sa raspunda corect la cel putin 70% din intrebarile testului-grila, aprobat prin ordin al ministrului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
In caz de esec, conducatorul auto mai poate sustine un alt examen, dupa 15 zile. Al doilea test nepromovat inseamna urmarea unui nou curs de pregatire profesionala. Lectiile pentru taximetristi vor fi tinute de lectori de la institutele de perfectionare in domeniul transporturilor. Certificatul de atestare profesionala este valabil cinci ani si poate fi prelungit cu inca trei. „Nu stiu ce urmaresc prin noile reglementari, cert este ca numarul taximetristilor se va reduce. Dar, daca vreau sa merg in continuare va trebui sa ma supun normelor in vigoare. Mai grav este ca nu se stie care este valoarea exacta a investitiilor”, sustine unul dintre taximetristi.
Dotari costisitoare
Normele metodologice stabilesc ca, pentru a putea practica activitatea de taximetrist, soferii trebuie sa detina certificat de atestare, sa fie angajati la operatorul care detine taxiul pe care il conduce sau ca este proprietarul mijlocului de transport respectiv, sa fie apt din punct de vedere medical si psihologic si sa aiba permis de conducere categoria B, de trei ani.
Pentru obtinerea autorizatiei de executare a serviciului, legea ii mai obliga pe taximetristi sa-si doteze autovehiculele dupa anumite standarde. Astfel, pina la inceputul anului viitor, ei vor trebui sa-si cumpere case de marcat fiscale, care pot costa pina la 250 de Euro, o lampa TAXI de culoare galbena, alte doua lampi, una verde si alta rosie care sa arate daca taximetristul are client sau nu.
Lampa mare TAXI, care va sta aprinsa permanent, ajunge la 33 de Euro. Legea prevede, printre altele, ca taxiul trebuie sa ofere prin ?nsemne, ?nscrisuri, elemente de culoare vizibile de la distanta, informatii privind tarifele de transport aplicate. Caroseria taxiurilor va avea culoarea stabilita prin hotarirea Consiliului Local – in cazul judetului nostru, culoare galbena – iar pe portierele din spate se va aplica vizibil un indicator cu numarul de autorizatie, data expirarii acesteia si localitatea de autorizare.
Numar limitat de autorizatii
Pina la sfirsitul anului, nu vor fi aplicate sanctiuni pentru neechiparea corespunzatoare a taxiurilor. Autorizatia pentru executarea serviciului va fi valabila cinci ani, fata de un an cit era pina la intrarea in vigoare a noilor reglementari. Legea taximetriei impune transportatorilor un comportament civilizat si preventiv ?n relatia cu clientul, acestia fiind obligati sa asigure protectia clientului, cit timp acesta se afla ?n taxi, sa nu angajeze transportul unei persoane aflate ?n stare avansata de ebrietate sau pusa pe harta, sa nu transporte clienti pe bancheta din fata, decit ?n cazul cind pe bancheta din spate nu mai este loc. O noutate o constituie limitarea numarului de autorizatii taxi permanente si sezoniere. (L.B.)

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii