Live Story

joi, 03 mai 2012, 19:06
3 MIN
 Live Story

Pe 21 aprilie a avut loc la Ateneul Tatarasi un nou eveniment teatral: in premiera, Ferma animalelor, adaptare dupa George Orwell, in regia lui Vlad Cepoi si a lui Ovidiu Ivan. Din distributie fac parte actorii: Ovidiu Ivan, Theodor Ivan, Laura Bilic, Loredana Cosovanu.

Ferma animalelor, reprezentatie alerta, puternic inervata si vascularizata, excelent sustinuta regizoral, esentializeaza si actualizeaza prin transpunere in spatiul mioritic satira politica din romanul lui Orwell. Scenariul original inregistreaza doua tranzitii in existenta unei natii, metaforic numita prin expresia "ferma animalelor": o revolutie ce reinstituie democratia, inlaturind dictatura oamenilor (leader devine Snowball) si o lovitura de stat prin care revolutia este confiscata de nomenclatura porcina, iar leaderul democrat inlaturat (conducerea autoritara a lui Napoleon bazindu-se pe "mascati"). Oamenii si porcinele sint transformati in categorii: doua forme diferite ale guvernarii tiranice. Mai poate comunismul interesa astazi un tinar altfel decit in masura in care reciteste un capitol al cartilor de istorie ori parcurge o fila din prezentul altora? Dar comunismul deghizat sub masca democratiei ar putea sa ne incite inca simturile? Incalcarea drepturilor omului de facto, in timp ce de jure acestea sint etalate?

Am apreciat in mod special ca nu s-a apelat la masti pe parcursul reprezentatiei. Doar la final, si nu direct, ci prin proiectarea unor umbre, pentru sublinierea indistinctiei dintre cele doua forme ale terorii totalitare. Explicitarea scenica prin care scenariul devine inteligibil este inlesnita prin distribuirea Laurei Bilic in dublu rol (magarusul Benjamin si vocea narativa). In calitate de narator, ea restabileste polurile pozitiv-negativ ori de cite ori acestea incep sa se confunde. Scenele au cursivitate si ritm, iar procedeele regizorale sint bine uzitate. In rolurile celor mai multi dintre locuitorii fermei animalelor sint distribuiti copii, care se descurca ireprosabil. Impresia generala de spectacol pentru tineret nu va ramine nejustificata la final.

E pentru a doua oara cind se simte la Iasi nevoia adaptarii pentru scena a unui text de George Orwell, renumit pentru cele doua parabole la adresa regimurilor totalitare. Tot la Ateneu se mai joaca 1984 (premiera 18 noiembrie 2011, regia: Adrian Buliga). Aceste alegeri nu pot fi intimplatoare. Daca 1984 ne atrage atentia asupra acelorasi teme (teroare, minciuna, manipulare), Ferma animalelor depaseste nivelul strict teoretic, facindu-ne partasi la evenimente. Structura spectacolului mizeaza pe iluzia unui teatru in teatru: protagonistii sint initial distribuiti in roluri chiar sub ochii spectatorilor. Iar la final iluzia este demistificata: actorii se asaza toti pe marginea scenei, privindu-ne drept in fata si dezvaluindu-si identitatea. De fapt, e mai mult decit un simplu teatru in teatru. E un live story. Pentru ca ne priveste. Treptat, prin repetate trimiteri ale hoardei animaliere prin sala, prin proiectarea zonei privilegiate (casa oamenilor, devenita a nomenclaturii porcine) pe un panou, egal vizibil pe scena si in public, actorul devine el insusi spectator, iar spectatorului i se lanseaza provocarea de a fi mai mult decit asistentul lucid al propriei vieti. Astfel ca pariul montarii este cistigat: noi sintem, de fapt, chiar ei.

Mesajul este aruncat ca un bumerang la final de reprezentatie: "Aceasta este Ferma animalelor. Ma numesc… si traiesc in Romania…". Imaginea Romaniei actuale se lasa surprinsa din scurtcircuitarea a doua culturi populare: folclorul traditional si rap-ul american. Intersectarea acestor doua culturi diferite scoate la rampa o societate pestrita, fara personalitate, in acelasi timp energica, dar prada manipularilor din orice directie si dinspre orice regim politic. Perspectiva regizorala este una pur ironica, blamind servitutea indiferent de coloratura leaderilor politici.

De modul in care bumerangul se va intoarce dinspre tinerii din sala, carora acest mesaj le e adresat, depinde succesul deplin al unei puneri in scena care nu-i decit povestea tuturor redata live. Revolta finala care incheie romanul lui Orwell lipseste din povestea noastra, deoarece pentru noi aceasta inca nu s-a produs. Cred in finalul deschis al acestui spectacol cu si pentru tineri.

Comentarii