Joi
9 Februarie 2012
Ultimul up-date 13:07 GMT+2
Ziarul de Iasi
ANUNTURI: AUTO | IMOBILIARE | LOCURI DE MUNCA | POSTEAZA UN ANUNT | ANUNT PRIN SMS | ABONAMENTE | PUBLICITATE | CONTACT
Sectiuni saptamanale
Suplimentul de cultura
Ghidul pentru sanatate
Ghidul auto
Ghidul casei
Naturist
Bomba
Abonamente si publicitate
Abonamente
Oferta publicitate
Contact
Linkuri sponsorizate
Sports cars
Anvelope
Anvelope ieftine
Videochat Iasi
Fetele norocoase blog
Mihaela Aioanei
Homeopatie pentru copii
Linkuri
Jup
Calendarul ortodox
Iasinet
Anunturi
Muzica
Fabricat in Iasi
Medicalnet
Revista22
Online Marketing
Muzeul Literaturii Romane
IASUL UNIVERSITAR
Ziare
Joc Secund
Alte editii locale
BACAU
ROMAN
VASLUI
FOCSANI
SUCEAVA
BRAILA
GALATI
CLUJ
SIBIU
ALBA
Arhiva
Cauta in arhiva
Arhiva pe saptamini
UTILE
Noul cod rutier valabil de la 1 decembrie 2006
Telefoane si adrese utile
Mersul trenurilor valabil de la 11 decembrie 2011
Proiecte
"Ziarul de Iasi"
Oferiti burse copiilor din mediul rural
Premiile literare "Ziarul de Iasi"

Un Harpagon in buricul Iasilor

Autor: Valeriu GHERGHEL
Data publicarii: 06/09/2010

Daca veti merge sa-l intrebati pe dl Vasile Munteanu ce a facut si ce face pentru casa A.D. Xenopol, directorul iti va plinge pe umar si-ti va arata niste foi ingalbenite.

Ori de cite ori trec prin centrul Iasilor, pe la Spiridonie indeosebi, am o stringere de inima. Alaturi de blocul cochet construit in anii '80, zaresc fosta casa a lui A.D. Xenopol, din strada Vasile Conta nr. 9, intr-o stare deplorabila. Te apuca mila si furia totodata. Situatia acestui monument de patrimoniu reprezinta un adevarat scandal. El a incaput, in aprilie 2001, pe miinile unui anume Radu Jinga, actualul proprietar. Numitul Radu Jinga nu pare citusi de putin interesat de monument, ci de pretul lui. Ministerul Culturii a intentionat, acum trei ani, sa cumpere casa. Proprietarul a cerut prea mult, cam un milion de euro, sa zicem. Ministerul a renuntat, iar alti musterii nu s-au ivit.

In tot acest timp, casa A.D. Xenopol pur si simplu se darima. Si nu e vorba de o casa oarecare, dintr-un loc oarecare. E casa unui mare istoric al romanilor, aflata in chiar buricul tirgului.

Principalul vinovat pentru starea monumentului e, desigur, proprietarul Radu Jinga. Dupa ce a primit de la Stat edificiul (care oricum arata mult mai bine decit astazi), acest individ nevazut si neauzit, despre care autoritatile evita sa vorbeasca, a lasat casa in paragina. Ploua si ninge inauntru. Bate vintul. Peretii cad. Avarului nostru nu-i pasa nu doar de trecut, nu-i pasa nici de prezent si, se pare, nu e ingrijorat nici pentru viitor. Singura preocupare a acestui Harpagon de secol XXI e pesemne pretul cladirii si al terenului de 625,47 mp. Individul a ramas perfect surd la la articolele care s-au scris despre acest masacru. A ignorat cu trufie toate intrebarile societatii civile. A ramas surd si la avertismentele autoritatilor.

Al doilea vinovat este, negresit, dl Vasile Munteanu, directorul Directiei Judetene pentru Cultura, Culte si Patrimoniu National Cultural (DJCCPNC) Iasi. Am mai scris despre numele bombastic al acestei "directii" mai degraba inexistente si fara nici un folos vadit. Dl Vasile Munteanu nu e singur in institutie. Are si consilieri. Daca veti merge sa-l intrebati ce a facut si ce face pentru casa A.D. Xenopol, directorul iti va plinge pe umar si-ti va arata niste foi ingalbenite. Sigur, cunoaste in amanunt situatia (asa ne-a vorbit si despre casa Culianu), viziteaza in fiecare zi cladirea, a luat masuri, nu-si pierde speranta. A vrut sa-l amendeze pe vinovat (adica pe numitul Radu Jinga), dar justitia oarba s-a opus. Mai mult de atita dl Vasile Munteanu nu este in stare. Se lupta eroic cu justitia, vegheaza cu perseverenta asupra ruinii, dupa cum marturiseste, se lamenteaza in public, papa banii Statului degeaba. Sub pontificatul lui, nici un monument nu va mai ramine in picioare.

Iata o luare de pozitie mai veche: "Nu accept declasarile, m-am opus din rasputeri lor, zestrea orasului se risipeste astfel. Dupa mine, sanctiunile pentru proprietarii care nu ingrijesc imobilele vechi ar trebui sa mearga pina la expropriere. Sintem insa un popor traumatizat, circumspect fata de masurile dure. In citeva cazuri, am facut plingeri penale pentru proprietari, avem o colaborare buna cu Politia de Patrimoniu. De exemplu, Casa A.D.Xenopol, dupa ce i-am facut nenumarate plingeri proprietarului pentru distrugere, va fi reabilitata. La sfirsitul lunii iulie (un iulie de acum citiva ani, s. m. V. G.) proprietarul a venit la noi cu un proiect de reabilitare pe care l-am avizat, este casa dumnealui, este in centrul orasului, si o va repara corespunzator".

Intrebarea de ordin mai general e urmatoarea: ce e de facut cu proprietarii care nu tin seama de nici o lege, nici macar de legea bunului simt? Ce se intimpla cu monumentele istorice care au incaput pe mina acestor snapani, care nu fac decit sa astepte disparitia lor? Nu exista nici o modalitate de a-i trage totusi la raspundere? Daca il credem pe dl Vasile Munteanu, o astfel de modalitate nu exista deocamdata. Sintem nevoiti sa asistam resemnati la acest masacru chinuitor. Legile sint precare. Vointa de a le aplica, nula.

Eu as observa ca tocmai vointa de a avea un oras frumos lipseste. Si cita vreme ne vom confrunta cu astfel de indivizi nepasatori, Iasii vor ramine un oras cenusiu, senil, lipsit de viitor...


Posteaza pe Facebook Posteaza pe Twitter Trimite pe YMessenger Trimite pe Email Posteaza pe Google Adauga la Favorite Posteaza pe Delicious Posteaza pe MySpace Posteaza pe Digg Posteaza pe LinkedIn DA DE VESTE
adauga comentariu trimite articolul prin e-mail versiune printabila
Comentarii
alooooooo
08/09, 12:16, postat de gabi
da ce bine esti informata, mai coada de topor..
RE: Ce e de facut
07/09, 09:34, postat de rodica
D-nul Gherghel are dreptate. Din pacate Vasile Munteanu-marele sef al Directie de Cultura- nu face decat sa se tanguie si sa suspine suav cand e intrebat de soarta patrimoniului. Acelasi domn e insa un mare dur in culise, unde se joaca pe sume mari de bani, comisioane... In aceste conditii de ce ne-am mai mira de atititudinea dumnealui?! Are un post care ii aduce multe beneficii subterane si uite asa averea dumnealui creste si patrimoniul pe care pastoreste se duce pe apa sambetei...Rusine, mare rusine d-nule Munteanu!!
pt lucica minte mare
06/09, 23:04, postat de dan
lucian tata, ai facut ochisori puiule? Nu vrei sa ragi de destept ce esti in alta parte? Nu de alta, da' ai o atitudine foaarte constructiva;)
iata articolul
06/09, 21:23, postat de radu jinga
Socrul lui Bogdan Cihodaru, patronul trustului Terra, are dosar penal pentru "distrugerea, jefuirea sau însuºirea unor valori culturale" ºi "degradare". Radu Jinga (70 de ani) este cercetat de poliþiºti pentru cã, deºi legea îl obligã, nu a întreþinut un monument istoric pe care îl deþine în proprietate. Este vorba de Casa "A.D. Xenopol" de pe strada Vasile Conta, retrocedatã în 2001 lui Bettino Diamant ºi cumpãratã de Jinga.
<br/>
<br/>
<br/>
<br/>"Decizia întocmirii dosarului a venit dupã ce o comisie formatã din poliþiºti ºi inspectori ai Direcþiei de Culturã s-au deplasat la faþa locului ºi au stabilit elemente de degradare", spune subinspector Virginia Pralea, purtãtor de cuvânt al IPJ Iaºi. "Din punctul meu de vedere acolo se poate construi orice în condiþiile legii, dar sã vãd cã se întâmplã ceva cu acea clãdire ", a declarat pentru www.ieseanul.ro Vasile Munteanu, directorul Direcþiei de Culturã a Judeþului Iaºi.
<br/>
<br/>
<br/>
<br/>Pedeapsa prevãzutã de lege în cazul stabilirii vinovãþiei este cuprinsã între 5 ºi 20 de ani pentru prima infracþiune ºi între 1 ºi 10 ani pentru cea de-a doua.
<br/>În anii din urmã, casa a fost scoasã la vânzare în mod repetat de Jinga, iniþial o ofertã de 1 milion de euro fiind fãcutã Primãriei, prin agenþia imobiliarã a lui Cihodaru. Primãria a avut un drept de preempþiune pe care nu ºi l-a exercitat din lipsã de bani. Recent însã se pare cã Jinga a renunþat la vânzare ºi are în plan construirea unei pensiuni, obþinând deja ºi primele avize în acest sens. Bãrbatul mai deþine diverse suprafeþe de teren în zona ªes Bahlui ºi Aleea Mihail Sadoveanu, fiind ºi acþionar, împreunã cu fiica sa Gabriela Cihodaru, la bisãptãmânalul 7 Est. Radu Jinga nu a putut fi contactat pentru a comenta acuzaþiile care i se aduc
Mai sa fie
06/09, 19:46, postat de GOGU
Nu cunoasteti cine e personajul, poate va lamuriti http://ieseanul.gandul.info/iasi/socrul-milionarului-bogdan-cihodaru-cercetat-penal-2420191.
Care este cheia articolului
RE: Re: comentarii (si raspunsuri
06/09, 18:22, postat de lucian
Taci. bre, din gura, ca te faci de ras inca si mai tare
RE: RE: o opinie
06/09, 17:09, postat de mircea
Eu pun doar o singura intrebare: cate degete sunt intr-o "jumatate din degetele unei maini?
Re: comentarii (si raspunsuri
06/09, 15:54, postat de dan
Nu ma cert cu nimeni, dar nici nu pot tolera aberatii  si acuze stupide.
Nu ma pronunt in calitate de specialist, pentru ca nici nu sunt, dar din cate stiu, singura cale de actiune este in justitie. Cel putin asa procedeaza ONG-urile confruntate cu probleme similare, cu mai mult sau mai putin succes, cum ar fi ong-ul “Salvati Bucurestiul” din capitala. Poate domnul un iesean ne-ar putea lumina si cu alte metode, specifice OAMENILOR patrunsi de importanta misiunii lor, cu idealuri marete pentru care s-au luptat.
Problema este ca ONGuri pentru patrimoniul iesean ori nu exista, ori exista de pomana.  Acum se incearca infiintarea unei fundatii, (http://www.fciasi.ro/despre-initiativa/ce-ne-propunem/) care are in vizor si problema patrimoniului iesean.  De multe ori rezolvarea din justitie este tardiva, dar e singura cale legala. Bineinteles, un ong, organizatie, fundatie, poate pune presiune asupra institutiilor si factorilor decidenti prin focalizarea atentiei publice asupra acestor subiecte. Noi ca cetateni / societate civila putem infiinta, activa, sprijini astfel de organisme.  
Nichita, in afara de Poli face ce stie mai bine, isi bate joc de Iasi
Ce e de facut
06/09, 15:50, postat de Xenopol
Pai sunt multe, nu doar sa cautam vinovati in justitia oarba!!
Pai nenea Munteanu, pus de Fenechiu pentru a nu se impotrivi directia la golania numita Palas, este la fel de vinovat ca proprietar!! Are parghii sa faca multe, dar nu vrea! Ca de, de ce sa o faca si sa supere pe cineva? S-a ingropat in foi si altceva nu stie! Sta bine merci si isi vede de ale lui! Oricum, va pleca si nimic nu lasa in urma! Ba da, o groapa la hala centrala de i-a spus monument istoric!! Un beci care va avea soarta celui de la cub! Adica wc public! Fara taxa!!

Am inteles insa ca l-au debarcat pe musiu Munteanu!
comentarii
06/09, 14:50, postat de v. m
Dincolo de nuante si manii, comentariile la acest articol denota responsabilitate fatza de Iasi si aspectul lui vechi si modern. Totusi, problema ramane. Cum l-am putea obliga pe individul care a proprietar al casei Xenopol sa nu o lase in ruina? Aici sta toata problema si nu in certurile noastre. Poate ar fi nevoie si de interventia unei marimi locale. Ce face Nichita in afara de Poli
re:<argumentarea> patetica
06/09, 13:35, postat de dan
-Alin Andries: Multumesc, nu am facut decat sa-mi spun parerea;
@-Un iesean: Banuiesti prost stimate un iesean.  Lasand la o parte exprimarea defectuoasa logic si gramatical, vad ca iti scapa faptul ca fenomenul este generalizat la noi in tara si ca fara o conlucrare a tuturor factorilor administrativi si decizionali la nivel local (si nu numai) nu se poate schimba mare lucru;  dar nu am sa mai reiau argumentatia, stii cum se spune nu trag clopotele toata ziua pentru o baba surda. Stii  macar care sunt atributiile unei directii de Patrimoniu? In afara de actiuni in justitie ce poate face pentru  monumentul respectiv?  Vrei sa vina Munteanu sa tencuiasca casa Xenopol din salariul lui? Sau sa il aresteze pe proprietar?  Vezi mai intai care sunt atributiile institutiei respective, care sunt limitarile (ce poate face si ce nu poate face ea, cati oameni lucreaza acolo si ce volum de munca este) si apoi vino si spune-ne povesti frumoase cu patriotismul local, pasoptisti si OAMENI patrunsi.
Fireste ca trebuie  facut mai mult, mai bine, etc, dar trebuie sa ai resursele necesare: legislative, financiare, umane.
La dat cu parerea se pricepe toata lumea; la fel si la indignari patriotarde si sterile. Mai greu e sa faci ceva concret.  Daca va numarati printre acei „altii” care vor sa-si suflece manecile si sa se apuce tovaraseste de treaba, va rog poftiti , oricum nu lucrez acolo si nu-mi luati mie locul. Numai ca tare ma tem ca nu stiti nici cu ce se mananca, nici habar n-aveti despre ce e vorba.  Cat despre „publicitarea” monumentelor, uitati-va la pagina asta http://www.monumenteiasi.ro/index.php. „Cobservarea” in schimb, este datoria proprietarului. Mai documentati-va si apoi va mai aspteptam sa ne spuneti de postaci, pasoptisti, idealuri marete, OAMENI patrunsi si unicorni cu stea in frunte. Va asteptam cu drag
RE: o opinie
06/09, 12:43, postat de un iesean
Nu cunosc autorul articolului, nici pe cel al comentatorului, dar din comentariul citit, din lungimea acestuia si din <argumentarea> patetica, banuiesc ca este scrisa de catre cineva (daca nu chiar seful) acelei directii bombastice. Cum adica nu stiti stimate postaci, de ce papa banii statului acea directie in frunte cu Munteanu ? Dati exemple bine justificate de actiuni intreprinse (cu succes) pentru reabilitarea, cobservarea si publicitarea obiectivelor culturale din judetul Iasi ! Jumatate din degetele unei maini sunt cu mult prea multe decat ati avea nevoie! Cum adica, domnule postaci, salariul este simpla motivatie in a avea grija de patrimoniul national ? Acesta nu e doar un simplu serviciu, este ceva ce tine si de patriotism (chiar de patriotism local), de responsabilitatea in fata viitorului, datorata copiilor si nepotilor niostri. Sigur, legile sunt asa cum sunt, interventiile oamenilor cu bani sunt puternice (caci acestia nu tin seama de istorie si de neam), justitia este si ea condusa de mana mafiotilor. Tocmai de aceea trebuie sa existe OAMENI patrunsi de importanta misiunii lor, nu doar sa se jeluiasca. Se pare ca pe la noi (in Iasi si in tara) nu mai exista oameni ca cei din <generatia pasoptista>, cu idealuri marete pentru care s-au luptat. Pacat! Asa ca, domnule postaci, lasati scuzele si apucati-va de treaba; sau lasati pe altii!
Se intampla.
06/09, 10:39, postat de Alin Andries
Se intampla sa citesc comentarii mai bune decat articolul in sine;)))
o opinie
06/09, 10:14, postat de dan
Domnule autor, articolul asta suna cam tare a manipulare ieftina. Sa va spun si de ce.
Se ia o ruina monument istoric – in speta, casa Xenopol – se plange pe umarul ei nobil si decrepit si sa arata rapid cu degetul – Vasile Munteanu, vinovatul de serviciu! Apoi din concluzie in concluzie, se ajunge la un „adevar” cutremurator si apocaliptic: „Sub pontificatul lui, nici un monument nu va mai ramine in picioare.” Mai sa fie!
Acum, eu nu cunosc activitatea domnului Munteanu chiar asa de bine si daca Dv. o cunoasteti,  va rog sa ne demonstrati si noua, cititorilor, de ce papa dumnealui banii statului degeaba. Nu de alta, dar din articol nu reiese. Eu nu spun ca nu aveti dreptate, spun doar ca ne cereti sa va credem pe cuvant ca vinovat de starea monumentului respectiv este V.Munteanu, alaturi de infamul proprietar, dar uitati (sau nu puteti) sa ne-o si demonstrati.  
La intrebarea Dv. legitima: “ce e de facut cu proprietarii care nu tin seama de nici o lege, nici macar de legea bunului simt?” va rog sa-mi spuneti ce s-a facut cu proprietarii care demoleaza cu drag si spor zeci de case de patrimoniu din Bucuresti de ani de zile? Cati au fost amendati? Cati au facut puscarie? Cati au fost obligati si au pus in act reconstructia casei? Cati au demolat hidoseniile care le-au construit in loc si au refacut casele demolate? Oare nu cumva ne confruntam cu un fenomen national? Oare nu cumva justitia nu-si face treaba in acest domeniu? Oare nu cumva nu avem legile care sa permita sanctiuni drastice? Oare nu cumva justitia nu functioneaza? Oare nu cumva politicul si “oamenii de afaceri” pun o presiune enorma pe cei responsabili ? Oare acestia din urma cate parghii legale si de facto au pentru a forta un proprietar sa-si repare casa? Oare nu cumva directiile de cultura sunt subfinantate si in deficit de personal (ca si cultura in general, cat la suta din PIB ii revine ei oare)? Cate monumente are Iasul, domnule Gherghel? Dar judetul Iasi in totalitate? Nu credeti ca cei cativa angajati de la directia pompoasa sunt insuficienti (si insuficienti platiti) ca sa poata schimba soarta tuturor monumentelor din oras si din judet?
Lucrurile sunt mai complexe oleaca si e mai simplu sa lipim o eticheta de unul sau de altul si zicem ca o persoana e vinovata. Nu cred ca daca domnul Munteanu ar pleca sau daca directia pompoasa s-ar desfiinta lucrurile ar lua brusc, instantaneu si deodata o turnura fericita.  Poate chiar ar iesi la iveala si ce face omul si directia respectiva,  fara de care dimensiunile masacrului in sfera patrimoniului ar fi poate mai mari.  
Asadar  haideti sa privim fenomenul cu obiectivitate, sa vedem  daca intradevar sistemul se poate insanatosi, si daca nu cumva este nevoie de o insanatosire si in sfera politicului, a administratiei, a justitiei,  daca nu cumva administratia unui oras, in cooperare cu directia de cultura, cu mediul de afaceri si cu societatea civila poate face ceva pentru patrimoniul acestui oras si pentru frumusetea si sanatatea lui. Si da, aveti dreptate, vointa de a avea un oras frumos lipseste.  In primul rand administratiei, probabil cea mai catastrofala pe care a cunoscut-o orasul acesta.  Daca vedem o poveste de succes urban la Sibiu, se datoreste in primul rand unei administratii competente, responsabile, care intelege sa mobilizeze intreaga comunitate si institutiile arondate pentru binele orasului. Probabil cu o astfel de echipa, se pot depasi  pe plan local (cel putin partial) lacunele juridice, legislative care fac din subiectul patrimoniu o adevarata tragedie nationala.  Dar pentru o astfel de echipa, trebuie mai intai ca  snapanul sef al acestui oras, cocalarul de Dorohoi sa plece. Pana atunci (sau pana la o lege dura si functionala a patrimoniului) intradevar putem face prea putin.  Dar putem incerca cel putin sa fim obiectivi si sa spunem adevarul
· Dan Tapalaga: Ceva despre MRU si guvernul sau. Din pacate, patologia a invins, iarasi, ratiunea
· Stefan Vlaston: Mihai Razvan Ungureanu, o miscare inteligenta
· Andrei Plesu - Cele trei calitati ale lui Razvan Mihai Ungureanu
· Adriana Saftoiu: Mihai Razvan Ungureanu - un pas pripit
· Caricatura zilei - Noul program de guvernare
· Iarna lui Vasile Alecsandri
· Oameni de dincolo: Top, Otilia...
· Iarna araba in Siria (I)
ULTIMA ORA
13:09 - NATIONAL & EXTERN
Presedinta CSM: Cuantumul pedepsei se apreciaza in fiecare caz de judecator, in functie de probe
12:56 - NATIONAL & EXTERN
Doua bombardiere strategice rusesti, escortate de avioane japoneze deasupra Oceanului Pacific
12:48 - NATIONAL & EXTERN
Preda compara USL cu o echipa de fotbal ce reclama pierderea unui meci la care nu s-a prezentat
afiseaza toate titlurile




Curs BNR (09/02/2012)
1 EUR 4.3159 ↓
1 USD 3.2674 ↑
1 GBP 5.0302 ↑
Cursul complet
ATENTIE! Versiunea corecta a cursului BNR este mai jos. Cursul BNR de mai sus NU ESTE CORECT!
Blogurile
Ziarul de Iasi
JUP: "Legati de calorifere"

Cip IESAN: "Locatarii de la blog"

Catalin ONOFREI: "Punctul 9 al Proclamatiei de la Bucuresti"
Invitati din blogosfera
Publicatie online de cinema

Slow Food: "Vin BIO, vin ECO, vin organic"

Filosofi
@lasi:
"Osculum, suavium, s�rutul"

Marius Scovronschi: "16 ani si o miza uriasa!"

Idle Living: "La Mosi, moncher!"

"COSTACHEL: Mincare, vinuri si putina conversatie la masa"

Fun Grup

Optimizare web si consultanta SEO oferite de
26