Cristian Mungiu, pentru a doua oara in Competitia Oficiala a Festivalului de la Cannes

luni, 23 aprilie 2012, 12:33
4 MIN
 Cristian Mungiu, pentru a doua oara in Competitia Oficiala a Festivalului de la Cannes

  "Francois Truffat spunea ca in curind vom fi judecati de oameni care n-au vazut Aurora", scrie Gilles Jacob, presedintele Festivalului de la Cannes, in cuvintul introductiv al dosarului care anunta, in 19 mai, Selectia Oficiala a celei de-a 65-a editii a festivalului. Ca nu se referea la filmul lui Cristi Puiu, ci la cel al lui F.W. Murnau confirma spusele lui Gilles Jacob care si-a bazat textul din acest an pe tema rememorarii. Si continua: "Daca ii intrebi pe tinerii de 15-20 de ani citi au auzit de Murnau, Eisenstein, Griffith, Gance, Stroheim, Mizoguchi, Satiajit Ray, Bunuel… " si lista ramine suspendata in puncte de suspensie. Cuvintele lui Gilles Jacob sint si o profesiune de credinta, dar insotesc si partea a patra a serialului Histoire de Festival. Une journee particuliere de Gilles Jacob si Samuel Faure, care va fi prezentat in proiectie de gala in ziua de 20 mai, se opreste la momentul cind, in 2007, 35 de cineasti au venit la Cannes pentru premiera filmului-omnibus Chacun son cinema.

Elementul comun al filmelor din Competitia Oficiala: inspiratia livresca

Dupa dealuri de Cristian Mungiu va fi cel mai lung film din Competitia Oficiala a celei de-a 65-a editii a Festivalului de la Cannes. Filmul are doua ore si 35 de minute si va concura din nou pentru Palme d’Or alaturi de cele mai recente creatii ale unor cineasti recunoscuti (dintre care unii au luat deja, ca si Mungiu, Palme d’Or-ul) cum ar fi Amour de Michael Haneke, The Angel’s Share de Ken Loach, Like Someone in Love de Abbas Kiarostami, Vous n’avez encore rien vu de Alain Resnais. Competitia Oficiala geme de nume sonore. Jacques Audiard vine din nou la Cannes cu De rouille et d’os, David Cronenberg isi aduce al sau Cosmopolis, Carlos Reygadas aduce Post tenebras lux, iar Matteo Garrone revine dupa Gomora cu Reality. La prima vedere, elementul comun al filmelor din Competitia Oficiala e inspiratia livresca. Citeva exemple: daca Dupa dealuri se bazeaza pe romanele non-fictionale ale Tatianei Niculescu Bran, Walter Salles ataca nici mai mult, nici mai putin decit On the Road de Jack Kerouac. Vous n’avez encore rien vu, filmul aproape nonagenarului Alain Resnais (care revine la Cannes dupa Les herbes folles), e o adaptare dupa Euridice de Jean Anouilh si il are pe Mathieu Amalric in rolul principal. Cosmopolis de David Cronenberg adapteaza romanul lui Don DeLillo. Si filmul care inchide festivalul e o adaptare, desi nu face parte din Competitia Oficiala. In 4 aprilie, la putin timp dupa ce a terminat montajul la Therese Desqueyroux, adaptare dupa Francois Mauriac, cineastul Claude Miller a murit. Festivalul ii aduce un omagiu, asa cum ii aduce si lui Marilyn Monroe, pusa pe afisul editiei. In 2012 sint 50 de ani de la moartea ei.

La o a doua privire e de semnalat absenta lui Terrence Malick din Selectia Oficiala, desi se zvonea ca ar putea fi cu The Funeral. La a treia privire (sau invers) sare in ochi filmul ucraineanului Serghei Loznitsa, Im Nebels (Dans la brume), a carui imagine e facuta din nou de Oleg Mutu (dupa My Joy) si printre ai carui actori se numara din nou Vlad Ivanov.

Alti romani merg in sectiunea Cinefondation si sint cei din echipa scurtmetrajului Tabara de la Razoare, semnat de Cristi Iftime. Avind in centru doi absolventi de facultate plecati pe munte (Alexandru Potocean si Lorena Zabrautanu), filmul de absolventa a masteratului la UNATC al regizorului nascut in Iasi trateaza despre maturizare. In fine, Adina Pintilie isi promoveaza proiectul lungmetrajului de debut Nu ma atinge-ma! in Atelierul festivalului. Ea nu poate debloca finantarile din strainatate pentru ca CNC-ul nu i-a dat o minima finantare. "Savantul are par pe frunte, vom reveni cu amanunte" (citat, pentru cine nu stie de Aurora, din Apolodor).

Competitia Oficiala:
Amour
de Michael Haneke
The Angel’s Share
de Ken Loach
Baad EL Mawkeaa (Apres la bataille)
de Yousry Nasrallah
Beyond the Hills/Dupa dealuri
de Cristian Mungiu
Cosmopolis
de David Cronenberg
Holy Motors
de Leos Carax
The Hunt
de Thomas Vinterberg
In Another Country
de Hong Sang- Soo
Im Nebels (Dans la brume)
de Sergei Loznitsa
Killing Them Softly
de Andrew Dominik
Lawless
de John Hillcoat
Like Someone in Love
de Abbas Kiarostami
Moonrise Kingdom
de Wes Anderson
Mud
de Jeff Nichols
On the Road
de Walter Salles
Paradies: Liebe
de Ulrich Seidl
The Paperboy
de Lee Daniels
Post tenebras
lux de Carlos Reygadas
Reality
de Matteo Garrone
Rust & Bone/De rouille et d’os
de Jacques Audiard
Taste of Money
de Im Sang-Soo
Vous n’avez encoure rien vu
de Alain Resnais

Un Certain Regard:
Miss Lovely
de Ashim Ahluwalia
La Playa
de Juan Andres Arango
Les chevaux
de Dieu de Nabil Ayouch
Trois mondes
de Catherine Corsini
Antiviral
de Brandon Cronenberg
7 Days in Havana
de Benicio Del Toro, Laurent Cantet, Gaspar Noe etc.
Le grand soir
de Benoit Delepine & Gustave Kervern
Laurence Anyways
de Xavier Dolan
Despues
de Lucia de Michel Franco
Aimer
a perdre la raison de Joachim Lafosse
Mystery
de Lou Ye
Student
de Darezhan Omirbayev
La Pirogue
de Moussa Toure
Elefante blanco
de Pablo Trapero
Confession of a Child of the Century
de Sylvie Verheyde
11.25: The Day He Chose His Own Fate
de Koji Wakamatsu
Beasts of the Southern Wild
de Benh Zeitlin

In afara competitiei:
Madagascar 3: Europe’s Most Wanted
de Eric Darnell, Tom McGrath
Io e te
de Bernardo Bertolucci
Hemingway & Gellhorn
de Philip Kaufman

65 anniversaire:
Une journee particuliere
de Gilles Jacob si Samuel Faure

Seances de minuit:
Dario Argento’s Dracula
de Dario Argento
Ai to makoto
de Takashi Miike

Proiectii speciale:
Der Mull Im Garten Eden
de Faith Akin
Mekong Hotel
de Apichatpong Weerasethakul
Villegas
de Gonzalo Tobal
A musica segundo Tom Jobim
de Nelson Pereira Do Santos
Journal de France
de Claudine Nougaret & Raymond Depardon
Les Invisibles
de Sebastien Lifshitz
The Central Park Five
de Ken Burns, Sarah Burns, David McMahon
Roman Polanski: A Film Memoir
de Laurent Bouzereau

Comentarii