De Sănătate

Punem punctul pe știi

Cercetări care sugerează legături între microbiomul bebelușilor și dezvoltarea creierului

vineri, 22 septembrie 2023, 09:06
2 MIN

Tot mai multe dovezi evidențiază numeroase moduri în care comunitatea de microbi diverși care locuiesc în mod natural în intestinul uman – microbiomul – este legată de sănătatea umană, inclusiv de sănătatea creierului. Mai multe studii efectuate pe animale și pe oameni au sugerat conexiuni între microbiom și dezvoltarea creierului la începutul vieții, dar puține au examinat modul în care diferențele în microbiomul sugarilor ar putea fi asociate cu diferențele în abilitățile lor cognitive emergente.

LEGENDĂ FOTO: Un sugar ascultă un model ritmic în Laboratorul de dezvoltare auditivă de la Universitatea McMaster în timp ce răspunsurile creierului său sunt măsurate cu ajutorul electroencefalogramei (EEG). Credit: Auditory Development Lab, Universitatea McMaster)

Acum, într-un mic studiu experimental, cercetătorii au demonstrat că nivelurile anumitor tipuri de microbi din intestinele bebelușilor sunt asociate cu performanța la testele de dezvoltare cognitivă timpurie.

Pentru a ajuta la aprofundarea înțelegerii acestor potențiale conexiuni, o echipă de cercetători de la Universitatea British Columbia, Canada, a analizat datele de la 56 de sugari cu vârste cuprinse între patru și șase luni.

Fiecare dintre sugari a finalizat cel puțin una dintre cele trei evaluări ale diferitelor abilități cognitive, iar cercetătorii au evaluat microbiomul lor intestinal cu ajutorul unor probe de fecale.

Aceștia au descoperit că sugarii care au reușit la un test de atenție socială cunoscut sub numele de „point and gaze” – care măsoară capacitatea de a împărtăși concentrarea asupra unui obiect cu o altă persoană – au avut tendința de a avea cantități mai mari de microbi din Phylum Actinobacteria, genul Bifidobacterium și genul Eggerthella, și cantități mai mici de microbi din Phylum Firmicutes, genul Hungatella și genul Strepcococcus.

Între timp, măsurătorile prin electroencefalogramă a activității creierului sugarilor ca răspuns la auzul unui ritm constant au arătat că anumite modele de activitate legate de o mai bună procesare ritmică au fost asociate cu niveluri mai mari sau mai mici ale anumitor tipuri de microbi, precum și cu nivelurile anumitor reacții chimice metabolice care implică microbi pe care studii anterioare le-au asociat cu dezvoltarea creierului și a măduvei spinării.

Nu au fost găsite legături între microbiom și măsurătorile fluxului de sânge din creierul sugarilor ca răspuns la înregistrările auditive ale vorbirii umane.
În general, aceste constatări sunt în concordanță cu ideea că microbiomul ar putea influența dezvoltarea cognitivă timpurie, dar sunt necesare mai multe cercetări pentru a confirma și clarifica acest rol, spun autorii.

„În micul nostru studiu pilot, am observat asocieri interesante între microbiom și funcția cerebrală la începutul copilăriei. Replicarea rezultatelor și cercetările viitoare ar putea ajuta la înțelegerea rolului microbiomului în dezvoltarea cognitivă timpurie”, scriu ei.
Cercetătorii și-au prezentat rezultatele înl revista medicală cu acces liber PLOS ONE.