De Sănătate

Cercetătorii vor să se lupte cu cancerul folosind rămăşiţele viruşilor antici

miercuri, 19 aprilie 2023, 09:19
3 MIN
 Cercetătorii vor să se lupte cu cancerul folosind rămăşiţele viruşilor antici

Rămăşiţele viruşilor antici – care au petrecut milioane de ani ascunzându-se în ADN-ul uman – ajută organismul să lupte împotriva cancerului, spun oamenii de ştiinţă, relatează BBC. Studiul realizat de Institutul Francis Crick a arătat că rămăşiţele latente ale acestor viruşi vechi sunt trezite atunci când celulele canceroase scapă de sub control. Acest lucru ajută în mod neintenţionat sistemul imunitar să ţintească şi să atace tumora.

Echipa vrea să valorifice descoperirea pentru a realiza vaccinuri care pot stimula tratarea cancerului sau chiar îl pot preveni. Cercetătorii au observat o legătură între o rată mai bună de supravieţuire a oamenilor cu cancer pulmonar şi o parte a sistemului imunitar – celule B – care se adună în jurul tumorilor.

Rămăşiţe din ceea ce ce poartă numele de retrovirusuri endogene

”Celulele B produc anticorpi şi sunt mai bine cunoscute pentru rolul lor în lupta împotriva infecţiilor, cum ar fi Covid. Ce fac cu exactitate aceste celule în cazul cancerului pulmonar era un mister, dar o serie de experimente complicate folosind mostre de la pacienţi şi teste pe animale au arătat că încă încearcă să lupte împotriva viruşilor.

„S-a dovedit că anticorpii recunosc rămăşiţe din ceea ce ce poartă numele de retrovirusuri endogene”, a spus profesorul Julian Downward, director asociat de cercetare la Institutul Francis Crick. Retrovirusurile pot strecura, printr-un truc ingenios, o copie a instrucţiunilor lor genetice în interiorul nostru.

ADN-ul „uman” are de fapt astfel de origini virale

Mai mult de 8% din ceea ce credem ca este ADN-ul „uman” are de fapt astfel de origini virale. Unele dintre aceste retrovirusuri au devenit un element fix al codului nostru genetic în urmă cu zeci de milioane de ani şi sunt un element comun cu rudele noastre evolutive, marile maimuţe.

Şi alte retrovirusuri ar fi intrat în ADN-ul nostru cu câteva mii de ani în urmă. Unele dintre aceste instrucţiuni străine au fost, de-a lungul timpului, cooptate şi servesc unor scopuri utile în interiorul celulelor noastre, dar altele sunt strict controlate pentru a împiedica răspândirea lor.

Cu toate acestea, haosul domină în interiorul unei celule canceroase atunci când aceasta creşte necontrolat şi controlul acestor viruşi străvechi este pierdut. Aceste instrucţiuni genetice străvechi nu mai sunt capabile să resusciteze viruşi întregi, dar pot crea fragmente de viruşi care sunt suficienţi pentru ca sistemul imunitar să detecteze o ameninţare virală.

„Sistemul imunitar este păcălit să creadă că celulele tumorale sunt infectate şi încearcă să elimine virusul, aşa că este un fel de sistem de alarmă”, a spus profesorul George Kassiotis, şeful de imunologie retrovirală la centrul de cercetare biomedicală.

Anticorpii invocă alte părţi ale sistemului imunitar

Anticorpii invocă alte părţi ale sistemului imunitar care ucid celulele „infectate” – sistemul imunitar încearcă să oprească un virus, dar în acest caz elimină celulele canceroase.

Profesorul Kassiotis spune că este o inversare remarcabilă a rolului retrovirusurilor care, în perioada lor de glorie, „s-ar putea să fi cauzat cancer la strămoşii noştri” datorită modului în care ne invadează ADN-ul, dar acum ne protejează de cancer.

Studiul, publicat în revista Nature, descrie modul în care acest lucru se întâmplă în mod natural în organism, dar cercetătorii doresc să sporească acest efect prin dezvoltarea de vaccinuri care să înveţe organismul cum să vâneze retrovirusuri endogene.

SURSA: hotnews.ro