Discuţie cu pilotul Emil Dobrovolschi despre comunicare, butoane şi cărţi

joi, 13 februarie 2020, 02:50
3 MIN
 Discuţie cu pilotul Emil Dobrovolschi despre comunicare, butoane şi cărţi

Călătoria cu avionul se dovedeşte a fi o experienţă înfricoşătoare pentru mulţi oameni, iar piloţii trebuie să înveţe mult pentru a fi la înălţimea aşteptărilor călătorilor. Jurnaliştii “Ziarului de Iaşi au stat de vorbă cu unul dintre cei mai pasionaţi piloţi de avioane, conştient de standardele înalte pe care trebuie să le atingă. 

Acesta se numeşte Emil Dobrovolschi, care ne-a spus că profesionalismul începe cu arta de a comunica. “Piloţii sunt experţi în comunicare. Ei îşi desfăşoară activitatea într-un cadru întunecat, sunt într-o cabină mică, strâmtă, cu mii de indicatoare, aparate, butoane, lipsiţi de contactul vizual. Cu toatea astea, ei sunt obligaţi, prin natura meseriei, să comunice fără echivoc. Fără respectarea unor reguli, fără procedurare, fără disciplină şi comunicare, acest lucru nu ar fi posibil”, ne-a spus pilotul Emil Dobrovolschi. El este pilot profesionist din 1992, iar din 1994 pilot calificat la Tarom. Am vrut să aflăm care sunt paşii pe care ar trebui să îi facă un tânăr aici, “pe pământ” pentru ca, ulterior, să ajungă “printre nori”. L-am întrebat şi dacă se confruntă companiile aeriene cu un deficit de piloţi.

“În această clipă este puţin mai volatilă piaţa, dar din punctul de vedere al banilor, este o restricţie foarte mare. Pentru a obţine un brevet de pilot profesionist te costă foarte multe zeci de mii de euro. Pe lângă asta, nu îţi garantează nimeni locul de muncă. De asemenea, o altă restricţie este cea medicală, dacă îţi pierzi licenţa psihomedicală dintr-un motiv banal, îţi poţi pierde dreptul de a profesa, iar atunci toţi banii sunt aruncaţi pe fereastră. Din cauza acestor aspecte, la care se adaugă şi altele, tinerii se duc în alte direcţii, unde câştigă la fel de mulţi bani, dar cu mai puţine restricţii. Este o meserie atât de grea încât nu o poţi face decât din plăcere”, a arătat pilotul. Plecând de la cât de importantă este comunicarea în viaţa de zi cu zi pentru a ajunge cu bine “la destinaţie”, Emil Dobrovolschi a scris, împreună cu autorul Octavian Pantiş, o carte despre lecţii de comunicare, leadership şi criză, pe care o dedică tuturor celor implicaţi în conducerea oamenilor sau a echipelor, în tot ceea ce ţine de conducerea altora către a atinge un scop comun. “În aviaţie găsim reguli şi principii foarte valoroase, pe care le putem prelua şi noi, cei care nu conducem avioane, dar comandăm o echipă, un proiect sau propria noastră activitate de zi cu zi”, a spus autorul Octavian Pantiş.

Aceştia au pus pe hârtie întreg know-how-ul valoros din aviaţie, cu gândul că exemplele din viaţa pilotului Emil Dobrovolschi pot arunca punţi către alte domenii în care acţionează profesionişti. Cartea Dark Cockpit se adresează “piloţilor generici”, oamenilor care conduc echipe, oamenilor care doresc să comunice mai bine şi în familie, celor care doresc să progreseze şi să “aterizeze în siguranţă”, adică proiectele lor să se termine cu bine. “Este o carte de tip how to. Nu este o carte cu poveşti din aviaţie, care să te ţină cu sufletul la gură, ci este o carte care îi oferă cititorului sfaturi pentru a-l ajuta să se descurce mai bine la ce are de făcut în meseria sa, sursa principală fiind aviaţia”, a precizat Octavian Pantiş. De ce merită luată aviaţia ca sursă? Pentru că standardele de calitate sunt foarte, foarte ridicate. Sunt milioane de oameni care călătoresc şi nimeni nu îşi permite să facă nici cea mai mică greşeală. “Şi atunci este păcat că toată cunoaşterea să rămână doar acolo, în aviaţie, să nu ne fie făcută cunoscută şi nouă, celor care nu suntem în domeniu. Cartea îţi oferă sugestii şi sfaturi foarte valoroase, pentru că sunt testate în realitate”, a conchis Octavian Pantiş. Evenimentul de lansare a cărţii a avut loc la FabLab Iaşi. (Florentina SANDU)

 

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii