De Business

Punem punctul pe știi

Inginerii Continental Iaşi lucrează cot la cot cu Universitatea Tehnică la un proiect de conducere automatizată

joi, 02 iulie 2020, 01:50
2 MIN
 Inginerii Continental Iaşi lucrează cot la cot cu Universitatea Tehnică la un proiect de conducere automatizată

Compania cu profil tehnologic Continental, cu un sediu şi în judeţul Iaşi, continuă seria proiectelor de cercetare PRORETA alături de universităţile internaţionale, printre care şi Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iaşi. PRORETA 5 este dedicat uneia dintre cele mai dificile sarcini pentru conducerea automatizată, respectiv recunoaşterea situaţiilor complexe de trafic din oraşe şi modul în care algoritmii dezvoltaţi după analiza datelor furnizate de senzori pot deduce deciziile corecte de conducere în aceste situaţii. 

Sub sloganul „UrbAn drIving”, colaborarea interdisciplinară şi interuniversitară acoperă întreaga gamă de tehnologii pentru etapele funcţionale relevante ale automatizării. „PRORETA 5 reprezintă o oportunitate de a implementa cercetarea în viaţa cotidiană, vizând în final un plus de confort pentru fiecare dintre noi. Proiectul vine atât în sprijinul doctoranzilor, stimulaţi să descopere metode inovative ce îi ajută în dezvoltare, cât şi al industriei auto, revigorată printr-un evident progres tehnologic”, spune Florin Leon, cadru didactic la Facultatea de Automatică şi Calculatoare din Iaşi.

Inteligenţa artificială faţă în faţă cu şoferii umani

Proiectul, iniţiat în 2019 şi care se întinde pe o perioadă de trei ani şi jumătate, examinează algoritmi de natură cognitivă, de predicţie a comportamentului şi luarea deciziilor, într-un vehicul demonstrativ construit şi echipat de Continental. Până la sfârşitul anului 2022, algoritmi bazaţi pe inteligenţa artificială (AI) ar trebui să fie dezvoltaţi şi testaţi pentru tot ceea ce presupune conducerea automatizată. Astfel, odată demonstrată capacitatea AI de adaptare, se pot pune bazele de aplicare în viitor a acestor tehnologii.

Algoritmii bazaţi pe inteligenţa artificială ar trebui să fie capabili să recunoască şi să interpreteze corect toate tipurile de scenarii complexe de trafic, rezultând decizii corecte de conducere. Un subcapitol al acestui proiect are drept scop observarea modului în care un şofer uman simplifică şi evaluează complexitatea mediului înconjurător. Algoritmii de învăţare, prin proiectul PRORETA 5, vor fi antrenaţi în conformitate cu principii similare pentru a obţine o performanţă de conducere comparabilă cu cea a oamenilor.

Ce rol are Universitatea Tehnică Iaşi?

Actualul proiect PRORETA a fost extins la nivel interuniversitar şi internaţional cu scopul de a acoperi cu soluţii noi şi într-un mod optim şi eficient în timp toate etapele individuale de analiză apărute pe parcursul segmentelor care vizează implementarea conducerii automatizate. La Universitatea din Bremen, PRORETA 5 aduce cunoştinţele speciale în domeniul detectării mediului prin fuziunea datelor senzorilor. Adunate sub termenul tehnic „cogniţie”, acestea sunt toate procesele asociate percepţiei şi recunoaşterii.

La rândul său, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iaşi se concentrează pe prezicerea comportamentului altor participanţi la trafic. Echipa de la TU Darmstadt se axează pe temele ingineriei sistemelor şi siguranţei, a planificării şi tehnologiei de control. Între timp, PRORETA a ajuns la a doua etapă, prima campanie de măsurare pentru înregistrarea datelor de antrenare în vehiculul prototip cu software şi hardware Continental fiind în curs de desfăşurare la Bremen. Maşina, care a fost iniţial pregătită la Bremen, va fi predată TU Darmstadt pentru teste suplimentare pe parcursul derulării proiectului.

Comentarii