Modificări legislative privind unele măsuri de ocrotire pentru persoanele cu dizabilităţi intelectuale şi psihosociale

vineri, 22 iulie 2022, 12:24
4 MIN
 Modificări legislative privind unele măsuri de ocrotire pentru persoanele cu dizabilităţi intelectuale şi psihosociale

      Subliniem faptul că prin Decizia nr. 601/2020 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 27 ianuarie 2021), Curtea Constituțională a constatat neconstituționalitatea dispozițiilor art. 164 alin. (1) din Codul civil, care stabileau că persoana care nu are discernământul necesar pentru a se îngriji de interesele sale, din cauza alienației ori debilității mintale, va fi pusă sub interdicție judecătorească.

  În toată această perioadă de la constatarea neconstituționalității art. 164 alin. 1 Cod Civil și până în prezent, a existat  un vid legislativ cu privire la persoanele cu dizabilități fizice și incapacități mentale, astfel încât aparținătorii acestora nu aveau abilitarea legală să îi interneze pe cei lipsiți de ocrotire într-un spital, într-un sanatoriu, într-un centru de îngrijire a persoanelor vârstnice sau nu puteau să îi apere pe incapabili de propriile decizii păguboase luate sub influența unor persoane rău intenționate, iar instanțele de tutelă sesizate cu cereri de punere sub interdicție recurgeau la alte dispoziții legale pentru deblocarea acestei situații.

 Prin adoptarea Legii nr. 140/2022 publicată în Monitorul Oficial din 20 mai 2022 s-au stabilit măsuri de ocrotire de drept civil de care pot beneficia persoanele cu dizabilități intelectuale și psihosociale, fiind instituite unele instrumente juridice de ocrotire și protecție pentru aceste categorii de persoane.

               Această nouă lege aduce mai multe modificări importante Codului Civil, Codului de Procedură Civilă precum și altor acte normative în materie.

               În cuprinsul legii apare o nouă categorie de persoane cu capacitate de exercițiu restrânsă și anume majorul care beneficiază de consiliere judiciară. Se referă la majorul care din cauza unei dizabilități intelectuale sau psihosociale, are nevoie de sprijin pentru a se îngriji de persoana sa, a-și administra patrimoniul și pentru a-și exercita, în general, drepturile și libertățile civile. Acesta poate solicita notarului public numirea unui asistent, în condiţiile Legii notarilor publici şi a activităţii notariale nr.36/1995, pentru o durată de maxim 2 ani.

               Asistentul este autorizat să acţioneze ca intermediar între majorul care beneficiază de asistenţă şi terţele persoane, fiind prezumat că acţionează cu consimţământul majorului în acordarea asistenţei. El este dator să prezinte un raport anual sau, după caz, la expirarea duratei pentru care a fost numit cu privire la îndeplinirea sarcinii sale către autoritatea tutelară.

               Așadar, ocrotirea majorului are loc prin instituirea măsurii consilierii judiciare sau a tutelei speciale ori a curatelei sau a unei alte măsuri prevăzute de lege.

               Măsurile de ocrotire a majorului și deciziile cu privire la persoana sa asigură respectarea demnității, a drepturilor și libertăților acestuia, a voinței, nevoilor și preferințelor lui, precum și salvgardarea autonomiei sale. Acestea sunt dispuse pentru cel mai scurt termen posibil, numai în caz de necesitate, și sunt proporționale și individualizate în funcție de gradul de alterare a facultăților mintale, precum și de necesitățile persoanei ocrotite și circumstanțele în care aceasta se găsește.  Măsurile de ocrotire a majorului sunt dispuse numai în cazul în care instanța apreciază că nu este suficientă pentru apărarea intereselor persoanei ocrotite instituirea măsurii asistenței pentru încheierea actelor juridice, aplicarea regulilor de drept comun în materia reprezentării, a celor referitoare la drepturile și obligațiile soților sau încuviințarea unui mandat de ocrotire încheiat de persoana în cauză.

O persoană poate beneficia de tutelă specială dacă deteriorarea facultăților sale mintale este totală și, după caz, permanentă și este necesar să fie reprezentată în mod continuu în exercitarea drepturilor și libertăților ei. Instituirea tutelei speciale se poate face numai dacă nu poate fi asigurată o protecție adecvată a persoanei ocrotite prin instituirea asistenței pentru încheierea actelor juridice sau a consilierii judiciare. Pot beneficia de tutelă specială și minorii cu capacitate de exercițiu restrânsă. Cu toate acestea, atunci când instanța de tutelă apreciază că ocrotirea persoanei se poate realiza prin instituirea curatelei sau prin punerea sa sub consiliere judiciară, această măsură se poate dispune cu un an înainte de data împlinirii vârstei de 18 ani și începe să producă efecte de la această dată.

În ce privește alegerea ocrotitorului legal, actul normativ prevede că va fi numit cu prioritate soțul, părintele, o rudă sau un afin, un prieten sau o persoană care locuiește cu cel ocrotit și care are legături strânse și stabile cu acesta.

Referitor la durată măsurilor instituite, consilierea judiciară este dispusă pentru o perioadă care nu poate depăși 3 ani, iar tutela specială este dispusă pentru o perioadă care nu poate depăși 5 ani. Cu toate acestea în cazul în care deteriorarea facultăţilor mintale ale persoanei ocrotite este permanentă, instanţa poate dispune prelungirea măsurii tutelei speciale pentru o durată mai mare, care nu poate să depăşească 15 ani.

Alte modificări aduse de legea menționată mai sus se referă la desemnarea tutorelui, obligațiile acestuia, procedura instituirii consilierii judiciare sau a tutelei speciale, încuviinţarea mandatului de ocrotire.

Noua lege va intra în vigoare în termen de 90 de zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial.

Consilier, Paula Iekel

Biroul Teritorial Iaşi

 Instituţia Avocatul Poporului

Comentarii