Pe drumul IS-SV, partea mai scurtă, din Suceava, va costa mai mult decât cea mai lungă, din Iaşi

joi, 01 septembrie 2022, 01:50
3 MIN
 Pe drumul IS-SV, partea mai scurtă, din Suceava, va costa mai mult decât cea mai lungă, din Iaşi

După ce a rămas, în aprilie, cu şantierele în aer, CJ Suceava a reevaluat stadiul lucrărilor pe Axa rutieră care leagă judeţul de Iaşi şi a adoptat în ultima şedinţă de plen indicatorii tehnico-economici. Amintim că firma care a câştigat contractul de lucrări în 2020 l-a reziliat unilateral, iar sucevenii sunt acum nevoiţi să reia proiectul după o expertiză care a stabilit ce a rămas de realizat.

Doar că estimarea modernizării celor 75,74 km de drum judeţean costă acum mai mult: 268,46 milioane de lei (fără TVA). Suma e cu aproape 50 la sută mai mare decât cea stabilită în 2019, care la rândul ei a fost ajustată cu un procent similar după ce prima licitaţie de atribuire nu a atras niciun ofertant.

Drumul de la ieftin la scump

Pe 14 iunie 2019, CJ Suceava scotea la licitaţie pachetul de lucrări pe cele două loturi ale Axei rutiere din judeţul vecin pentru 118,67 milioane de lei (fără TVA). La fel ca la Iaşi, nicio ofertă nu a fost înscrisă în această rundă, iar procedura s-a reluat pe 10 septembrie, dar de la o valoare cu peste 50 la sută mai mare: 181,74 milioane de lei.

CITESTE SI: Proiecte ale Iașului, în pericol din cauza prăbușirii podului de la Luțca: prețul balastrului s-a triplat

De data asta, au fost depuse trei oferte, iar contractele pentru cele două loturi au fost semnate cu asocierea condusă de firma suceveană Autotehnorom pentru 179,7 milioane de lei. Disensiunile dintre conducerea acestei firme şi cea a CJ au dus la rezilierea contractului.

CJ Iaşi a trecut prin aceleaşi etape în atribuirea celor trei loturi stabilite pe traseul Axei rutiere spre Suceava. Prima licitaţie pentru atribuirea contractelor de lucrări, lansată pe 1 iunie 2019 de la suma totală de 141,6 milioane de lei, nu a atras nicio firmă.

CITESTE SI: Axa Iaşi-Suceava a “pocnit“ în alte două locuri: s-a interpus o mită de 40.000 de euro

Procedura s-a reluat pe 9 august, de la 208,84 milioane de lei. Aşa cum am mai relatat, primele două loturi au fost atribuite în acelaşi an, în noiembrie, pentru 120,3 milioane de lei, aceleiaşi asocieri de firme conduse de Alpenside.

Pentru al treilea lot a fost nevoie de încă o licitaţie, care a parcurs mai multe contestaţii până să fie atribuit contractul, abia în iulie 2022, firmei Daroconstruct, pentru 91,77 milioane de lei.

Pentru fiecare din primele două loturi au fost acordate deja compensaţii de cca. 2 milioane de lei. Cel de-al treilea lot, care este şi cel mai lung dintre toate (40,6 km), acţionarul majoritar al Daroconstruct ne-a spus la momentul atribuirii că nu va putea să ducă lucrarea la bun sfârşit fără o suplimentare a fondurilor.

CITESTE SI: "Cotonogeală" politică pe Axa rutieră Iaşi-Suceava. Niciun muncitor la lucru, deşi sunt întârzieri mari

De altfel, surse din CJ ne-au confirmat că pentru acest lot costurile vor depăşi 130 de milioane de lei, dublu faţă de valoarea estimată iniţial pentru Lotul 3, 65,6 milioane de lei. Calculele încă nu sunt finalizate.

Deşi mai lung, drumul ieşean ar putea să coste mai puţin decât cel din judeţul Suceava

Întârzierile înregistrate pe sectorul sucevean al Axei rutiere duc astfel la o inversare neverosimilă a costurilor – mai mari pe cele două loturi în Suceava decât pe cele trei loturi din judeţul Iaşi, pe fondul exploziei preţurilor materialelor de construcţii.

Finanţarea prin Programul Operaţional Regional a rămas aceeaşi, aproape 63 de milioane de euro, respectiv 85 la sută din costul iniţial al întregului proiect (75,7 km de drum de modernizat în judeţul Suceava plus 92,2 km în judeţul Iaşi). Diferenţele provenite din ajustări ar urma să fie acoperite mai întâi din bugetele proprii ale celor două Consilii Judeţene, apoi să fie recuperate de la bugetul de stat.

Nu în ultimul rând, mai rămân de îndeplinit termenele foarte strânse de finalizare a lucrărilor. Oficial, modernizarea celor 168 km de drum judeţen de pe traseul Axei Iaşi-Suceava trebuie să se încheie până la 31 decembrie 2023. Există însă şi aici o ieşire: deconturile din fondurile europene să fie făcute până atunci, iar lucrările rămase de efectuat să fie finanţate de la bugetul local. 

Comentarii