Pe Legea Autostrăzii Unirii s-au realizat până acum doar întârzieri

vineri, 25 ianuarie 2019, 02:58
2 MIN
 Pe Legea Autostrăzii Unirii s-au realizat până acum doar întârzieri

Deşi conţine termene clare, legea promulgată la sfârşitul lunii noiembrie a fost deja încălcată: nicio licitaţie pentru A8 nu a fost lansată.

La sfârşitul acestei săptămâni se împlinesc 30 de zile după expirarea termenului de 30 de zile pentru iniţierea demersurilor pentru construirea autostrăzii Ungheni-Iaşi-Tg. Mureş, termen menţionat expres în Legea „A8“. Articolul 4 al Legii 291/29.11.2018 prevede că „Ministerul Transporturilor va demara, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, procedurile necesare pentru realizarea obiectivului de investiţii «Autostrada Unirii»“.

Şi aici e vorba doar de jumătate din proiect, respectiv de segmentul Tg. Neamţ-Tg. Mureş, pentru că porţiunea Ungheni-Iaşi-Tg. Neamţ a fost preluată de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză pe motivul pregătirii scoaterii la licitaţie şi realizării ei în parteneriat public privat.

Amintim că legea, care conţine doar patru articole, a fost adoptată pe 7 noiembrie anul trecut, după un traseu parlamentar plin de de piedici care a durat un an şi jumătate.

Ce spune Ministerul Transporturilor? În răspunsul din 27 decembrie anul trecut dat unei interpelări a deputatului Marius Bodea, ministrul demisionar al Transporturilor, Lucian Şova, susţinea că „în luna decembrie 2018 se intenţionează publicarea în SICAP (Sistem informatic colaborativ pentru mediu performant de desfăşurare al achiziţiilor publice, n.r.) a contractului destinat revizuirii ori actualizării Studiului de Fezabilitate, urmând ca termenul limită pentru depunerea ofertelor să fie stabilit pentru primul trimestru al anului 2019“.

Luna decembrie a trecut şi nicio licitaţie nu a fost lansată. Dimpotrivă, o altă licitaţie, pentru care se aştepta anunţarea câştigătorului – modernizarea DN 28B între Tg. Frumos şi Botoşani, a fost chiar anulată pe motiv că, din zece oferte depuse, niciuna nu îndeplinea cerinţele impuse.

Răspunsul deja expirat al fostului ministru al Transportului conţine şi alte etape: la sfârşitul trimestrului III 2020 urma să fie finalizat/actualizat studiul de fezabilitate pentru sectorul Tg. Neamţ-Tg. Mureş, în aşa fel încât circulaţia ar putea fi sedchisă în 2025. De asemenea, contractul pentru SF-ul podului de peste Prut, la Ungheni, va fi semnat în cursul acestui an, se mai spune în documentul citata.

„Trebuie precizat însă că, pentru proiectarea şi execuţia acestor obiective în perioada 2020-2030, este imperios necesară asigurarea finan­ţării“, încheie fostul ministru.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii