ANALIZA: Moarte scăldată în teribilism şi alcool. Avem o legislaţie, comparativ cu alte ţări, ce parcă te îndeamnă să bei la volan

RECORD: 400 de şoferi băuţi. Fenomenul alcoolului la volan a atins cote paroxistice

joi, 06 decembrie 2018, 02:50
6 MIN
 RECORD: 400 de şoferi băuţi. Fenomenul alcoolului la volan a atins cote paroxistice

Anul acesta, deşi nu s-a încheiat, numărul celor prinşi conducând băuţi a ajuns deja la niveluri record: circa 400. La ultimul accident grav, acum 10 zile, stupoare: ambii şoferi morţi consumaseră alcool. Alt aspect: în această vară, în urma a două acţiuni de amploare a poliţiei rutiere din Iaşi, au fost prinşi un număr de şoferi băuţi fără precedent. Iar numărul celor prinşi în timpul raziilor creşte constant. Situaţia dă semne că îi depăşeşte chiar şi pe poliţişti: „Dacă chiar vrem, într-o seară în care mergem prin judeţ ridicăm şi zece permise de conducere pentru alcool pe un singur drum“, ne-a spus un agent. Care sunt cauzele acestui adevărat „flagel“. O analiză a „Ziarului de Iaşi“ a depistat trei cauze principale: lipsa de educaţie rutieră, lipsa acţiunilor preventive de amploare şi, poate cel mai important lucru: legislaţia rutieră românească mult prea blândă cu şoferii amatorii de alcool.

În multe dintre ţările occidentale, dacă eşti prins cu alcool la volan, te-ai „ars“ ca şofer. Iar dacă ai provocat un accident mortal, stai mult şi bine în închisoare. În România, pentru un om ucis în trafic primeşti cinci ani de închisoare, teoretic, dar ieşi de acoloi în maximum trei. Cât priveşte educaţia rutieră din şcoli, aşa cum ne-am obişnuit, autorităţile ridică din umeri: curricula şcolară este prea încăr­cată pentru a face măcar o oră pe săptămână de educaţie rutieră, iar domeniul nu este atractiv pentru elevi. De asemenea, cheltuieli pe un proiect de educaţie rutieră la nivelul tututor şcolilor din judeţ ar fi prea costisitoare pentru autorităţile judeţene sau municipale, chiar dacă se găsesc uşor pentru altele. De exemplu, consilierii judeţeni alocă bani publici anual pentru întâlnirea tinerilor ortodocşi – câte 400.000 de lei, iar Primăria Iaşi, câte 40.000 de lei în fiecare an pentru un festival cu prezentare de modă organizat de un ONG.

Iată şi un „eşantion“ din frica pe care o resmit şoferii din trafic faţă de poliţiştii de la Rutieră: în urma unui control de amploare cu peste 30 de poliţişti în stradă efectuat în vară, un bărbat care face regulat drumul de la Bacău la Iaşi a oprit în fiecare benzinărie de pe traseu, de unde şi-a luat câte o sticluţă de vodcă. Acesta a motivat faptul că îl durea măseaua, şi scuipa alcoolul după ce „îl plimba“ prin gură. În etilotest a ieşit însă o valoare uriaşă: 2,7 mg/alcool pur în aerul expirat.

180 de dosare penale

De altfel, din statisticile prezentate de Serviciul Rutier Iaşi reiese că, pe drumurile din judeţ, alcoolul la volan face ravagii, crescând de la an la an, iar controalele făcute de către poliţişti nu îi sperie deloc pe amatori. De la începutul anului au fost prinşi la volan un număr record de şoferi sub influenţa alcoolului: circa 400. Dintre aceştia, 220 băuseră „un pahar“, adică au avut alcoolemie sub limita infracţionalităţii, dar 180 s-au ales cu dosare penale. Dintre cei 180 prinşi „criţă“ la volan, unii vor scăpa în urma proceselor, care durează chiar şi câte trei ani de zile. De exemplu, în acest an, doar 103 şoferi din Iaşi au rămas fără permis în urma consumului de alcool, însă cu toţii s-au judecat ani de zile. Un alt aspect: la nivelul Serviciului Rutier Iaşi nu există un plan de acţiuni în stradă privind descurajarea şoferilor care vor să urce la volan băuţi deoarece, spun oficialii acestui serviciu, „numai“ 26 de accidente s-au produs anul acesta din cauza alcoolului, dintr-un total de 1.000. Şeful Biroului Rutier Iaşi ne-a spus că şoferii care circulă sub influenţa alcoolului sunt „vânaţi“, la propriu, şi cer o mână de ajutor chiar şi de la ieşenii aflaţi în trafic. „Sunt prioritare sesizările şoferilor din trafic cu privire la conducători auto care conduc sub influenţa alcoolului. Agenţii noştri se duc rapid în locul indicat. Am avut şi situaţii când şoferii au mers în urma celui considerat băut şi ne-au transmis locul în timp real. Într-un caz, şoferul depistat avea o alcoolemie uriaşă. Ne sunt utile astfel de informaţii. De asemenea, agenţii noştri au «nas fin»: simt şoferii băuţi în trafic, după un anumit comportament. Avem multe realizări în acest sens“, a spus comisarul Gheorghiţă Ciobanu, şeful Biroului Rutier Iaşi.

Educaţie rutieră în şcoli?

Teoretic, flagelul alcoolului la volan poate fi diminuat în trei feluri: controale ample ale poliţiştilor pe străzi, inclusiv în mediul rural; introducerea educaţiei rutiere în şcoli; dar cel mai important aspect este o legislaţie mai adecvată, cu pedepse mai aspre pentru cei cu alcoolemii mari. Dacă în privinţa primului aspect suntem lămuriţi, în privinţa edu­caţiei rutiere există un dezinteres total. În primul rând, ar trebui ca autorităţile să coopereze pentru un proiect care ar înghiţi resurse importante de bani. De exemplu, educaţia rutieră în şcolile primare, câte o oră pe săptămână, ar încărca programa copiilor. De altfel, sunt cel puţin 200 de şcoli primare în judeţ, cu cel puţin tot atâtea clase. De asemenea, în grădiniţe, copiii pot face educaţie rutieră prin jocuri, prin activităţi extracurriculare. „Nu există interes din partea educatorilor, a directorilor şi a părinţilor. Prioritare pentru părinţi sunt atelierele de teatru, dans, engleză. Educaţie rutieră este deja prea mult“, a precizat reprezentantul unui ONG. De asemenea, pentru şcoala gimnazială, cât şi pentru elevii de liceu sau colegiu, ar trebui o anumită curriculă de educaţie rutieră potrivită nivelului de înţelegere. Iar pentru asta trebuie cadre didactice. Până atunci, educaţie rutieră în şcoli fac poliţiştii de la Prevenţie. Şi ar mai trebui şi ONG-urile de profil. Însă acestea din urmă aparţin unor avocaţi şi sunt ocupate doar cu „culegerea“ victimelor accidentelor rutiere pentru a împărţi sumele obţinute ca despăgubiri, de la firmele de asigurări.

Pedepse în alte ţări

Pasul cel mai important ar trebui să fie însă schimbarea legislaţiei rutiere. În comparaţie cu legislaţia din alte ţări, în România este deosebit de blândă. La noi, pentru un şofer aflat sub influenţa alcoolului şi care a omorât un om, pedeapsa maximă este de cinci ani de închisoare. După maximum trei ani de închisoare, şoferul băut poate fi eliberat. Un exemplu este cel al avocatului Iulian Gafon, care în iunie 2017 a omorât un om ce aştepta pe trotuar ca semaforul să se facă verde pentru a putea traversa. Gafon conducea un autoturism Volkswagen Golf, beat criţă, cu o alcoolemie de 2,25 mg/l alcool pur în sânge. Potrivit martorilor, de beat ce era, acesta conducea „autoturismul întins pe spate şi cu ochii închişi“, după cum avea să declare un martor. După ce a omorât omul, Gafon a fugit. Acesta se află în prezent în închisoare după ce a fost condamnat la 5 ani şi 4 luni de închisoare. Faţă de România, chiar şi Republica Moldova pedepseşte uciderea din culpă sub influenţa alcoolului mai drastic: până la 12 ani de închisoare pentru un şofer băut care a ucis. În Marea Britanie, avocatul Gafon ar fi primit o pedeapsă de până la 14 ani de închisoare, iar în China, un şofer băut care ar omorî un pieton ar risca chiar şi condamnarea la moarte. Închisoare şi amenzi mari primesc în majoritatea ţărilor şi cei care urcă băuţi la volan şi sunt depistaţi. În Danemarca, limita penală este de 0,05 mg/l alcool pur în sânge, însă dacă treci de 0,2 mg, faci închisoare.

n Finlanda, limita este aceeaşi, de 0,05 mg/l, iar dacă o depăşeşti, primeşti amendă sau şase luni de închisoare şi suspendarea permisului cinci ani. De asemenea, în Polonia, la peste 0,02 mg/l alcool în sânge, poţi fi condamnat la o lună de închisoare şi ţi se poate interzice dreptul de a conduce timp de trei ani de zile. Peste această alcoolemie, şoferului i se poate interzice dreptul de a şofa pentru o periodă de 10 ani, şi faci şi doi ani de închisoare. În Franţa, conducerea în stare de ebrietate (0,08 mg/l) atrage după sine suspendarea permisului 3 ani, închisoare 2 ani şi, atenţie, 4.500 euro amendă. 

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii