De Sănătate

Un nou potențial tratament pentru cancerul ovarian

vineri, 12 mai 2023, 10:36
3 MIN
 Un nou potențial tratament pentru cancerul ovarian

Cancerul ovarian ocupă locul al cincilea în ceea ce privește decesele cauzate de cancer în rândul femeilor, reprezentând mai multe decese decât orice alt cancer al sistemului reproducător feminin.

În cadrul unui studiu realizat la Universitatea din Tel Aviv (TAU), cercetătorii au folosit pentru prima dată proteina CKAP5 (proteina asociată cu citoscheletul) ca țintă terapeutică pentru nanomedicamentele pe bază de ARN.

După ce au identificat o mutație instabilă din punct de vedere genetic, rezistentă atât la chimioterapie, cât și la imunoterapie, în țesuturile cancerului ovarian, cercetătorii au țintit aceste celule cu nanoparticule lipidice care conțineau ARN pentru reducerea la tăcere a genei CKAP5, determinând colapsul celulelor și obținând o rată de supraviețuire de 80% în modelele animale.

Descoperirea a fost realizată de o echipă de cercetare de la TAU condusă de profesorul Dan Peer de la Facultatea de Biomedicină și Cercetare a Cancerului Shmunis, un pionier mondial în dezvoltarea medicamentelor pe bază de ARN, și șeful Laboratorului de Nanomedicină de precizie de la TAU și de dr. Sushmita Chatterjee, studentă post-doctorală din India în laboratorul profesorului Peer

„Nanoparticulele lipidice dezvoltate ne-au permis pentru prima dată să reducem la tăcere proteina (CKAP5) prin livrarea țintită a unui medicament cu ARN”, a explicat dr. Sushmita Chatterjee, principala autoare a studiului. „Am demonstrat că CKAP5, o proteină responsabilă de stabilitatea celulei, poate fi redusă la tăcere și că această procedură prăbușește și distruge întreaga celulă canceroasă”.

Rezultatele au fost publicate luna trecută în principala revistă științifică Science Advances.

În cea de-a doua etapă a studiului, cercetătorii au testat noul medicament ARN de oprire a CKAP5 pe 20 de tipuri de cancer.

Unele celule canceroase s-au dovedit mai sensibile decât altele la această procedură.

Cancerele care prezintă o instabilitate genetică ridicată, care sunt de obicei foarte rezistente la chimioterapie, s-au dovedit a fi deosebit de sensibile la reducerea la tăcere a CKAP5.

„Toate celulele canceroase sunt instabile din punct de vedere genetic”, spune dr. Chatterjee. „Altfel, ar fi sănătoase, nu canceroase. Cu toate acestea, există diferite niveluri de instabilitate genetică. Am descoperit că celulele canceroase care sunt mai instabile, sunt, de asemenea, mai afectate de deteriorarea CKAP5″.

Potrivit cercetătorilor, noile nano-medicamente pot distruge structura celulelor canceroase.

„Am demonstrat pentru prima dată că CKAP5 poate fi folosită pentru a distruge celulele canceroase, iar apoi am observat mecanismul biologic care face ca celulele canceroase să colapseze în absența proteinei”.

Înarmați cu aceste informații, cercetătorii au testat noul medicament pe un model animal pentru cancer ovarian, obținând o rată de supraviețuire de 80%.

„Am ales cancerul ovarian pentru că este o țintă bună”, explică profesorul Peer.

Deși este foarte rezistent atât la chimioterapie, cât și la imunoterapie, acest tip de cancer este foarte sensibil la reducerea la tăcere a CKAP5, a menționat profesorul.

„Trebuie subliniat faptul că proteina CKAP5 este o nouă țintă în lupta împotriva cancerului”, a spus el.

Țintirea diviziunii celulare nu este ceva nou, dar utilizarea ARN-ului pentru a ținti proteinele care alcătuiesc scheletul celulei (citoscheletul) este o nouă abordare și o nouă țintă care trebuie să fie investigată în continuare, spun autorii studiului.

În calitate de cercetători, suntem implicați într-un fel de joc de domino: căutăm întotdeauna acea piesă din structura cancerului care este atât de importantă încât, dacă o eliminăm, întreaga celulă se va prăbuși. CKAP5 este o astfel de piesă de domino și lucrăm deja la mai multe aplicații, de data aceasta în cancerele de sânge”, a precizat profesorul.