ZdI TV – Irina Schrotter după festival: ce a mers bine şi ce a stârnit nervii?

miercuri, 01 iunie 2022, 23:14
3 MIN
 ZdI TV – Irina Schrotter după festival: ce a mers bine şi ce a stârnit nervii?

Interviurile „Ziarului de Iaşi” din această săptămână aduc în faţa publicului omul care a gândit un adevărat maraton al creativităţii, la Iaşi. Irina Schrotter, preşedintele Federaţiei Patronatelor din Industriile Creative şi organizator al Romanian Creative Week Iaşi, vorbeşte deschis despre eforturile de a aduce în capitala Moldovei cei mai talentaţi creatori şi performeri din muzică, arte, film, new media, IT şi gaming.
 

Iaşul a fost ales drept gazdă a festivalului nu doar pentru că Irina Schrotter este ieşeancă ci, după cum mărturiseşte chiar ea în interviu, decizia s-a bazat şi pe studii care arată că dezvoltatea oraşelor din România s-a făcut pe decade. Bucureştiul a fost primul care a cunoscut o perioadă de aproximativ 10 ani de dezvoltare puternică. A urmat decada în care s-a dezvoltat Clujul. Iar acum a venit momentul în care Iaşul începe să se dezvolte, şi specialiştii FEPIC se aşteaptă, tot aşa, la o decadă înfloritoare pentru acest oraş.

Pregătirea unui astfel de eveniment, care a adunat la Iaşi peste 800 de artişti, ce au performat în 74 de spectacole, s-a făcut pe parcursul unui an, iar echipa Romanian Creative Week se reuneşte peste câteva săptămâni pentru a face deja planurile pentru festivalul creativităţii de anul viitor. Ieşenii au vizitat în număr mare expoziţiile, spectacolele şi concertele din cadrul festivalului, susţine în interviu Irina Schrotter. Participanţi la festival, în calitate de spectatori, au fost cât populaţia unui oraş de talia Iaşului. În total au fost în jur de 500.000 de persoane care au asistate la toate evenimentele din festival, dar “noi spunem că au fost 350.000, pentru că nu avem posibilitatea de a număra vizitatorii unici”, a explicat Irina Schrotter.

Autorităţile locale au susţinut evenimentul, iar ieşenii şi artiştii din festival s-au bucurat de diversele forme de creativitate la care au fost expuşi. “Artiştii au plecat de la Iaşi încărcaţi de energie pozitivă”. O umbră de supărare a rămas însă după finalul evenimentului. Companiile multi-naţionale din Iaşi au refuzat să susţină financiar Iaşul creativ. Nu acelaşi lucru se poate spune despre companiile locale, fie ele din domeniul HoReCa, IT sau din alte sectoare. Firesc ar fi, crede Irina Schrotter, ca aceste companii mari, care vin la Iaşi, să ofere oraşului, angajaţilor lor şi familiilor acestora ceva în schimb, să îşi creeze bugete dedicate dezvoltării oraşului. “Voi face tot ce îmi stă în putere ca acest lucru să se schimbe”, promite organizatoarea RCW.
Ce a însemnat acest festival pentru Iaşi, din punct de vedere economic? “Hotelurile au fost ocupate 100%, restaurantele şi barurile la fel”, susţine Irina Schrotter.
Cum a reuşit experienţa RCW de la Iaşi să inspire un grup de elveţieni, care au şi propus o colaborare cu Iaşul pe zona de arhitectură? Cum a primit comunitatea culturală locală evenimentele din festival? Ce au învăţat organizatorii că trebuie îmbunătăţit pentru ediţiile următoare? Despre acestea, dar şi despre multe altele cel puţin la fel de interesante, aflaţi din interviul realizat de redactorul ZdI Cristina Petrache!

Comentarii