De Business

Punem punctul pe știi

Vraiste la Finante

marți, 10 octombrie 2006, 20:16
4 MIN
 Vraiste la Finante

Sefii Directiei Generale a Finantelor Publice Judetene (DGFPJ) administreaza un haos. Intr-un raport de audit preliminar, Camera de Conturi descrie cu lux de amanunte haosul de la Finantele iesene. Folosirea unor programe informatice vechi, nepriceperea angajatilor de a lucra cu noile programe sau organizarea defectuasa a actiunilor de control sint doar citeva din punctele slabe expuse in raportul mai sus amintit. Pe termen lung, toate acestea se rasfring asupra contribuabililor si a bugetului de stat. Rugat de reporterii „Ziarului de Iasi“ sa comenteze pe marginea raportului, Anton Dobos, seful Finantelor, a oferit un raspuns halucinant. „Acest raport este exact «vax albina» pentru noi“, a spus Dobos. In continuare, a incercat sa dreaga busuiocul si a inceput sa se laude, spunind ca in DGFPJ totul este bine si frumos, iar raportul intocmit de Curtea de Conturi nu ar fi in concordanta cu realitatea.
Dupa ureche
O prima bila neagra, dupa cum reise din raport, este acordata Administratiei Financiare a municipiului Iasi, unde activitatea este mai prost organizata decit la Pascani, Hirlau, Raducaneni ori Tirgu Frumos. „Contabilitatea acestor operatiuni, la nivelul anului 2005, aferente unitatilor fiscale ale municipiului Pascani, oraselor Tirgul Frumos si Hirlau si a comunei Raducaneni, s-a realizat in baza balantelor sintetice lunare emise la sfirsitul lunii de catre unitatile trezoreriei statului insotita de justificarea rulajelor pe fiecare sursa de venit, astfel incit s-a putut contabiliza corect fondul de stimulente, cotele si sumele defalcate din IVG, TVA, compensari, rambursari, restituiri, si/sau corectii. In schimb, pentru contribuabilii arondati la Administratia muncipiului Iasi, Administratia comunala Iasi si marii contribuabili, ce detin o pondere semnificativa in totalul veniturilor urmarite de institutie, contabilitatea operatiunilor privind constatarea si incasarea veniturilor bugetului de stat a fost condusa in baza situatiilor furnizate de serviciul IT al institutiei obtinute ca urmare a centralizarii datelor din fisa platitorului, fara existenta unei confirmari interne ale administratiilor respective“, se arata in documentul intocmit de Camera de Conturi. Pe scurt paragraful de mai sus s-ar putea traduce ca una este de hirtie si alta in realitate.
Lipsesc date
O alta bila neagra pentru sefii DGFPJ Iasi a fost data pentru neurmarirea corecta a contribuabililor. „Valoarea incasarilor efective lunare descarcate in fisa platitorului nu corespunde cu valoarea incasarilor efectiv realizate si raportate“, se arata in raport. Acest lucru a afectat insa tot contribuabilii. „Generarea accesoriilor (n.r.-dobinzi si penalitati) la sfirsit de an pentru toti contribuabilii nu a fost precedata de o analiza a datelor inscrise in fisa platitorului de identificare a eventualelor erori, fapt ce a dus la calculul eronat al dobinzilor si penalitatilor si, implicit, contabilizarea acestora“, se explica in raport. De asemenea, din arhivele DGFPJ lipsesc date referitoare la consemnarea unor fapte savirsite de contribuabili ce urmau a fi trecute in cazierele fiscale. Neglijenta angajatilor DGFPJ pare sa nu se opreasca aici. „Veniturile incasate din valorificarea bunurilor confiscate nu au fost virate la bugetul de stat in termenul de trei zile, cum prevede legea“, se mai constata in raportul preliminar.
Calculatorul bata-l vina
Nici la capitolul pregatire profesionala in domeniul informaticii angajatii DGFPJ nu exceleaza. Chiar daca au la dispozitie diverse programe infomatice perfomante date de Ministerul de Finante, acestia ori nu le folosesc, ori le aplica gresit. „Desi programele de preluare date au validari riguroase si documentele eronate sint respinse, nu s-a acordat atentia cuvenita analizei si rezolvarii operative a acestora de catre angajati“, arata aceeasi sursa citata mai sus. Reprezentantii Camerei de Conturi scot in evidenta si proasta organizare a activitatii de control. Potrivit constatarilor, necesarul de personal pentru control este subdimensionat in raport cu volumul de activitate. „Este un neajuns major (n.r.-lipsa de personal), ce are ca efect cresterea considerabila a riscului de prescriere a obligatiilor fata de bugetul de stat datorat neefectuarii controalelor legale“, a concluzionat institutia de audit. Insa nu numai angajatii cu atributii de control sint trasi de urechi de Curtea de Conturi. Potrivit raportului de control, atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului stabilite prin fisa postului nu au fost actualizate sau adaptate in functie de modificarile legislative specifice fiecarei activitati. O alta bila neagra pentru sefii DGFPJ a fost pentru nerealizarea planului de control intern. „Delegarea angajatilor serviciului de audit intern in efectuarea de controale si verificari face irealizabila misiunea pentru care a fost legal constituita aceasta structura“, se mai precizaeaza in raport. Mai exact aceasta inseamna ca inspectorii ce aveau obligatia sa verifice activitatea Fiscului erau trimisi sa efectueze controale la alte entitati.
„Nu este chiar asa“
Seful Fiscului iesean spune insa ca raportul nu are nici o relevanta pentru institutia pe care o conduce. „Stiu de acest control, insa nu am primit un raport oficial. Ce-mi spuneti voi mie nu este chiar asa. Eu nu am semnat inca nici un raport, si poate il voi semna cu obiectiuni. Aceste constatari sint pentru noi vax albina“, a tratat cu indiferenta Anton Dobos actiunea de audit a Camerei de Conturi. Chiar daca seful DGFPJ sustine ca in institutia pe care o conduce nu au ajuns concluziile acestui raport, directorul Camerei de Conturi are o alta varianta. „Intr-adevar, s-a facut un control de audit. S-a intocmit si un raport preliminar ce a fost dat sefilor de servicii si departamente de la Finante pentru a-l discuta si a mentiona ce masuri vor lua. Oricum, noi asteptam actul semnat de seful DGFPJ in zilele ce urmeaza“, a precizat Constantin Iatco, directorul Camerei de Conturi.

Comentarii