Alunecari masive de teren pe linia Galati-Birlad

marți, 21 martie 2000, 00:00
4 MIN
 Alunecari masive de teren pe linia Galati-Birlad

Aproximativ sapte sute de metri de cale ferata au fost distrusi duminica dimineata, de cea mai mare alunecare de teren din ultimii sase ani din zona lacului Brates. Surparea, care a avut loc la cinci kilometri de Galati, s-a produs la aproximativ douazeci de minute dupa ce pe acolo a trecut un tren personal care venea spre Galati.
"Mecanicul locomotivei a simtit ca se misca linia si a anuntat acest lucru prin statie. La nici jumatate de ora dupa ce a trecut garnitura de tren, am simtit cum imi fuge pamintul de sub picioare. Era de asteptat sa se intimple acest lucru, chiar daca pe portiunea aceea trenurile reduc viteza la doar zece kilometri la ora", ne-a declarat revizorul de punct feroviar, Gelu Enache.
Pagubele sint estimate la aproximativ zece miliarde de lei
In zona respectiva alunecarile de teren au continuat si ieri. In unele locuri s-au format adevarate "cratere", late de aproximativ treizeci de centimetri, care se umplu incet-incet cu apa. Terasamentul de cale ferata s-a ridicat la o inaltime de aproximativ doi metri, iar duminica noapte una dintre linii s-a rupt. Mai mult, unsprezece stilpi de cale ferata, pe care sint montate si cabluri telefonice, s-au inclinat foarte mult, riscind sa se prabuseasca in orice moment. Ingrijorator este faptul ca alunecarea de teren continua, astfel ca deocamdata nici nu poate fi vorba de vreo lucrare de reparatii.
"Muncitorii nostri lucreaza acum la demontarea partiala a liniei si scoaterea stilpilor de cale ferata, intrucit miscarile terenului sint in derulare. Pagubele sint estimate deocamdata la zece miliarde de lei, dar o evaluare mai exacta se va putea face dupa intilnirea Comisiei Judetene de Aparare Impotriva Dezastrelor. Zona este afectata de douazeci si sase de ani, iar ultima alunecare masiva de teren a avut loc in 1993, circulatia trenurilor fiind intrerupta atunci timp de aproape un an de zile", ne-a declarat directorul general al SNCFR, Gheorghe Popescu.
"Alunecarile de teren ar putea afecta si locuintele din zona"
Acesta ne-a mai spus ca reparatia intregii portiuni care se surpa de ani de zile si care se intinde pe aproximativ noua kilometri trebuie suportata de la buget si poate dura luni intregi. "Trebuie mai intii sa se stabileasca cine va finanta reparatiile si cind vor ajunge banii la Galati. Autoritatile au incercat sa stopeze tasarea terenului prin construirea unui tronson experimental pe o distanta de doua sute de metri, intre km 6 + 50/6 + 250. Lucrarile au stagnat insa din lipsa fondurilor, iar de atunci nu efectuam in zona lacului decit lucrari permanente de intretinere", ne-a mai declarat directorul general al SNCFR.
Prefectul Victor Paul Dobre ne-a declarat ca, desi in zona lacului Brates s-au facut lucrari de consolidare, alunecarile de teren nu au putut fi stopate. "Va trebui sa asiguram un sistem de transport auto intre Galati si Tulucesti si vom relua demersurile cu Ministerul Transporturilor si Ministerul Mediului, deoarece avem nevoie de o finantare substantiala. Pentru consolidarea zonei respective s-au cheltuit deja citeva miliarde de lei, dar pentru ca alunecarile ar putea afecta si locuintele din zona, cred ca trebuie sa gasim impreuna cu administratia locala si judeteana solutii locale", ne-a mai spus prefectul Galatiului.
Nu se stie cind va fi reluata circulatia trenurilor
Din cauza alunecarilor de teren, de alaltaieri dimineata nu mai circula nici un tren de persoane spre Tulucesti si retur, navetistii care circula pe linia Birladului fiind nevoiti sa mearga pina la Tulucesti sau de la Tulucesti la Galati cu autobuzul sau cu vreo ocazie.
"Duminica dimineata am vrut sa vin la Galati, la unul dintre fiii mei, dar am aflat ca nu merge nici un tren. Cu greu am putut sa prind o ocazie, pentru ca oamenii se imbulzeau la fiecare masina care pleca spre oras", ne-a povestit una dintre angajatele Primariei din Tulucesti. Seful de statie al garii din Tulucesti, Ghita Zaharia, ne-a povestit ca doar cu greu i-a putut calma pe navetistii care trebuiau sa ajunga la serviciu. "La inceput, oamenilor nu le-a venit sa creada ce s-a intimplat, deoarece stiau ca in zona respectiva se lucreaza. Sper ca situatia sa se remedieze in cel mai scurt timp, intrucit cele cinci perechi de trenuri pe linia Birladului sint absolut necesare celor care fac naveta", ne-a mai spus Ghita Zaharia. Conducerea societatii Comerciale Refionale de Transport Feroviar Public de Calatori este de parere ca circulatia celor zece trenuri de calatori va fi reluata abia dupa repararea liniei.
"De indata ce colegii care se ocupa cu gestionarea infrastructurii de cale ferata termina reparatiile, trenurile vor circula normal, dar, din pacate, nu putem sti cit timp vor dura acestea", ne-a declarat directorul institutiei, Ecaterina Pricope. (Iulia HOGAS, Mirella AUR)

Comentarii