Americanii de la Bechtel au plecat cu pâinea şi cuţitul. Cu ce au rămas românii

miercuri, 20 martie 2013, 09:46
2 MIN
 Americanii de la Bechtel au plecat cu pâinea şi cuţitul. Cu ce au rămas românii

Şantierele Autostrăzii Transilvania sunt pustii. Americanii de la Bechtel spun că nu pot munci neplătiţi şi, în consecinţă, nota de plată a guvernului de la Bucureşti creşte direct proporţional cu lungimea „pauzei de masă”.

Românii nu au, nici pe departe, banii pe care americanii ar trebui să-i primească, date fiind clauzele unui contract care i-a scos din minţi, dar i-a băgat în foame pe partenerii lor români, cu toate modificările şi renegocierile ulterioare.

Ultima soluţie: ministrul „Marilor Proiecte”, Dan Şova, a hotărât să-şi înceapă activitatea cu rezilierea contractului celui mai mare proiect – Autostrada Transilvania –, şi a anunţat că le va propune asta americanilor, urmând să caute soluţii pentru a nu fi nevoit să plătească despăgubiri de ordinul sutelor de milioane de euro.

Între timp, „oamenii de la Bechtel” au cam părăsit, cu tot cu o parte a flotilei de utilaje, campusul principal al companiei, instalat pe raza comunei Săvădisla-Cluj, sat Vălişoara.

Campusul a fost organizat aici încă din 2004, fiind, de altfel, locul în care, în luna iunie a acelui an, s-a organizat ceremonia oficială de inaugurare a Marii Autostrăzi. Astăzi, au mai rămas în decor câţiva reprezentanţi pentru eventuale intervenţii şi la vreo opt-zece paznici, cu alură de „RoboCop”.

Nici punctul de lucru de la Chiribiş-Bihor, deschis pentru tronsonul Suplacu de Barcău – Borş, nu pare să fie mai animat. Nimeni nu ştie ce va fi; cu toţii au o singură certitudine: lucrările în zonă sunt ca şi oprite.

În proiect, tronsonul 3C are 64,5 km şi urma să fie gata în 2013. La zi, deşi lucrările au început, oficial, în 2004, nu s-a finalizat nimic. S-au realizate lucrări de excavare şi aliniament, discontinuu, pe aproximativ 20 km, până la intersecţia cu DN 19E, Marghita – Oradea şi, sporadic, pe câţiva kilometri, pe distanţa DN 19E – Borş; s-au turnat pilele viaductului de la Dolea-Valea Calului plus alte trei linii de pile pentru viitoarele poduri, patru podeţe, două pasaje de traversare în zona campusului Chiribiş şi şase şiruri de pile pentru viitoarele pasaje, între Chiribiş şi Borş. Cel mai avansat reper – în ceea ce priveşte stadiul construcţiei – este viaductul de la Suplacu de Barcău, realizat în proporţie de 90 la sută.

Restul citeste pe gandul.info

Comentarii