Lupte la baionetă la Mircești: șapte consilieri maziliți de ceilalți membri ai Consiliului Local
Comuna Mircesti ramâne una greu de guvernat. Exasperat de lipsa de eficienta a Consiliului Loc (...)
citeste totvineri, 27.05.2022
Când avem un centru pentru care teritorialitatea naţională înseamnă doar aservirea periferiilor sau periferii care-şi reconstruiesc identitatea făcând apel doar la calităţile celor din interior şi la defectele vecinilor, cel mai adesea exagerate, mai e funcţională naţiunea!?
Am să vă propun în micul spaţiu rezervat câteva citate din media românească a ultimilor două decenii. Am apelat la fişele mele de lectură focalizate pe discursurile referitoare la teritoriu şi teritorialitate, pentru a observa mutaţiile ce au intervenit la nivelul paradigmei teritoriale în România: de la teritoriul unic, la teritoriile multiple ale structurilor şi substructurilor ce compun spaţiul identitar românesc; de la teritorialitatea naţională, animată de naraţiunile construite în perioada modernă şi care ignoră teritorialităţile structurilor holon (cele regionale), la teritorialităţile din ce în ce mai manifeste de la nivel regional sau chiar subregional.
De cele mai multe ori, nimic nu pare a se armoniza în aceste discursuri, indiferent de scara pe care o vizează. Atunci când acestea se focalizează la nivelul naţional, regiunea-provincie (teoretic, unitate de holon) se transformă din actor în spectator al evoluţiilor, devenind nesemnificativă în ecuaţia teritorială. Invers, dacă discursul e construit pentru a servi susţinerii identităţilor regionale, centrul construcţiei naţionale devine vinovatul fundamental al deteritorializării unor structuri mult mai vechi şi cândva funcţionale.
Pentru istoria noastră naţională, Marea Unire de la Alba Iulia din 1918 reprezintă evenimentul cel mai important şi semnifică împlinirea idealului românesc de a trăi liber într-un singur stat naţional unitar.
Acest prim paragraf e preluat din Mesagerul de Covasna (30 noiembrie 2017). E mai puţin important unde l-am localizat; calchiindu-se perfect pe discursul oficial, de acum centenar, textul e de o banalitate înfiorătoare! Din perspectiva cititorului apare plictisul şi, pentru cei ce cutează să se abată de la normă, se insinuează şi o atracţie inevitabilă spre discursul altfel, antagonic cu primul, care deşi uneori e aberant, pare proaspăt, incitant şi mobilizator!
Seriozitatea, eleganţa, disciplina - atribute ale Ardealului - au fost invadate de miticisme, de balcanisme ordinare, de civilizaţia seminţelor de bostan. Era o şansă pentru România să se unească cu Transilvania, să înveţe câte ceva din organizarea ei, din sistemele ei de valori. N-a fost aşa; România a înghiţit Transilvania - de aceea din trei în trei metri aluneci astăzi pe flegmele de pe marile bulevarde, scria în 1999 jurnalistul clujean Sabin Gherman în manifestul „M-am săturat de România”.
Dar când te afli în imposibilitatea de a fi o regiune cu o identitate considerată un model demn de urmat!? Apelăm la autovictimizare!? Din textul pe care l-am selectat, pare că avem zugrăvită realitatea teritorială necosmetizată:
Miza A8 (autostrada Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş, n.r.) nu este numai una pur economică. Economia primează desigur, dar la un nivel şi mai profund este acela de a reconferi convergenţă cultural-identitară unei regiuni. O regiune istorică ciopârţită între imperii şi statele moştenitoare. O regiune „demontată” de 150 de ani prin proiecte administrative centralizatoare, deposedată de identitatea ei istorică pentru că e mai mult mai comod ca, din când în când, să i se arunce resturile, adică ce mai rămâne de la buget. În acest fel s-au construit metodic decalajele Nord-Sud, apoi Est-Vest, şi în acest fel moldovenii au ajuns subiect de bancuri şi victimele unui tip de xenofobie care guvernează pe faţă politicile de stat. - Mihai Chiper, "O veche doctrină a Bucureştiului: dezbină şi stăpâneşte”, 22.12.2017, ZdI
Când avem un centru pentru care teritorialitatea naţională înseamnă doar aservirea periferiilor sau periferii care-şi reconstruiesc identitatea făcând apel doar la calităţile celor din interior şi la defectele vecinilor, cel mai adesea exagerate, mai e funcţională naţiunea!? S-au aliniat regiunile noastre la moda europeană a regiunilor!? Uită oare Bucureştiul că a fi capitală înseamnă şi a fi gestionarul eficient al unor periferii cât de cât satisfăcute de apartenenţa la naţiune!? Sunt întrebări la care răspunsul îl vom afla în anii ce vor veni!
George Ţurcănaşu este lector doctor la Departamentul Geografie din cadrul Facultăţii de Geografie şi Geologie, Universitatea "Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Un concurs de arhitectură care poate da Iaşului o nouă clădire emblematică
Agamiţii Dandanache de la Iaşi: o lungă şi tristă poveste de succes
Lupte la baionetă la Mircești: șapte consilieri maziliți de ceilalți membri ai Consiliului Local
Un şef din Jandarmeria ieşeană a scăpat cu amendă, după ce fusese condamnat cu inchisoarea
Malurile Bahluiului, acoperite cu copaci. Arțar roșu în zona Podu Roș
Un scaun gol. De ce a lipsit primarul de la o dezbatere importantă pentru oraș
Administratorul firmei "Albăcazăpada" şi-a spălat păcatele plătind suma imputată de Fisc
FOTO Cum a reuşit Covid 19 să vindece Palatul de Justiţie Iași de “boala hârtiilor”
Și-a cumpărat din Ucraina, cu 200 de euro, un permis de conducere valabil 30 de ani
Primăria a virat ieri 700.000 RON în conturile echipei de fotbal
Trei dintr-o lovitură: vindeau cannabis ca să-şi finanţeze consumul propriu
Un şofer a scăpat de puşcărie la Curtea de Apel. Ce greşeli făcuse în prima instanţă?
Hotel pentru părinţii copiilor bolnavi de cancer, trataţi la Spitalul "Sf. Maria"
Muzeul Naţional al Literaturii din Iaşi organizează vineri o conferinţă la Chişinău
Un elicopter militar va survola azi Iaşul: „Accesul presei nu este permis”
Noual BMW, surprins pentru prima oara in teste. Ecran curbat urias in bord
Mesaj tranşant al cancelarului Olaf Scholz: Putin nu poate fi lăsat să câştige
Variola maimuţei: 219 cazuri confirmate la nivel mondial, anunţă ECDC
Emoţionant! O căţeluşă a adoptat un pui de căprioară aflat în grija autorităţilor (VIDEO)
Tesla, cea mai bine vândută marcă premium în SUA, în primul trimestru
Cum s-a salvat șoferul unui Tesla Model Y din mașina cuprinsă de flăcări
De la Londra la New York în 90 de minute cu avioanele hipersonice Mach 5
Logitech a creat cea mai tare tastatură office din lume și a regândit un mouse
Presa rusă: Aproximativ 8.000 de prizonieri de război se află în prezent în Doneţk şi Lugansk
iPhone 13 a fost cel mai bine vândut smartphone în primul trimestru din an
Prin mall-urile din Moscova bate vântul. Sancţiunile îşi arată colţii! (VIDEO)
Cum să alegi patul pentru a beneficia de somn odihnitor? (P)
Anunțul zilei de la Mercedes Benz: moartea mașinilor cu cutie manuală
Rusia câştigă miliarde de dolari de pe urma blocadei de la Marea Neagră
Mitrea, dezvăluiri despre Borcea: ”Îi spuneam 'Magdalena' bărbatului feroce”
Autoritatea ţarului Vladimir Putin se fisurează încetul cu încetul
Qinwen Zheng o înfruntă pe Halep: „Eram un copil gras și mă îmbolnăveam foarte des”
Penalul Cristian Rizea, fugar în Republica Moldova, amendat la un miting pro-Dodon
Blocada cerealelor de la Marea Neagră, spartă cu nave din SUA?
Ramzan Kadirov, liderul cenenilor, este hotărât să atace Polonia
Cursa angajărilor la stat înainte de „marea înghețare”. Cum scăpăm de funcționari?
Apar două tipuri de noi contracte de muncă. Ar putea fi introduse în Codul Muncii
Blonda din Botoşani care “scotoceşte” prin dulapurile femeilor
Grupul LTP, cu peste 2.000 angajaţi în nouă fabrici din lume, intră în România
O tânără de 33 de ani din Suceava a rămas fără bolidul Mercedes Benz
Țiriac, la 83 de ani: „Eu întotdeauna am preferat un muncitor în faţa unui talent”
Fiat Chrysler Automobiles îşi recunoaşte vinovăţia de fraudă privind emisiile diesel
Peste 100.000 de şoferi au vehiculele neasgiurate; nu şi-au reînnoit poliţele RCA
Istavan Kovacs, criticat de Arne Slot, antrenorul Feyenoor, după finala Conference League
Mită la Registrul Auto Român. Zeci de percheziţii domiciliare în dosarul de corupţie
Alexandru CĂLINESCUFranţa: un guvern de tranziţie, dar cu probleme |
George PLEȘUCine ocupă scaunul gol? |
dr. Eugen TÂRCOVEANUIN MEMORIAM: Am pierdut un model - prof. dr. Victor Strat |
Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.