De Business

Punem punctul pe știi

Iaşul prin ochii ghizilor de turism. “Ar trebui să devină o destinaţie de city-break”

joi, 20 februarie 2020, 03:01
6 MIN
 Iaşul prin ochii ghizilor de turism. “Ar trebui să devină o destinaţie de city-break”

“Nu înţeleg de ce agenţiile nu îl includ şi în programele lor de turism intern, pentru că toţi turiştii ar avea ce să facă în Iaşi, ar trebui să devină o destinaţie de city-break”, a detaliat pentru “Ziarul de Iaşi” unul dintre ghizii intervievaţi.

Iaşul s-a aflat ieri pe harta ghizilor de turism din întreaga ţară. Chiar dacă au ajuns în cele mai îndepărtate locuri din lume pentru a însoţi turiştii în aventurile lor, aceştia au rămas fascinaţi de locurile şi obiectivele pline de farmec pe care Iaşul le are. “Toată lumea merge la Roma, la Barcelona, dar nimeni nu se gândeşte să meargă la Iaşi. Aici, cu cât te ridici pe un deal, mai vezi câte ceva. Iaşul este ca un diamant cu mai multe feţe. Cu cât îl învârţi, cu atât descoperi alte frumuseţi”, a spus pentru “Ziarul de Iaşi” Mircea Maftei, ghid de turism.

Iaşul a dat “tot ce a avut mai bun” în faţa celor 24 de ghizi de turism care au participat ieri la un seminar de formare continuă a ghizilor. Au venit la Iaşi pentru a-şi mări portofoliul cu obiective turistice care ar putea fi introduse în diferite tururi tematice, atât pentru străini, cât şi pentru români. În opinia tuturor, dacă Iaşul ar fi promovat mai mult, s-ar afla pe harta multor turişti din întreaga lume. “Când am început acum 4 ani, Iaşul nu era foarte turistic. Acum s-a schimbat şi, în continuare, nu este inclus în ofertele agenţiilor de turism, din păcate. Am venit în Iaşi cu ideea de a mă documenta, în primul rând, pentru că nu am mai fost aici din 2012, astfel că nu am apucat să îl aprofundez”, a menţionat Mădălina Iancu, ghid de turism.

Ea şi-a propus să îl viziteze pentru a concepe, ulterior, tururi private în zona Moldovei, nu doar în Iaşi. După ea, este greu să compari Iaşul cu alte oraşe. De ce? Pentru că Iaşul este un oraş care surprinde. Dar, “ca alte multe alte oraşe din România”, nu este suficient de promovat. “Nu înţeleg de ce agenţiile nu îl includ şi în programele lor de turism intern, pentru că toţi turiştii ar avea ce să facă în Iaşi, ar trebui să devină o destinaţie de city-break. (…) Chiar dacă nu aş mai zice că este o problemă cu infrastructura, pentru că drumuri sunt, aeroport există, tren este, totuşi o autostradă ar fi binevenită”, este de părere Mădălina Iancu.

Vectori de imagine

Am vrut să aflăm cum este văzut Iaşul după atâtea oraşe, ţări, continente vizitate de către ei. După unii, românii şi străinii s-ar putea întoarce cu experienţe inedite fără să străbată lumea în lung şi în lat, ci chiar şi după o vizită în oraşul Iaşi.

Mircea Maftei spune că Iaşul este extrem de nedreptăţit, întrucât are multe bijuterii ascunse, este un oraş “ foarte efervescent”. Ne-a mărturisit că ceea ce îi lipseşte Iaşului în momentul de faţă este doar marketingul urban. “Aveţi nevoie de nişte vectori de imagine, de nişte persoane foarte cunoscute, care cumva “'să împingă căruţa la vale'”, a spus el.

În continuare nu există, nici măcar în conştiinţa românului din Bucureşti, un trip de weekend în Iaşi, după cum avea să adăuge. “Fiind din Piatra Neamţ, am început să vin din 1999 la Iaşi, şi apoi am tot revenit. Cum mi se pare Iaşul? Schimbat! Schimbat în bine, pentru că trebuie să recunosc că atunci când veneam la Iaşi nu îmi trezea nicio bucurie, îl găseam aproape la fel de sărac ca Piatra Neamţ. Asta a fost şi un motiv pentru care am încercat să fug din Piatra Neamţ, şi am reuşit în 2001, când am plecat la facultate, la Bucureşti. De câte ori mă întorceam la Iaşi, aveam senzaţia că vedeam o copie fidelă a oraşului meu de baştină, care nu trecea prin cele mai fericite momente”, a subliniat Mircea Maftei.

“Are mult mai multe de oferit”

Cine vrea să viziteze oraşele pentru a le descoperi cultura, Iaşul este printre cele mai potrivite locuri din România. “Poate o să pară nepoliticoasă expresia, dar Iaşul “pute” a cultură. Ăsta este primul lucru care îmi vine minte despre Iaşi. Să nu uităm, prima universitate construită în România a fost la Iaşi, la 1860. Abia în 1864 s-a înfiinţat cea de la Bucureşti, iar noi uităm asta”, a precizat ghidul de turism.

În Iaşi, obiective turistice sunt multe, toate diferite şi speciale în felul lor. Alţii sunt surprinşi de “fiecare pietricică, fiecare copac, fiecare frunză”, deoarece toate sunt pline de mister, de istorie şi de încărcătură emoţională, după cum susţine Gyongyi Bernath (Perla), ghid naţional de turism. “Sunt pentru a doua oară în Iaşi. Am venit cu un motiv foarte bine întemeiat, ghidez olandezi, flamanzi din Belgia. Anul trecut am lucrat ca ghid şi am prezentat Iaşul, dar am pus dorinţa să mă întorc să învăţ, să vin pe cont propriu în Iaşi. Aşa cum s-a spus, oraşul Iaşi, pe lângă bijuteriile sale arhitecturale, artistice, istorice, are mult mai multe de oferit. M-am întors în timp la muzeul universităţii “Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, la prima bibliotecă deschisă în acest colţ al lumii, şi pot spune că egalează cu bibliotecile cele mai frumoase din alte ţări, pe unde eu am călătorit. Mă bucur că am avut ocazia să vin în acest oraş, să aflu ce pregăteşte Iaşul pentru publicul larg şi pentru turiştii care ne promovează ţara. Iaşul este un mixt de istorie, învăţătură, artă, frumos, într-un singur cuvânt este wow”, a spus Gyongyi Bernath. 

Evenimentul de promovare a turismului “THE BEST OF IAŞI” este o iniţiativă a ansamblului Palas şi Iaşi City Tour. “Într-un seminar de formare atingem obiectivele turistice care pot fi introduse în diferite tururi tematice, avându-i în vedere pe străini, dar şi pe români. La Iaşi City Tour avem peste 100 de obiective turistice cartate pe care le prezentăm în cadrul tururilor, o parte dintre ele au fost deja prezentate ghizilor, cu accent în funcţie de interesul pe care l-a avut fiecare”, a declarat Florin Bărhălescu, iniţiator Iaşi City Tour. Întâlnirea s-a desfăşurat la Palas, în Sala Mozart a Congress Hall. (Florentina SANDU)

Comentarii