Serial ZdI: Cine conduce Iaşul? Salariile „băieţilor deştepţi” din urbanism, direcţia cea mai acuzată de corupţie din Primărie

luni, 10 aprilie 2023, 01:50
5 MIN
 Serial ZdI: Cine conduce Iaşul? Salariile „băieţilor deştepţi” din urbanism, direcţia cea mai acuzată de corupţie din Primărie

Urbanismul este „cenuşăreasa” administraţiei locale. Suspiciunile de corupţie, timpii mari de aşteptare pentru eliberarea unui act urbanistic şi deficitul de personal sunt, poate, cele mai mari probleme ale Direcţiei de Arhitectură şi Urbanism (DAU), o direcţie care numără aproape 40 de angajaţi. Şefii DAU ridică lunar câte aproape 10.000 lei (net), numărându-se printre cel mai bine plătiţi funcţionari ai municipalităţii. În cadrul DAU, salariul mediu net trece pragul de 7.000 lei: acest nivel salarial este aproape dublu faţă de câştigul mediu din Iaşi.

Arhitectul-şef Alexandru Mustiaţă (FOTO), şef al DAU, a găsit „vinovatul” pentru scandalurile imobiliare ale direcţiei: presa. „Scandaluri este mult spus. Sunt anumite situaţii pe care unii jurnalişti le expun în anumite moduri, uneori subiectiv şi chiar tendenţios”, a declarat Mustiaţă.

Cititi si: Un serial ZdI: Cine conduce Iaşul? Azi, viceprimarul Cezar Baciu, un veritabil trântor de lux

Dar, ceea ce omite arhitectul-şef să spună este că procurorii DNA şi DIICOT investighează suspiciunile de corupţie, iar în dosare există inclusiv denunţuri ale unor foşti angajaţi ai DAU. În ultimii doi ani, a devenit o obişnuinţă ca organele de cercetare penală să solicite documente de la DAU: sunt anchetate numeroase situaţii în care construcţii ilegale au devenit peste noapte legale, cu aportul unor funcţionari, conform procurorilor.

Ce salarii au cei care trasează soarta urbanismului ieşean

Direcţia are circa 40 de angajaţi distribuţi în 7 departamente (servicii, birouri, compartimente), în condiţiile în care deficitul de personal este de cel puţin 15 salariaţi. Câştigul lunar net ajunge, în medie, la aproape 7.000 lei. Cel mai mic salariu este de 4.000 lei (un inspector de la un compartiment denumit pompos „Design şi Arhitectură Urbană”, dar despre activitatea căruia nu sunt cunoscute prea multe informaţii), iar cel mai mare este al arhitectului-şef (9.700 lei). Peste 9.700 lei, dar cu câţiva lei mai puţin faţă de arhitectul-şef, mai încasează şefa GIS Cadastru (Paula Finaru) şi Raluca Mocanu (şefa Serviciului Autorizare Construcţii). Alţi doi şefi din cadrul direcţiei (Elisabeta Ciobanu de la Publicitate Urbană şi Cristinel Ţarna de la Autorizare Reţele) câştigă câte 9.300 lei lunar. În top urmează un inspector superior de la Publicitate Urbană (Ioana Turtă) care, din informaţiile ZDI, beneficiază şi de un spor de 10% pentru implicarea în proiecte europene astfel că salariul net ajunge la peste 7.500 lei.

Cititi si: DENUNŢ ULUITOR – Culisele corupţiei din Serviciul de Urbanism al Primăriei

Analiza ZDI a revelat că alţi circa 15 angajaţi încasează fiecare peste 7.000 lei, printre aceştia numărându-se salariaţi cu experienţă (Elena Herţanu, Mihaela Brehnescu, Marilena Morăraş, Mihaela Alupoaei, Victoria Crişan, Ionela Iordache, Dragoş Dobrea etc.), dar şi persoane angajate după ce Mihai Chirica a devenit primar (Petronela Lupu, Irina David, Mircea Nedelcu etc.). Alţi 11 angajaţi ai DAU au fiecare un venit net lunar de peste 5.500 lei, iar cele mai mici salarii în cadrul acestei direcţii sunt cuprinse între 4.000 lei şi 4.700 lei, fiind vorba doar despre cinci persoane care se încadrează la acest nivel salarial. Printre ei se numără şi fiul unui cunoscut arhitect ieşean, fost şef al direcţiei (Ionel Oancea), respectiv Vlad Oancea, care şi el este arhitect.

Patru întrebări pentru arhitectul-şef al Iaşului

Contactat de ZdI, arhitectul-şef a avut una dintre puţinele reacţii publice cu privire la situaţia direcţiei pe care o conduce. Prezentăm, mai jos, răspunsurile lui Alexandru Mustiaţă la patru întrebări punctuale ale ZDI.

ZDICredeţi că salariile angajaţilor DAU sunt mari sau mici? Ar trebui ca aceste venituri să crească? 

Ca arhitect-şef, în atribuţiile mele nu sunt responsabil de stabilirea cuatumurilor salariale ale funcţionarilor publici. Acestea sunt reglementate de legislaţia specifică, aplicate de către administraţiile publice locale prin structurile de specialitate. Prin urmare, nu mă pot pronunţa dacă remuneraţia funcţionarilor dintr-o instituţie publică sunt mari sau mici. Aceste venituri sunt publice, iar cei care doresc să lucreze în administraţia publică locală ştiu dinainte ce salarii încasează dacă aleg o carieră în domeniu.

ZDI: Care sunt motivele pentru care există atât de multe scandaluri în care sunt implicaţi angajaţi ai direcţiei?

Scandaluri este mult spus. Sunt anumite situaţii pe care unii jurnalişti le expun în anumite moduri, uneori subiectiv şi chiar tendenţios. Ceea ce trebuie subliniat este faptul că activitatea Direcţiei de Arhitectură şi Urbanism din cadrul Primăriei Municipiului Iaşi este una complexă, iar dinamica interacţiunii cu publicul este mult mai extinsă comparativ cu alte direcţii din Primărie, aspecte care, inevitabil, duc la o atenţie sporită din partea comunităţii. Totodată, legislaţia în materie de amenajare a teritoriului şi urbanism este amplă, aceasta fiind uneori interpretată în mod diferit de către specialişti, motiv pentru care sunt generate discuţii atât interne, cât şi externe cu privire la modul de aplicare a regulamentelor de urbanism, fapt care, nu de puţine ori, generează contradicţii şi interpretări diferite. Mai mult, există modificări ale acestei legislaţii, ceea ce obligă la modificări de documentaţii pe care petenţii de multe ori nu le cunosc din timp. Este unul din motivele pentru care cerem documente sau studii suplimentare nu pentru că vrem noi, ci pentru că intervin modificări legislative care ne obligă să le punem în practică. Noi am încercat, de fiecare dată, să aplicăm această legislaţie nu doar în litera, cât şi în spiritul ei.

ZDI: În ce măsură ar putea fi eficientizată activitatea, atât timp cât există numeroase sesizări privind timpii mari de aşteptare în eliberarea unor acte?

Încercăm permanent să eficientizăm activitatate în cadrul Direcţiei. Astfel, am stabilit începand cu luna ianurie ca solicitările privind emiterea autorizaţiilor de construire să fie verificate pentru conformitate într-un termen de maxim 5 zile de către colegii mei în prezenţa unui membru al colectivului de elaborare a documentaţiei tehnice. Având în vedere că personalul direcţiei înregistrează un deficit, încercăm, pe cât posibil, să acoperim toate solicitările în termene cât mai rezonabile. Este, de asemenea, extrem de important ca specialiştii care întocmesc documentaţiile tehnice în vederea emiterii autorizaţiilor de construire să înţeleagă că aceastea trebuie depuse complet şi corect pentru a evita timpii care se pierd cu depunerea completărilor.

ZDI: Cât de mult contează deficitul de personalDin analiza structurii de personal rezultă că sunt multe locuri vacante.

După cum spuneam, înregistrăm un număr redus de personal. În acest sens, periodic au fost organizate concursuri. În acest moment, avem în desfăşurare concursuri, fiind disponibile un număr de 6 posturi. Îi încurajez pe toţi doritorii să se înscrie cu încredere la concurs, pentru că îşi vor desfăşura activitatea printre profesionişti care îşi exercită profesia în interesul comunităţii ieşene.

Cititi si: Prefectul se îndreaptă împotriva primarului Chirica: „Nu are dreptul să delege dreptul de semnătură

Comentarii